Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
W maju br. odbyła się premiera zapowiadanych wiele miesięcy wcześniej obiektywów Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 8 mm Fisheye f/1.8 PRO oraz Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14 mm f/2.8 PRO. Tym samym system Mikro Cztery Trzecie wzbogacił się o dobre optycznie i znakomicie wykonane obiektywy szerokokątne. Dzień ten był ważny nie tylko dla osób zainteresowanych fotografią krajobrazową, ale także wielu miłośników fotografii podwodnej korzystających z systemu MIkro Cztery Trzecie. Po pierwsze doczekali się oni w końcu jasnego rybiego oka, które doskonale nadaje się do uwieczniania podwodnego świata. A jakby tego było mało wraz z obiektywem zaprezentowano współpracujący w nim port kopułowy do obudów podwodnych.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 8 mm Fisheye f/1.8 PRO to jasne rybie oko, na które czekało wielu nurków
Nie wszyscy wiedzą, że Olympus jest jedynym producentem bezlusterkowców, który do większości swoich aparatów z wymienną optyką oferuje również obudowy podwodne. Pisaliśmy już o niektórych z nich w artykułach
Olympus E-PL5 pod wodą oraz Olympus OM-D E-M5 pod wodą. Choć nurkowanie z Olympusami sprawiało nam wiele radości, to w systemie wciąż brakowało rybiego oka i dedykowanego portu kopułowego. Co prawda mogliśmy korzystać z portu PPO-E04 i obiektywu Olympus Zuiko Digital 8 mm f/3.5 ED Fish-Eye, jednak ze względu na fakt, iż produkty te były projektowane do lustrzanek Cztery Trzecie, to chcąc z nich korzystać w połączeniu z bezlusterkowcami O-MD musieliśmy zaopatrzyć się w odpowiednie adaptery. Niestety powodowało to wzrost wydatków, a także rozmiarów i wagi całego systemu. Wraz z premierą M.ZUIKO DIGITAL ED 8 mm Fisheye f/1.8 PRO oraz portu problemy te odeszły w niepamięć.
Olympus PPO-EP02 to pierwszy port kopułowy Olympusa zaprojektowany dla systemu Mikro Cztery Trzecie.
Zanim opowiemy nieco więcej na temat portu kopułowego i wyjaśnimy dlaczego jest on tak ważny dla osób zajmujących się fotografią podwodną, przyjrzymy się nieco bliżej całemu systemowi akcesoriów podwodnych dla bezlusterkowca Olympus OM-D E-M1, a w szczególności dedykowanej do aparatu obudowie PT-EP11.
Cały system bazuje na wspomnianej obudowie PT-EP11, do której możemy zastosować wiele akcesoriów. Znajdziemy wśród nich nie tylko odpowiednie uchwyty ułatwiające operowanie sprzętem pod wodą, ale również lampy błyskowe, jak i adaptery do ich mocowania. Nie zabrakło też światłowodów pozwalających wyzwalać zewnętrzne flesze oraz ciężarków pozwalających dopasować pływalność całego zestawu. Jest to o tyle ważne, że sprzęt o zbyt ujemnej pływalności (tonący) będzie nam ciążyć pod wodą, natomiast zestaw mający pływalność mocno dodatnią (unoszący się na powierzchni) pod wodą będzie trudny do utrzymania.
Rysunek ten nie robi jednak tak dużego wrażenia, jak ten zamieszczony w
niniejszym pliku PDF, gdzie zaprezentowano wszystkie obiektywy M.ZUIKO, które możemy wykorzystać w systemie wraz z odpowiednimi akcesoriami. Okazuje się, że producent dał nam możliwość nurkowania zarówno z większością szerokokątnych obiektywów ze swojej oferty, a nawet z tymi o ogniskowej sięgającej 75 mm. Nie zabrakło też rozwiązań dla miłośników podwodnej makrofotografii, gdyż możemy skorzystać zarówno z M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro, jak i innego obiektywu w połączeniu ze specjalnym konwerterem zwiększającym skalę odwzorowania.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.