Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7CR - test aparatu

5 marca 2024
Maciej Latałło Komentarze: 75

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Pierwsze załamanie mamy przy ISO 1600, a w praktycznie całym przedziale ISO, składowe R, G, Y przyjmują zbliżone wartości. Widać zatem, że zachodzi pewna redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7CR przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG, choć jak widać wyżej, tylko teoretycznie. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7CR, dla ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW

Różnica pomiędzy kolejnymi stopniami odszumiania jest całkiem wyraźna. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7CR wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona R5 oraz Panasonika S1R. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie dzisiejszy w naszej bazie.

Matryca w Sony A7CR ma wprawdzie najwyższą rozdzielczość w powyższym zestawieniu (61 milionów pikseli), to jednak nie zauważamy szczególnych różnic w odtworzeniu detali pomiędzy nim, a Lumiksem S1R, którego sensor ma 47 megapikseli. Minimalnie słabiej pod tym względem wypada EOS R5. Canon z kolei, razem z resztą z Panasonikiem, lepiej radzą sobie w kategorii zaszumienia obrazu na wysokich ISO. Tu A7CR musi niestety uznać wyższość rywali, bowiem poziom zakłóceń jest w jego przypadku najwyższy. Naszym zdaniem przy nastawie ISO 6400 obraz sporo traci na jakości, dlatego nie warto przekraczać tej wartości czułości. Wydaje się też, że A7R V wypada odrobinę lepiej od kompaktowego A7CR.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 12800. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie, zatem z pewnością zachodzi pewna redukcja sygnału.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW

Aparat Sony generuje najwyższy szum w wybranej grupie bezlusterkowców, do ISO 12800 włącznie. Dla nastawy ISO 6400, różnice pomiędzy R5, Z7 II oraz S1R są w gruncie rzeczy niewielkie i cała ta grupa wypada lepiej od A7CR o ok. 1/2–2/3 EV. Warto też odnotować niewielką różnicę – nieco ponad 1/3 EV – w szumie pomiędzy A7CR i A7R V, na korzyść tego drugiego.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7CR na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie ok. 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla nastaw ISO 50–6400 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla wyższych nastaw zaczynają się mocno wypłaszczać. Przy maksymalnej, rozszerzonej nastawie widzimy zupełnie inną charakterystykę, spowodowaną najprawdopodobniej ok. dwukrotnym zwiększeniem biasu.

Darki prezentują się bardzo dobrze. Rozkład szumu jest równomierny, a ewentualne niejednorodności są minimalne.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 512 5.2
100 513 3.4
200 513 7.9
400 513 16.1
800 514 27.4
1600 514 61
3200 517 127
6400 525 287
12800 539 524
25600 491 358
51200 552 587
102400 1043 434

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7CR - Szumy i jakość obrazu w RAW