Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A9 II - test aparatu

10 maja 2021
Maciej Latałło Komentarze: 36

6. Jakość obrazu JPEG

Sony A9 II umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jakości X.FINE (bardzo wysoka), FINE (wysoka) lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2 oraz 16:9. Poniżej przedstawiamy tabele ze wszystkimi możliwymi konfiguracjami dla pełnoklatkowego trybu pracy oraz APS-C.

Pełna klatka APS-C
Proporcje obrazu 3:2
6000×4000 (24 Mpix) 3936×2624 (10 Mpix)
3936×2624 (10 Mpix) 3008×2000 (6 Mpix)
3008×2000 (6 Mpix) 1968×1312 (2.6 Mpix)
Proporcje obrazu 16:9
6000×3376 (20 Mpix) 3936×2216 (8.7 Mpix)
3936×2216 (8.7 Mpix) 3008×1688 (5.1 Mpix)
3008×1688 (5.1 Mpix) 1968×1112 (2.2 Mpix)

Wygląd JPEG-ów można modyfikować w skali od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym poprzez trzy parametry: kontrast, nasycenie barw oraz ostrość. Dostępne są następujące predefiniowane style: standardowy, żywy, neutralny, czysty, głęboki, jasny, portret, krajobraz, zachód słońca, scena nocna, jesienne liście, czarno-biały oraz sepia, można je oczywiście modyfikować według własnych upodobań. Dodatkowo, w aparacie znajdziemy pamięć stylów, która umożliwia zapisanie do 6 własnych ustawień.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy porównanie wycinków scenki w formacie JPEG z wyostrzaniem ustawionym na −5. Zdjęcia z testowanego aparatu zestawiamy z fotografiami wykonanymi Canonem 1D X Mark III oraz Nikon D6.

----- R E K L A M A -----

Wycinki zdjęć z bezlusterkowca Sony są dość wyraźnie ostrzejsze od konkurencji, a w szczególności Canona. To oczywiście efekt wyostrzania, aplikowanego domyślnie do plików JPEG w A9 II. Odwzorowanie detali można określić jako bardzo dobre – w tej kategorii trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia.

Na wyższych ISO możemy zauważyć, że lustrzankowi konkurenci radzą sobie nieco lepiej od Alphy. Do ISO 25600 szum wprawdzie nie rzuca się mocno w oczy, ale skutki jego usuwania już tak. Naszym zdaniem, tej nastawy lepiej w przypadku A9 II nie przekraczać.

Wyostrzanie

Poniższa tabela ukazuje działanie funkcji wyostrzania przy trzech parametrach: −5, 0 oraz +5.

Sony A9 II, ISO 100
wyostrzenie −5
Sony A9  II - Jakość obrazu JPEG Sony A9  II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Sony A9  II - Jakość obrazu JPEG Sony A9  II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Sony A9  II - Jakość obrazu JPEG Sony A9  II - Jakość obrazu JPEG

Przy środkowym stopniu wyostrzania („0”) obraz wydaje się już nieco zbyt mocno uwydatniony, dlatego naszym zdaniem warto ustawić ten parametr pomiędzy −5 a 0.

Efekty wizualne

W A9 II, podobnie jak w innych Alphach, mamy funkcję filtrów artystycznych. Odnajdziemy ją pod pozycją „Efekt wizualny” w menu aparatu, a do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
  • Kolor pop,
  • Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
  • Zdjęcie retro,
  • High-key miękki,
  • Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
  • Czarno-białe z dużym kontrastem,
  • Czarno-białe o bogatej gradacji.

Przykładowe zdjęcia z użyciem ww. funkcji można zobaczyć np. w teście modelu A7 III.

HDR i DRO

Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A9 II dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu.

Przykładowe zdjęcia z użyciem ww. funkcji można zobaczyć np. w teście modelu A7 III.