Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-T4 - test aparatu

2 lipca 2020
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 104

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: FINE i NORMAL. Dostępne są trzy proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:

  • proporcje obrazu 3:2
    • Duży (L) – 6240×4160,
    • Średni (M) – 4416×2944,
    • Mały (S) – 3120×2080,
  • proporcje obrazu 16:9
    • Duży (L) – 6240×3512,
    • Średni (M) – 4416×2488,
    • Mały (S) – 3120×1760,
  • proporcje obrazu 1:1
    • Duży (L) – 4160×4160,
    • Średni (M) – 2944×2944,
    • Mały (S) – 2080×2080.

W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:

  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • przejrzystość – w zakresie od −5 do +5 z krokiem jednostkowym.


----- R E K L A M A -----

Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
  • PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • ETERNA – łagodny kolor i bogate tony ciemne dające filmowy wygląd,
  • ETERNA BLEACH BYPASS – kontrastowy profil o niskim nasyceniu symulujący efekt „bleach bypass”,
  • Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
  • Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały,
  • Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Sepia.
Oprócz tego do zdjęcia możemy dodać efekt ziarnistości, efekt koloru chromatycznego oraz efekt color chrome fx niebieski. Przykłady działania wszystkich tych symulacji i efektów zebraliśmy poniżej.

PROVIA VELVIA
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
ASTIA CLASSIC CHROME
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
PRO NEGATIVE HI PRO NEGATIVE STD
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
KLASYCZNY NEGATYW ETERNA
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
ETERNA BLEACH BYPASS ACROSS
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
JEDNOKOLOROWE SEPIA
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
EFEKT ZIARNISTOŚCI – SŁABY EFEKT ZIARNISTOŚCI – SILNY
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
EFEKT KOLORU CHROMATYCZNEGO – SŁABY EFEKT KOLORU CHROMATYCZNEGO – SILNY
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
COLOR CHROME FX NIEBIESKI – SŁABY COLOR CHROME FX NIEBIESKI – SILNY
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 160 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartości L – 80, 100 i 125 ISO, a także H – 25600 oraz 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy dopuszczalny czas naświetlania.

Poniżej przedstawiamy wybrane fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy te same fragmenty wykonane za pomocą Canona EOS M6 Mark II oraz Sony A6600. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Na pierwszy rzut oka najkorzystniej wygląda obraz z aparatu Sony, ale wynika to z najsilniejszego wyostrzania plików JPEG stosowanego w tym korpusie. W testowanym aparacie jest ono zauważalnie słabsze, a bezlusterkowiec Canona nie stosuje go w ogóle. Niezależnie od tego widoczna jest jednak nieco mniejsza maksymalna rozdzielczość testowanego aparatu w porównaniu z dobraną tu konkurencją.

Na wyższych czułościach szum powoduje, że aparat Canona zostaje nieco z tyłu, a Sony i Fujifilm wydają się iść w miarę łeb w łeb. Dopiero na ISO 12800 testowany aparat wydaje się wypadać zauważalnie lepiej. Powyżej tej wartości degeneracja obrazu jest zbyt silna we wszystkich analizowanych modelach.

Wyostrzanie

Testowany aparat oferuje wyostrzanie plików JPEG w skali od −4 do +4. Tak wyglądają wycinki z naszej scenki prezentujące efekty działania różnych wartości tego parametru.

Wyostrzanie: −4
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
Wyostrzanie: −2
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
Wyostrzanie: 0
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
Wyostrzanie: +2
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
Wyostrzanie: +4
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG

W tym przypadku rozsądną wartością wydają się okolice nastawy „−2” lub ewentualnie „0”. Mocniejsze wyostrzanie powoduje, że obraz staje się nieprzyjemnie przeostrzony.

Poza klasycznym wyostrzaniem użytkownik może też zmieniać parametr opisany jako „przejrzystość”, który można ustawiać w zakresie od −5 do +5. Oto jak prezentuje się jego działanie na wybranych nastawach.

PRZEJRZYSTOŚĆ: −5 PRZEJRZYSTOŚĆ: −1
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
PRZEJRZYSTOŚĆ: +1 PRZEJRZYSTOŚĆ: +5
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG

Wydaje się, że efekt ten działa z bardzo dużym promieniem, przez co obraz przy jego maksymalnej wartości wygląda nieco jak efekt źle zrobionego mapowania tonów. Mówiąc potoczniej – jak „kiepska HDR-ka”. Z kolei przy ujemnej wartości przejrzystości obraz staje się miękki, nieco „senny”. Ocenę celowości zmiany nastaw tego parametru pozostawiamy czytającym do samodzielnej oceny.

Filtry twórcze

Filtry kreatywne znajdziemy w testowanym aparacie jako jeden z trybów na przełączniku okalającym koło czułości. W menu aparatu nazywają się one „filtry zaawansowane” i do dyspozycji użytkowników oddano całkiem pokaźną ich listę. Przedstawia się ona następująco:
  • aparat zabawkowy,
  • miniatura,
  • kolor pop,
  • wysoka tonacja,
  • niska tonacja,
  • dynamiczny ton,
  • obraz miękki,
  • częściowy kolor (do wyboru: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, fioletowy).
Rezultaty fotografowania z użyciem każdego z tych efektów zebraliśmy poniżej.

BEZ FILTRA APARAT ZABAWKOWY
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
MINIATURA KOLOR POP
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
WYSOKA TONACJA NISKA TONACJA
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
DYNAMICZNY TON OBRAZ MIĘKKI
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
CZĘŚCIOWY KOLOR – CZERWONY CZĘŚCIOWY KOLOR – POMARAŃCZOWY
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
CZĘŚCIOWY KOLOR – ŻÓŁTY CZĘŚCIOWY KOLOR – ZIELONY
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
CZĘŚCIOWY KOLOR – NIEBIESKI CZĘŚCIOWY KOLOR – FIOLETOWY
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG

Fotografia HDR

Fujifilm X-T4 oferuje tryb wykonywania zdjęć o zwiększonej dynamice tonalnej. Funkcję tę znajdziemy jako kolejną z opcji na przełączniku okalającym koło wyboru czułości. Dostępne nastawy dla zdjęć HDR to:
  • HDR Auto,
  • HDR200,
  • HDR400,
  • HDR800,
  • HDR Plus.

Jak same nazwy wskazują, tryby 200, 400 i 800 oznaczają odpowiednio poszerzenie rejestrowanej rozpiętości dynamicznej o 200, 400 lub 800% (odpowiednio 1, 2, 3 EV). Tryb Auto sam wybiera jedną z tych wartości, a tryb Plus dobiera nastawy i sposób pracy tak, by uchwycić jak największą dynamikę fotografowanej sceny. Poniżej przedstawiamy przykłady działania wszystkich wymienionych trybów.

HDR Off HDR Auto
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
HDR200 HDR400
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
HDR800 HDR Plus
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG

Tryby 200, 400 i 800 są dość delikatne, jeśli chodzi o podnoszenie do góry cieni, skupiają się raczej na detalach w jasnych częściach obrazu. Dopiero tryb Plus dość mocno „wyciąga” także ciemniejsze partie fotografowanej sceny. Choć trzeba dodać, że robi to w sposób elegancki i zdjęcia nie wyglądają nieestetycznie.

Na koniec warto wspomnieć, że korzystanie z trybu HDR wiąże się z przycięciem obrazu, niezależnie od tego, czy fotografujemy z ręki, czy z użyciem statywu.

Panoramy

Fujifilm X-T4 oferuje tryb automatycznego tworzenia panoram. Użytkownik ma do wyboru kąt panoramy (dostępne są rozmiary opisane jako „M” oraz „L”) oraz kierunek jej wykonywania. Panoramę wykonamy zarówno trzymając aparat w poziomie, jak i w pionie. Przy doborze parametrów ekspozycji możemy zdać się na częściową lub całkowitą automatykę aparatu albo też ustawić wszystko ręcznie, zupełnie jak przy normalnym fotografowaniu.

Poniżej zamieściliśmy kilka przykładowych panoram wykonanych podczas testowania aparatu.

Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm X-T4 - Jakość obrazu JPEG

Wydaje się, że twórcy Fujifilm X-T4 uznali, że użytkownicy tak zaawansowanego korpusu nie będą sięgać po tryb automatycznych panoram, bo ewidentnie został on potraktowany po macoszemu. Niedopasowane łączenia widać niemal na każdej ukośnej linii, a w przypadku drzew normą jest kilkukrotne powielenie tego samego elementu, czy nieprzyrośnięte do niczego gałęzie. Zdecydowanie mogłoby być lepiej.