Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - test obiektywu

17 lutego 2020

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Wiele jasnych Nikkorów miało sporo problemów z podłużną aberracją chromatyczną, ale – co ciekawe – problem ten nie dotyczył taniego Nikkora AF-S 50 mm f/1.8G. Nowy Nikkor Z 50 mm f/1.8 S też idzie tym śladem, bo w jego przypadku zabarwienia obrazów pozaogniskowych są znikome. Warto nadmienić, że w tej kategorii wygrywa on zdecydowanie pojedynek z Sony Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA.

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Jeszcze lepiej wygląda sytuacja w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebieg w zależności od użytego detektora i wartości przysłony jest przedstawiony na poniższym wykresie.
----- R E K L A M A -----

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Osiągi są wręcz rewelacyjne. Poziom 0.01–0.02% notowany w większości przypadków to wartości minimalne, które powodują, że nawet w najbardziej ekstremalnych przypadkach nie dojrzymy aberracji chromatycznej na naszych zdjęciach. Wielkie brawa!

Nikon Z7, RAW, f/1.8 Nikon Z7, RAW, f/11.0
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału trudno dojrzeć jakikolwiek ślad efektu „pływania” ogniska. Gdy spojrzymy na rozogniskowane krążki światła, zobaczymy że wyglądają one dość podobnie, a różnice pomiędzy nimi są ledwie dostrzegalne. Oba te czynniki połączone z bardzo wysoką rozdzielczością notowaną na przysłonach f/1.8 i f/2.0 pozwalają nam stwierdzić, że aberracja sferyczna jest korygowana prawidłowo.

Nikon Z7, f/1.8, przed Nikon Z7, f/1.8, za
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna