Olympus OM-D E-M1 Mark III - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Powyższy wykres jednoznacznie wskazuje na obecność wyraźnego odszumiania JPEG-ów. Poszczególne składowe przyjmują podobne wartości, a poziom szumu nie osiąga 3% – nawet dla ISO 25600. Należy zatem mieć świadomość, że odszumiania JPEG-ów w E-M1 Mark III nie da się zupełnie wyłączyć, mimo iż dostępna w menu opcja właśnie na to wskazuje. Takiego działania nie popieramy, szczególnie w przypadku aparatów skierowanych do zaawansowanych i świadomych użytkowników. Ci bowiem zdają sobie sprawę z dokonywanych w aparacie ustawień, a w przypadku odszumiania są jak widać wprowadzani w błąd. 
W Olympusie E-M1 Mark III intensywność procesu odszumiania na wyższych czułościach można kontrolować w 3-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy zdjęcia wykonane przy teoretycznie wyłączonej redukcji oraz na poszczególnych ustawieniach stopnia intensywności tego procesu dla czułości ISO 6400 i 12800.
| ISO 6400 | |||
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| ISO 12800 | |||
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
Przyjrzyjmy się teraz surowym zdjęciom z E-M1 Mark III. Wywołaliśmy je programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z Panasonika-a G9 i Sony A6600.
Wycinki zdjęć w formacie RAW na niskich ISO prezentują się korzystnie. Widać spore podobieństwo między E-M1 Mark III i Mark II, modelem E-M1X, jak również Lumiksem G9. Nic jednak dziwnego, skoro w każdym z nich znajdziemy 20-megapikselowy sensor Mikro 4/3. Wraz ze wzrostem wartości ISO, wpływ szumu staje się zauważalny i naszym zdaniem lepiej nie wychodzić poza ISO 3200. Wizualnie, poziom zakłóceń dla tej nastawy jest najwyższy w G9, a najniższy w A6600.
Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.


Na podstawie powyższego wykresu widzimy, że E-M1 Mark III ustępuje X-T4 o ok. 1 i 1/2 EV dla ISO 6400, a A6600 – ok. 2/3 EV. Olympus lepiej natomiast wypada względem G9 – o nieco ponad 1/2 EV.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Darki
Sprawdźmy teraz, jak Olympus E-M1 Mark III zachowuje się w kategorii prądu ciemnego. Jego poziom oceniamy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku testowanego E-M1 Mark III zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 100 000 zliczeń.
| RAW | |||
| ISO | Dark Frame | Crop | Histogram | 
| 64 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
| 100 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
| 200 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
| 400 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
| 800 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
| 1600 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
| 3200 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
| 6400 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
| 12800 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
| 25600 | ![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
W tej kategorii nie mamy szczególnych zastrzeżeń do testowanego aparatu. Co prawda histogramy odbiegają nieznacznie kształtem od rozkładu Poissona, ale niemal w całym zakresie czułości są dobrze odseparowane od zera i stosunkowo wąskie. Do ISO 6400 średnia wartość sygnału utrzymuje się na stałym poziomie w okolicy 250 (patrz tabelka poniżej). Dopiero dla dwóch najwyższych czułości wartość ta maleje, a maksimum histogramów przesuwa się nieco w lewo.
Na wygląd samych darków trudno narzekać. Nie dostrzegamy oznak bandingu, ani niejednorodności.
| ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe | 
| 64 | 255.2 | 3.2 | 
| 100 | 253 | 4.4 | 
| 200 | 253.6 | 4.1 | 
| 400 | 255.4 | 6.6 | 
| 800 | 253.6 | 11.8 | 
| 1600 | 250.1 | 23.1 | 
| 3200 | 251.4 | 43.2 | 
| 6400 | 248.1 | 73.7 | 
| 12800 | 234.9 | 144.6 | 
| 25600 | 209.9 | 289.9 | 
| JPEG | |||
| ISO | Dark Frame | Crop | |
| 64 | ![]()  | 
![]()  | |
| 100 | ![]()  | 
![]()  | |
| 200 | ![]()  | 
![]()  | |
| 400 | ![]()  | 
![]()  | |
| 800 | ![]()  | 
![]()  | |
| 1600 | ![]()  | 
![]()  | |
| 3200 | ![]()  | 
![]()  | |
| 6400 | ![]()  | 
![]()  | |
| 12800 | ![]()  | 
![]()  | |
| 25600 | ![]()  | 
![]()  | |



                        





                        
                        
                        



















































                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.