Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z6 II - test aparatu

18 stycznia 2021
Maciej Latałło Komentarze: 49

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na poniższym wykresie nie widać szczególnych załamań, ani wyraźnych różnic od wykładniczego kształtu krzywych. Dla przeważającego zakresu ISO składowe R, G i Y przyjmują jednak porównywalne wartości. Widać zatem, że JPEG-i nie są wolne od odszumiania, aczkolwiek nie jest ono szczególnie intensywne.

Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z6 II, tak samo jak w zaawansowanych lustrzankach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z6 przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń obrazu, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie, możemy bowiem całkiem precyzyjnie dobrać żądany stopień odszumiania. Niestety – oprócz jego faktycznego braku, bowiem na to aparat nie pozwala.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z6 II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Panasonikiem S1 i Sony A7 III. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Na niskich nastawach ISO wszystkie trzy aparaty prezentują bardzo dobry i jednocześnie bardzo podobny poziom odwzorowania detali. Różnice pomiędzy poszczególnymi modelami sprowadzają się głównie do odmiennych wzorów mory, widocznych na prawych wycinkach.

Wygląd obrazów na wysokich czułościach nie daje powodów do narzekań. Szum uwidacznia się wyraźnie mniej więcej dla ISO 6400, przy czym także dla kolejnej nastawy jakość jest w miarę akceptowalna. Wizualne różnice pomiędzy Z6 II i A7 III są trudne do wychwycenia, minimalną przewagę nad nimi ma natomiast Lumix S1.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z6 II, Panasonika S1 i Sony A7 III.

Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla prawie całego zakresu czułości, najlepiej wypada Lumix S1. Dla ISO 6400 jego przewaga nad Nikonem wynosi ok. 0.5 EV. Z kolei A7 III generuje bardzo zbliżony poziom szumu luminancji jak Z6 II, nie tylko dla tej nastawy, ale w szerokim zakresie ISO do 25600.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z6 II może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Bias wynosi ok. 1000, tak samo jak w Nikonie Z6. Same darki wyglądają naprawdę dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 6400 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widać mocne wypłaszczenie i charakterystykę grzebieniową.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 1009 3.8
100 1009 3.7
200 1009 3.9
400 1008 6
800 1010 10.5
1600 1012 15.3
3200 1015 29.6
6400 1019 47.4
12800 1030 93.2
25600 1050 191
51200 1101 391
102400 1192 738
204800 1533 1347


Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 II - Szumy i jakość obrazu w RAW