Nikon Z5 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z5, tak samo jak innych pełnoklatkowych bezlusterkowcach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia to:
- wyłączona,
- zmniejszona,
- normalna,
- zwiększona.
| ISO 12800 | |||
|  |   |   | |
|  |   |   | |
|  |   |   | |
|  |   |   | |
| ISO 25600 | |||
|  |   |   | |
|  |   |   | |
|  |   |   | |
|  |   |   | |
Redukcja szumu, zgodnie z tym czego można się było spodziewać, usuwa zarówno szum, jak i detale z obrazu. Na szczęście słabsze nastawy tego parametru nie działają zbyt drastycznie i oferują rozsądny kompromis między redukcją szumu a utratą detali. Ich zastosowanie może zatem mieć sens w niektórych sytuacjach.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z5 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem EOS-em RP i Sony A7 III. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Na niższych czułościach porównywane aparaty idą praktycznie łeb w łeb i dość długo obserwowane zaszumienie jest minimalne, a ilość szczegółów bardzo podobna. Mniej więcej od ISO 6400 obraz z Canona zaczyna odstawać od tego, co prezentują Sony i Nikon. Ten stan utrzymuje się do końca zakresu czułości, a Z5 i A7 III przez cały ten czas wypadają bardzo podobnie.
Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.

Wykres wydaje się nieco załamywać przy przejściu z ISO 12800 do 25600. Możliwe zatem, że na tym etapie pojawia się jakaś (na szczęście niezbyt mocna) redukcja szumu w surowych plikach.
Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Nikona Z5, Canona EOS-a RP, Panasonika S1 oraz Sony A7 III.

Do ISO 12800 testowany aparat wypada najgorzej z całej stawki, aczkolwiek różnice między nim a Canonem czy Sony są bardzo niewielkie (w porywach do 0.2 EV). Jedynie Panasonic S1 notuje wyraźnie lepsze wyniki, zbliżające się miejscami do 1 EV.
Od ISO 25600 Nikon radzi sobie nieco lepiej, choć nadal musi uznać wyższość S1-ki. Dodatkowo lepsze wyniki w zakresie najwyższych czułości mogą mieć związek z łagodnym odszumianiem obecnym w surowych plikach, o którym pisaliśmy powyżej.
Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu w surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Na nich również widać niewielkie załamanie przy przejściu z ISO 12800 do 25600.

Darki
Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z5 może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
| RAW | |||
| ISO | Dark Frame | Crop | Histogram | 
| 50 |  |  |  | 
| 100 |  |  |  | 
| 200 |  |  |  | 
| 400 |  |  |  | 
| 800 |  |  |  | 
| 1600 |  |  |  | 
| 3200 |  |  |  | 
| 6400 |  |  |  | 
| 12800 |  |  |  | 
| 25600 |  |  |  | 
| 51200 |  |  |  | 
| 102400 |  |  |  | 
Bias wynosi ok. 1000, podobnie jak w modelach Z6 oraz Z7. Same darki wyglądają dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 6400 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw, zwłaszcza od ISO 25600 wzwyż, widać mocne wypłaszczenie i charakterystykę grzebieniową.
Warto również Nikona Z5 pochwalić za bardzo jednorodny wygląd darków, bez żadnych jaśniejszych obszarów czy krawędzi, które sugerowałyby nadmierne nagrzewanie się komponentów elektronicznych umieszczonych zbyt blisko matrycy.
| ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe | 
| 50 | 1008 | 2.6 | 
| 100 | 1008 | 2.6 | 
| 200 | 1009 | 4.6 | 
| 400 | 1008 | 6.5 | 
| 800 | 1009 | 10.0 | 
| 1600 | 1007 | 19.0 | 
| 3200 | 1006 | 34.1 | 
| 6400 | 1001 | 55.2 | 
| 12800 | 991 | 152.4 | 
| 25600 | 979 | 256.2 | 
| 51200 | 949 | 483.4 | 
| 102400 | 961 | 914.9 | 
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.
| JPEG | |||
| ISO | Dark Frame | Crop | |
| 50 |  |  | |
| 100 |  |  | |
| 200 |  |  | |
| 400 |  |  | |
| 800 |  |  | |
| 1600 |  |  | |
| 3200 |  |  | |
| 6400 |  |  | |
| 12800 |  |  | |
| 25600 |  |  | |
| 51200 |  |  | |
| 102400 |  |  | |



 
                        





 
                         
                         
                        
 
                         
                         
                         
                        
 
                         
                            Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.