Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS R50 - test aparatu

14 listopada 2023
Maciej Latałło Komentarze: 30

6. Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia w formacie JPEG w EOS-ie R50 mogą być zapisywane w trzech podstawowych rozmiarach: Large (6000×4000 pix), Middle (3984×2656 pix) i Small 1 (2976×1984 pix). Odpowiada to obrazom 24-, 11- i 6-megapikselowym, a każdy rozmiar zdjęcia może być poddany dwustopniowej kompresji. Do dyspozycji mamy dodatkowy mały format Small 2 (2400×1600 pix), który zapisywany jest jedynie w jakości FINE. Podane rozdzielczości dotyczą proporcji obrazu 3:2. Pod tym względem mamy jednak dodatkowe opcje do wyboru, które obejmują ustawienia: 4:3, 16:9, oraz 1:1.

Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów” (trzecia zakładka menu fotografowania), czyli tak jak w innych lustrzankach i bezlusterkowcach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Szczegóły, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich (poza monochromatycznym) może być regulowany w pod względem ostrości (8-stopniowa skala siły wyostrzania) oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg (regulowane w 5-stopniowej skali) oraz kontrastu, nasycenia i tonacji (9-stopniowe skale). W przypadku stylu monochromatycznego mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

W testowanym aparacie czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 25600 (plus wartość rozszerzona 51200), a krok zmiany ISO wynosi 1/3 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Fujifilm X-T30 II i Olympus OM-D E-M10 Mark IV.


----- R E K L A M A -----

Canon EOS R50 - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Jak zwykle w aparatach Canona, przy zerowym stopniu wyostrzania, testowany EOS oferuje obraz dość „miękki”. Zarówno R50, jak i X-T30 II nieco lepiej odwzorowują detale względem E-M10 Mark IV, mają jednak nad nim pewną przewagę wynikającą z wyższej rozdzielczości sensorów.

Przy wyższych czułościach, wszystkie wycinki tracą oczywiście na szczegółowości, przy czym najbardziej rzuca się to w oczy w przypadku Olympusa. Naszym zdaniem X-T30 II oferuje nieco lepszą szczegółowość od EOS-a R50, choć odszumianie w aparacie Fujifilm wydaje się trochę bardziej agresywne.

Wyostrzanie

W testowanym EOS-e mamy do dyspozycji 8-stopniową skalę siły wyostrzania (od 0 do 7) oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg, regulowane w 5-stopniowej skali. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w rozdziale czwartym. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższą siłą wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Parametry precyzja i próg ustawione były na wartość 2 (domyślną dla Neutralnego stylu obrazu). Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Canon EOS R50, ISO 100
wyostrzenie 0
Canon EOS R50 - Jakość obrazu JPEG Canon EOS R50 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 3
Canon EOS R50 - Jakość obrazu JPEG Canon EOS R50 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 7
Canon EOS R50 - Jakość obrazu JPEG Canon EOS R50 - Jakość obrazu JPEG

Z całą pewnością nie polecamy stosować wyostrzania na maksymalnym poziomie. Stopień „3” także nie oferuje obraz nieco przeostrzony. Najlepiej będzie zatem wybrać parametr pomiędzy „0” a „3”.

Filtry twórcze

Canon EOS R50 oferuje możliwość wykorzystania kilku filtrów artystycznych, niezmiennych zresztą od lat. Modyfikują one w charakterystyczny sposób wykonane zdjęcie. Funkcja ta dostępna z poziomu menu podręcznego oraz w menu odtwarzania zdjęć. Do wyboru mamy następujące filtry:

  • Ziarnisty Cz/B,
  • Miękka ostrość,
  • Efekt rybiego oka,
  • Efekt akwareli,
  • Efekt pogrubienia artystycznego (tylko poprzez menu edycji zdjęć, tj. niedostępne w trakcie fotografowania),
  • Efekt aparatu zabawki,
  • Efekt miniatury.
Przykładowe zdjęcia z wykorzystaniem powyższych filtrów można znaleźć w teście EOS-a M200.

Tryb HDR

Tryb HDR w EOS-ie R50 oferuje całkiem rozsądną kontrolę nad efektem końcowym wyglądu obrazu. Najważniejszym parametrem w przypadku HDR-ów jest różnica ekspozycji pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Aparat w tym trybie wykonuje trzy zdjęcia, a różnica w naświetleniu pomiędzy nimi może być kontrolowana automatycznie lub ręcznie przez fotografa. W przypadku ręcznej kontroli użytkownik ma do wyboru trzy warianty: ±1 EV, ±2 EV, ±3 EV.

Kolejna opcja pozwala nam wybrać, czy tryb HDR ma działać tylko jednorazowo (dla pojedynczego ujęcia) czy ma być aktywny przez cały czas (do momentu jego wyłączenia). Zdjęć w trybie HDR nie musimy wykonywać ze statywu. W ustawieniach bowiem mamy opcję automatycznego wyrównywania, która pozwoli skorygować ewentualne przesunięcia pomiędzy zdjęciami, jeśli będziemy fotografować z ręki. Trzeba jednak mieć świadomość, że przy aktywnej opcji wyrównywania zdjęć wynikowy obraz nie obejmuje całego oryginalnego kadru.

Bardzo użyteczną opcją w trybie HDR jest możliwość zapisywania również oryginalnych zdjęć (w formacie jaki został wcześniej ustawiony w aparacie). Dzięki temu, jeśli na przykład uznamy, że efekt obróbki HDR w aparacie jest nie do końca taki, jakiego byśmy oczekiwali, możemy wykorzystać zachowane oryginały i dokonać ponownej obróbki na komputerze, korzystając z ulubionego programu i dobierając parametry według własnego uznania. Funkcję HDR możemy również realizować poprzez fotografowanie w trybie HDR PQ, w RAW-ach, albo HEIF-ach.

Przykładowe zdjęcia z wykorzystaniem funkcji HDR można znaleźć w teście EOS-a 90D.