Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - test obiektywu

23 listopada 2018

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Koma nie jest korygowana idealnie, bo obraz diody jest zauważalnie zniekształcony. Z drugiej strony mamy tutaj wyniki znacznie lepsze niż u wielu starszych, klasycznych 50-tek o świetle f/1.4–1.8, które potrafiły w tej kategorii zachowywać się bardzo źle.

X-T2, f/1.2, centrum X-T2, f/1.2, róg
Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/1.7, centrum X-T2, f/1.7, róg
Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh


Podobne obrazy widzimy fotografując nie tylko diodę w naszym studio, ale także kierując obiektyw na rozgwieżdżone niebo. Koma daje się tutaj trochę we znaki, przez co gwiazdy w rogach są zniekształcone, ale w stopniu, który wciąż możemy uznać za średni.

----- R E K L A M A -----

Fujifim X-T2, JPEG, f/1.4, róg kadru 1:1
Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh

Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, sięgnął wartości 17.6% i jest to wynik spory. Widać, że właśnie astygmatyzm (obok aberracji sferycznej) jest tą wadą, która mocno przyczynia się do pogorszenia jakości obrazu w okolicach maksymalnego otworu względnego.

Jeśli chodzi o rozogniskowane krążki światła, nie wyglądają one idealnie. Przede wszystkim daje się zauważyć wyraźne koncentryczne kręgi, które są najprawdopodobniej efektem zastosowania soczewek asferycznych. Widać też wyraźnie ścięcie krążków w rogu kadru spowodowane winietowaniem mechanicznym. Na szczęście prawie zupełnie nie dokucza zewnętrzna obwódka.

X-T2, f/1.2, centrum X-T2, f/1.2, róg
Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/1.7, centrum X-T2, f/1.7, róg
Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/2.4, centrum X-T2, f/2.4, róg
Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS - Koma, astygmatyzm i bokeh