Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A1 II - test aparatu

6 maja 2025
Maciej Latałło Komentarze: 12

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na poniższym wykresie do ISO 800 nie zauważamy większych załamań, ale dla kolejnych trzech nastaw wartości szumu dla składowych RGY zbliżają się do siebie, zamiast oddalać. Z pewnością zachodzi zatem jakaś redukcja zakłóceń, o średniej naszym zdaniem intensywności.

Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A1 II przewidziano możliwość reguluacji stopnia odszumiania plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A1 II, dla ISO 12800 i 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wraz z kolejnymi nastawami odszumiania rekudkowane są zarówno zakłocenia, jak i detale. Naszym zdaniem, najlepiej wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A1 II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona R5 Mark II i Nikona Z8. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Stopień odwzorowania detali matryc wybranych wyżej bezlusterkowców jest bez wątpienia imponujący. Delikatnie mniej ostre są wycinki z EOS-a R5 Mark II, co widać po mniej widocznym wzorze druku rastrowego na obrazku po prawej. Wynika to najpewniej z obecności filtra antyaliasingowego w konstrukcji tego modelu.

Na wyższych czułościach, rzędu ISO 6400, aparaty Canona i Nikona mają pewną przewagę nad Sony, bowiem w ich przypadku szum nieco mniej rzuca się w oczy. W gruncie rzeczy jest go na tyle dużo, że lepiej nie przekraczać nastawy ISO 3200. Z kolei dla wartości 25600 we wszystkich modelach poziom zakłóceń jest tak wysoki, że trudno mówić o akceptowalnej jakości oraz wyłonić faworyta w tej sytuacji.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach.

Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 12800. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie (liniowy wzrost), choć jest ono raczej niewielkie. Z pewnością zachodzi zatem redukcja sygnału w plikach RAW, choć niezbyt silna.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Najwyższy szum w naszym zestawieniu generuje aparat Sony. Dla ISO 6400 ustępuje on EOS-owi R5 Mark II o ponad 2/3 EV. Różnica pomiędzy Alphą i Nikonem jest subtelniejsza i wynosi niecałe 1/3 EV na korzyść Z8. Ok. 1/3 EV przewagi ma natomiast A1 II nad poprzednikiem.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A1 II na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0-1023. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 200 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy do nastawy ISO 12800 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla wyższych nastaw zaczynają się mocno wypłaszczać i przybierać charakterystykę grzebieniową. Patrząc na wartości odchylenia standardowego w poniższej tabeli widać, że powyżej ISO 12800 mamy do czynienia z redukcją sygnału.

Wygląd darków jest w gruncie rzeczy całkiem dobry, choć od ISO 12800 widać lekkie niejednorodności w rozkładzie szumu oraz niewielkie ślady bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 512 4.5
100 512 4.4
200 512 8.4
400 512 17.2
800 513 31
1600 513 52.8
3200 515 95.8
6400 514 212
12800 509 400
25600 463 244
51200 459 423
102400 901 793

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A1 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

----- R E K L A M A -----

MAJÓWKOWE SZALEŃSTWO - RABATY DO 3500zł

Olympus OM-1 - KOMIS

5199 zł 4999 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.