Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 17 mm f/1.8 MFT II - test obiektywu

27 stycznia 2020

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Testowany obiektyw nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Jej wpływ na jakość obrazu jest niewielki, a zabarwienie, które możemy dojrzeć w dalekich nieostrościach, jest mało uciążliwe.

Venus Optics LAOWA 17 mm f/1.8 MFT II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tak samo wysoko oceniamy zachowanie w kwestii poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej zachowanie w zależności od wartości przysłony jest zaprezentowane na poniższym wykresie.
----- R E K L A M A -----

Venus Optics LAOWA 17 mm f/1.8 MFT II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Uzyskany przebieg jest z grubsza stały i trzyma się poziomu 0.03%. To wartość określana przez nas jako bardzo mała, dzięki czemu na typowych zdjęciach aberracji chromatycznej nie dojrzymy praktycznie wcale.

Olympus E-M5 II, RAW, f/2.8 Olympus E-M5 II, RAW, f/8.0
Venus Optics LAOWA 17 mm f/1.8 MFT II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Venus Optics LAOWA 17 mm f/1.8 MFT II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Jeśli chodzi o aberrację sferyczną, jest ona niewielka. Gdy uważnie przyjrzymy się pierwszym zdjęciom z niniejszego rozdziału, dojrzymy bardzo lekkie przesunięcie głębi ostrości w kierunku większych odległości po przymknięciu przysłony od f/1.8 do f/2.8. Podobny obraz uzyskujemy porównując rozogniskowane krążki światła – ten otrzymany przed ogniskiem ma nieznacznie bardziej zaakcentowaną obwódkę, ale oprócz tego nie widzimy niczego niepokojącego.

Olympus E-M5 II, f/1.8, przed Olympus E-M5 II, f/1.8, za
Venus Optics LAOWA 17 mm f/1.8 MFT II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Venus Optics LAOWA 17 mm f/1.8 MFT II - Aberracja chromatyczna i sferyczna