Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z6 II - test aparatu

18 stycznia 2021
Maciej Latałło Komentarze: 49

5. Balans bieli

Nikon Z6 II został wyposażony w następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K):
    • Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
    • Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
    • Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
  • Auto dla światła naturalnego,
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
    • Lampy sodowe (2700 K),
    • Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
    • Białe jarzeniowe (3700 K),
    • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
    • Lampy rtęciowe (7200 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Cień (8000 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).

Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Pochmurny dzień Auto 4.26 106.2
Pochmurny dzień Auto (św.nat.) 7.57 113.2
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 6.93 110.9
3000K Auto0 17.2 121.4
3000K Auto1 17.1 121.3
3000K Auto2 17 121.7
3000K Żarówki 5.99 101.3
3000K 3000K 6.13 101.9
5400K Auto 4.3 103
5400K 5400K 4.43 102.2

Na początku należy wspomnieć, że podczas testu pogoda nie okazała się na tyle łaskawa, by wykonać test przy świetle słonecznym. Z tego względu tę część musieliśmy siłą rzeczy pominąć.

Jeśli chodzi o światło żarowe, wyniki Z6 II stoją niemal na tym samym poziomie, co u poprzednika. Wszystkie warianty automatyki zapewniły ciepły zafarb, dopiero odpowiedni wzorzec oraz wartość 3000K pozwoliły uzyskać odpowiednie rezultaty. W pochmurny dzień najlepiej wypadła automatyka w podstawowym ustawieniu, natomiast przy pozostałych nastawach obserwujemy lekkie ochłodzenie kolorystyki. Do wyników w świetle 5400K (LED) nie mamy zastrzeżeń.

Największe odstępstwa od idealnego nasycenia mają miejsce przy świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła ok. 10 punktów procentowych.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto (św. nat.)
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto0
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto2
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Nikon Z6 II - Balans bieli Nikon Z6 II - Balans bieli