Nikon Z8 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
| Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
| Słońce | Auto | 5.06 | 106.2 |
| Słońce | Auto (św.nat.) | 5.01 | 107.7 |
| Słońce | Słońce | 5.55 | 111 |
| Pochmurny dzień | Auto | 6.11 | 114.1 |
| Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 7.63 | 116.7 |
| Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 9.55 | 119.4 |
| 3000K | Auto0 | 18.4 | 116.9 |
| 3000K | Auto1 | 18.4 | 114.8 |
| 3000K | Auto2 | 18.6 | 114.7 |
| 3000K | Żarówki | 5.61 | 93.12 |
| 3000K | 3000K | 5.74 | 94.09 |
| 5400K | Auto | 5.28 | 109.8 |
| 5400K | 5400K | 7.81 | 114.6 |
W świetle naturalnym najlepiej wypadło ustawienie automatyczne w podstawowym wariancie. Wybranie opcji "światło naturalne" spowodowało zwiększenie wartości błędu dC przy zachmurzonym niebie. Najsłabiej w tych warunkach sprawdził się wzorzec dla pochmurnego dnia. W przypadku światła żarowego i automatyki, jak zwykle obserwujemy wysoki błąd koloru i wyraźnie ciepłe zabarwienie obrazu. Co więcej, każda z dodatkowych opcji, dotyczących tego typu źródeł światła dała podobne wyniki. A to znaczy, że ustawienie Auto0 (redukcja ciepłych kolorów) nie zadziałało prawidłowo. Dopiero wybór wzorca "światło żarowe" lub ustawienie odpowiedniej temperatury barwowej zapewniło dobre rezultaty. W świetle 5400K (LED) automatyka spisała się bardzo dobrze, trochę lepiej od ustawienia temperatury na wartość 5400K.
Największe odstępstwo od idealnego nasycenia miało miejsce w pochmurny dzień dla odpowiadającego mu wzorca. Generalnie w większości przypadków aparat nieco nadmiernie nasyca zdjęcia. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła ok. 12 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.





































Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.