Fujifilm X-T50 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Fujifilm X-T50 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
ISO 12800 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-T50 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania ponownie prezentujemy zdjęcia z aparatów Canon EOS R7 i Panasonic GH7. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Sensor testowanego aparatu oferuje bardzo dobre odwzorowanie detali na niskich wartościach ISO. W tej kategorii ustępuje mu 32-megapikselowy EOS R7, choć przewaga X-T50 nie jest wyjątkowo wysoka. Poziom szumu w bezlusterkowcu Fujifilm jest dobrze kontrolowany do ISO 3200, natomiast przy kolejnej nastawie naszym zdaniem jest już go trochę za dużo by mówić o użytecznej jakości obrazu. EOS R7 szumi troszkę mocniej od X-T50. W GH7, jak pamiętamy z jego testu, RAW-y są niestety odszumiane powyżej ISO 1600.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Szum narasta wykładniczo w całym zakresie czułości, w związku z czym przebieg nie budzi zastrzeżeń.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.

W powyższym zestawieniu najniższe wyniki szumu w zakresie ISO 3200-12800 notuje bezlusterkowiec Panasonika. Niestety uzyskuje je poprzez odszumianie RAW-ów (powyżej ISO 1600), czego nigdy nie pochwalamy. Patrząc na osiągi aparatu Fujifilm, dla ISO 6400 jego przewaga nad EOS-em R7 to nieco ponad 1/2 EV. Z kolei różnica pomiędzy X-T50 a A6700 jest w zasadzie symboliczna i wynosi mniej niż 1/3 EV.
Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.

Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-T50 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
64 | ![]() |
![]() |
![]() |
125 | ![]() |
![]() |
![]() |
200 | ![]() |
![]() |
![]() |
400 | ![]() |
![]() |
![]() |
800 | ![]() |
![]() |
![]() |
1600 | ![]() |
![]() |
![]() |
3200 | ![]() |
![]() |
![]() |
6400 | ![]() |
![]() |
![]() |
12800 | ![]() |
![]() |
![]() |
25600 | ![]() |
![]() |
![]() |
51200 | ![]() |
![]() |
![]() |
Jeżeli chodzi o wygląd histogramów, to do ISO 1600 ich kształt nie budzi większych zastrzeżeń. Dalej widzimy zaburzenie kształtu rozkładu Poissona. Same darki natomiast wyglądają naprawdę dobrze, a niejednorodności jakie obserwujemy, są w zasadzie minimalne. Zastanawiające są natomiast różnice w jasności niektórych plików, np. ISO 6400 względem wyższej i niższej nastawy.
Warto jeszcze dodać, że Fujifilm po kilku latach zdecydowało się poprawić błąd wskazań czasu przy długich naświetlaniach. Do tej pory, większość aparatów tej firmy zapisywała w EXIF-ie nieprawidłową wartość. Np. darki wykonywane z czasem 180 sekund, miały w metadanych zapisaną ekspozycję 200 sekund. Podobnie jak w modelu X100VI i X-M5, także w X-T50 zostało to wreszcie skorygowane i problem ten już nie występuje.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
80 | 1023 | 3 |
100 | 1022 | 3.9 |
160 | 1023 | 2.9 |
200 | 1022 | 3.6 |
400 | 1023 | 6.8 |
800 | 1016 | 11.7 |
1600 | 1011 | 19.7 |
3200 | 1000 | 50 |
6400 | 1000 | 71 |
12800 | 993 | 133 |
25600 | 974 | 223 |
51200 | 974 | 250 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
64 | ![]() |
![]() | |
125 | ![]() |
![]() | |
200 | ![]() |
![]() | |
400 | ![]() |
![]() | |
800 | ![]() |
![]() | |
1600 | ![]() |
![]() | |
3200 | ![]() |
![]() | |
6400 | ![]() |
![]() | |
12800 | ![]() |
![]() | |
25600 | ![]() |
![]() | |
51200 | ![]() |
![]() |