Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Nikon D6 - test aparatu

6 sierpnia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 36

6. Jakość obrazu JPEG

W Nikonie D6 zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w trzech rozmiarach: dużym (L), średnim (M) i małym (S). W zależności od ustawienia opcji „obszar zdjęcia”, rozdzielczości zapisywanych zdjęć w poszczególnych wielkościach przedstawiają się następująco:
  • Format FX:
    • L – 5568×3712 pix,
    • M – 4176×2784 pix,
    • S – 2784×1856 pix,
  • Format 1.2x:
    • L – 4640×3088 pix,
    • M – 3472×2312 pix,
    • S – 2320×1544 pix,
  • Format DX:
    • L – 3648×2432 pix,
    • M – 2736×1824 pix,
    • S – 1824×1216 pix,
  • Format 5:4:
    • L – 4640×3712 pix,
    • M – 3472×2784 pix,
    • S – 2320×1856 pix,
Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Podstawowymi parametrami obrazu możemy sterować z poziomu funkcji Picture Control, którą odnajdziemy w menu fotografowania lub pod dedykowanym przyciskiem. Znajduje się tam 6 zdefiniowanych ustawień stylu obrazu:
  • Standardowe,
  • Neutralne,
  • Żywe,
  • Monochromatyczne,
  • Portret,
  • Krajobraz,
  • Równomierne.
W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji (z krokiem 1 lub 0.25) następujących parametrów:
  • dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
    • Szybka wyostrzanie – wartości w skali od −2 do +2,
  • dostępne we wszystkich stylach:
    • wyostrzanie – w skali od −3 do 9,
    • wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
    • przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
    • kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
    • jasność – w skali od −1 do +1,
  • dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
    • nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
    • odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
  • dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
    • efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
    • zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 7.
Aparat pozwala także na zdefiniowanie własnych stylów Picture Control i zapisanie ich w pamięci. Co więcej, style te można zapisać na kartę pamięci i użyć w innym egzemplarzu Nikona D6 lub w zgodnym oprogramowaniu.

Nowością względem poprzednika jest zaimplementowanie filtrów kolorystycznych, w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Dwoistość, Czerń. Przykładowe zdjęcia wykonane z wypisanymi filtrami można zobaczyć w teście Nikona Z7.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W Nikonie D6 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 102400. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 3276800 (Hi5). Czułość możemy regulować z krokiem 1, 1/2 lub 1/3 EV (nie ma natomiast kroków pośrednich pomiędzy ISO 204800 (Hi1) a 3276800 (Hi5). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Canon EOS 1D X Mark III oraz Sony A9. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Nikon D6 - Jakość obrazu JPEG

Szum na zdjęciach JPEG jest bardzo dobrze kontrolowany – nawet dla nastawy ISO 6400 jakość zdjęć pozostaje na bardzo dobrym poziomie. Wyższe wartości, takie jak ISO 25600–51200, także są użyteczne, podobnie zresztą jak u poprzednika. Ale już kolejna nastawa, notabene najwyższa natywna, wypada nieco lepiej w nowym modelu. Rozszerzone czułości (Hi od 1 do 5) oferują naszym zdaniem niską jakość i trudno dostrzec ich użyteczność.

Jeśli chodzi o porównanie z konkurencją, Nikon i Canon idą praktycznie łeb w łeb aż do nastawy ISO 102400. Z kolei JPEG-i z bezlusterkowca Sony zawierają więcej zakłóceń, przez co w pewnym stopniu ustępują obu lustrzankom.

Wyostrzanie

W Nikonie D6 mamy do dyspozycji skalę wyostrzania, w przedziale od −3 do 9. Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na −3, 0, 4, 9 oraz auto można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Nikon D6, ISO 100
wyostrzenie −3
Nikon D6 - Jakość obrazu JPEG Nikon D6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Nikon D6 - Jakość obrazu JPEG Nikon D6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Nikon D6 - Jakość obrazu JPEG Nikon D6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon D6 - Jakość obrazu JPEG Nikon D6 - Jakość obrazu JPEG

Ani efekt ujemnego, ani maksymalnego wyostrzania nie wyglądają zachęcająco. Stopień 4 także oferuje dość silne uwydatnienie obrazu i powstanie widocznego efektu halo. Warto zatem ustawić wyostrzanie pomiędzy stopniem 0 i 4.

Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)

Nikon D6 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:

  • zmniejszona,
  • normalna,
  • zwiększona,
  • bardzo wysoka,
  • automatyczna.
Działanie funkcji HDR oparte jest z kolei o wykonanie i połączenie ze sobą trzech ekspozycji. Do wyboru mamy trzy wartości różnicy ekspozycji pomiędzy ujęciami (1,2 i 3 EV oraz auto) oraz trzy stopnie wygładzania (zmniejszone, normalne, zwiększone). Można także aktywować opcję zapisu Przykładowe zdjęcia ilustrujące działanie obu funkcji można zobaczyć w teście Nikona Z7.

Wielokrotna ekspozycja

Nikon D6 oferuje tryb wielokrotnej ekspozycji, umożliwiający automatyczne łączenie od dwóch do trzech zdjęć w jeden obraz. W pierwszej kolejności możemy wybrać, czy tryb ma być aktywny jednorazowo, czy pozostawiać włączony przez cały czas. Dodatkową opcją jest tzw. „tryb nakładania”, który pozwala wybrać spośród kolejnych wariantów:

  • dodaj – ekspozycje są nakładane bez modyfikacji,
  • średnia – wzmocnienie jest dostosowywane w zależności od liczby zarejestrowanych ekspozycji (wzmocnienie dla każdej ekspozycji ustawiane jest na 1/2 dla dwóch i 1/3 dla trzech ekspozycji),
  • jasno – automatyka porównuje obszary o różnej jasności na zdjęciach składowych i wybiera jaśniejsze piksele,
  • ciemno – automatyka porównuje obszary o różnej jasności na zdjęciach składowych i wybiera ciemniejsze piksele.