Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 9 mm f/5.6 FF RL - test obiektywu

12 sierpnia 2020

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R II, APS-C, f/5.6 A7R II, APS-C, f/8.0
Venus Optics LAOWA 9 mm f/5.6 FF RL - Winietowanie Venus Optics LAOWA 9 mm f/5.6 FF RL - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 33% (−1.14 EV), przez co dojrzymy go bez specjalnych problemów. Przymknięcie przysłony do f/8.0 zmniejsza tę wadę nieznacznie, bo do wartości 31% (−1.06 EV). Kolejny jeden procent winietowania możemy uszczknąć przymykając przysłonę do f/11.0.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest znacznie więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.

A7R II, FF, f/5.6 A7R II, FF, f/8.0
Venus Optics LAOWA 9 mm f/5.6 FF RL - Winietowanie Venus Optics LAOWA 9 mm f/5.6 FF RL - Winietowanie
A7R II, FF, f/11.0 A7R II, FF, f/16.0
Venus Optics LAOWA 9 mm f/5.6 FF RL - Winietowanie Venus Optics LAOWA 9 mm f/5.6 FF RL - Winietowanie


Wynik uzyskany na maksymalnym otworze względnym to aż 72% (−3.68 EV). Za tak słaby rezultat możemy winić dwie rzeczy. Po pierwsze, oczywiście, parametry obiektywu. Po drugie – to jest chyba nawet ważniejsze – specyfika bagnetu i wynikające z niej aspekty, takie jak telecentryczność (a raczej jej brak) oraz rzucanie światła wychodzącego z tylnej soczewki pod ogromnymi kątami do pikseli na matrycy. Duża część światła jest gubiona właśnie ze względu na te duże kąty i gdyby przetestować Laowę na ławie optycznej, niezależnie od matrycy, winietowanie byłoby na pewno wyraźnie mniejsze. Tyle, że nikt nie robi zdjęć obiektywem umieszczonym na ławie optycznej…

Fakt, że ogromne winietowanie jest wynikiem współdziałania optyki z matrycą, a nie samej optyki, znajduje potwierdzenie w zachowaniu obiektywu po przymknięciu przysłony. Winietowanie niezbyt chętnie maleje i na f/8.0 sięga 69% (−3.37 EV), na f/11.0 spada do 64% (−2.98 EV), by na f/16.0 sięgać wciąż bardzo dużego poziomu 60% (−2.66 EV).

Sony A7R II, JPEG, f/5.6
Venus Optics LAOWA 9 mm f/5.6 FF RL - Winietowanie