Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - test obiektywu

17 lutego 2020

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Stare, gaussowskie standardy, zarówno te o świetle f/1.7–1.8 jak i te o otworze f/1.4, bardzo słabo radziły sobie z komą i innymi wadami wyższego rzędu, które wpływają na punktowe obrazy świetlne. Wystarczy zajrzeć do naszych testów Nikkorów AF 50 mm f/1.8D AF-S 50 mm f/1.8G, aby się o tym przekonać. Nowsze układy, takie jak Sony Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA radziły sobie lepiej, choć też nie idealnie. Najbliżej ideału dotarł tutaj Tamron SP 45 mm f/1.8 Di VC USD, u którego zniekształcenia obrazu diody były niewielkie.

Nikkor Z 50 mm f/1.8 S wypada tutaj znacznie lepiej od starych konstrukcji, minimalnie lepiej niż Sonnar, ale jednocześnie nie tak dobrze jak Tamron. Choć prezentowane osiągi nie zasługują na zdecydowaną krytykę, miejsca do poprawy w tej kategorii jest na pewno sporo.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh

----- R E K L A M A -----


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 7.1% i można określić go mianem niewielkiego. Mamy tutaj wyraźną poprawę w stosunku do poprzednich modeli lustrzankowych, ale jednocześnie osiągi nieco gorsze niż w Sonnarze 1.8/55 oraz Tamronie 1.8/45 VC.

Jeśli chodzi o wygląd nieostrości, trudno mieć poważniejsze zastrzeżenia. Rozogniskowane krążki światła wyglądają bardzo ładnie i rozkład światła w ich wnętrzu jest równomierny. Jedynym, ale niewielkim mankamentem, jest lekko zaakcentowany cebulowy bokeh, który wynika najprawdopodobniej z zastosowania elementów asferycznych.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/3.5 Róg APS-C, f/3.5 Róg FF, f/3.5
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S - Koma, astygmatyzm i bokeh