Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - test obiektywu

23 sierpnia 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Testowany obiektyw nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Zdjęcia wykonane na ogniskowych 50 i 70 mm pokazują, że nawet na maksymalnym otworze względnym i w dalekich nieostrościach zabarwienia są niewielkie i nie będą przeszkadzać w zdjęciach z życia wziętych.

Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Poniższe dwa wykresy pokazują, jak Tamron 28–75 mm zachowuje się w kwestii poprzecznej aberracji chromatycznej – pierwszy przedstawia zachowanie na brzegu matrycy APS-C, a drugi na brzegu pełnej klatki.

Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Na ogniskowej 28 mm nie mamy powodu do niepokoju. Uzyskane wyniki trzymają się poziomu 0.06–0.08%, a więc wartości małych. Trochę więcej zastrzeżeń możemy mieć do środka zakresu ogniskowych, bo poziom 0.08–0.09% to granica wartości małych i średnich. Największą zmienność wraz ze zmieniającą się przysłoną pokazuje ogniskowa 75 mm, gdzie obserwujemy wzrost aberracji od małej dla f/2.8 do średniej dla f/22. Ważne jest jednak to, że jak na obiektyw zmiennoogniskowy o dobrym świetle, który na dodatek obejmuje szeroki kąt widzenia, nigdzie nie obserwujemy wartości dużych lub bardzo dużych i z tego względu Tamron zasługuje na pochwały.

A7R II, RAW, 28 mm, f/11.0 A7R II, RAW, 75 mm, f/16.0
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują wyraźnego efektu „pływania” ogniska, ale aberracja sferyczna nie jest do końca korygowana dobrze, o czym przekonują nas poniższe zdjęcia. Krążki światła uzyskane przed ogniskiem zauważalnie różnią się od tych otrzymanych za ogniskiem. Co więcej, efekt jest widoczny zarówno dla ogniskowej 50 mm jak i dla 75 mm.

Sony A7R II, 50 mm, f/2.8, przed Sony A7R II, 50 mm, f/2.8, za
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna
Sony A7R II, 75 mm, f/2.8, przed Sony A7R II, 75 mm, f/2.8, za
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Aberracja chromatyczna i sferyczna