Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS - test obiektywu

29 maja 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Jeśli chodzi o podłużną aberrację chromatyczną, to jej ślady na poniższych zdjęciach są zupełnie minimalne i wada ta nie powinna przeszkadzać na zdjęciach z życia wziętych.

Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna

O tym, jak zachowuje się poprzeczna aberracja chromatyczna, możemy przekonać się spoglądając na poniższy wykres.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Pewne zastrzeżenia możemy mieć tylko dla najbliższych okolic maksymalnego otworu względnego, ale nawet tam wada ta jest średnia. Już na f/4.0 spada do okolic 0.05% i robi się mała. W najczęstszym obszarze roboczym obiektywu makro, czyli w przedziale przysłon od f/5.6 do f/16 aberracja jest znikoma, bo trzyma się wartości w okolicach 0.02%.

A7R II, RAW, f/2.8 A7R II, RAW, f/8.0
Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału trudno dojrzeć jakikolwiek ślad efektu „pływania” ogniska. Dodatkowo, rozogniskowane krążki światła nie pokazują niczego niepokojącego. Główna różnica, jaka rzuca się w oczy, to obecność przysłony nawet przy maksymalnym otworze względnym, ale ona nie ma związku z aberracją sferyczną. W efekcie, możemy śmiało napisać, że testowany obiektyw nie ma z tą wadą żadnych poważniejszych problemów.

A7R II, f/2.8, przed A7R II, f/2.8, za
Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna