Nikon Z5 II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słońce | Auto | 4.65 | 104.8 |
Słońce | Auto (św.nat.) | 5.46 | 104.8 |
Słońce | Słońce | 7.15 | 107.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.94 | 104.4 |
Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 6.8 | 107.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.78 | 103.6 |
3000K | Auto0 | 18.5 | 112 |
3000K | Auto1 | 18.4 | 111.9 |
3000K | Auto2 | 18.5 | 112 |
3000K | Żarówki | 5.29 | 90.42 |
3000K | 3000K | 5.3 | 90.44 |
5400K | Auto | 4.96 | 107.4 |
5400K | 5400K | 5.34 | 107.4 |
W większości przypadków, Z5 II bardzo dobrze odwzorowuje barwy. Niskie błędy dC zanotowaliśmy zarówno w świetle naturalnym, LED-owym (5400K), jak i żarowym dla odpowiedniego wzorca i wartości temperatury. Nie zauważyliśmy natomiast, by automatyka dla światła naturalnego dawała wymierne korzyści – błędy są bowiem wyższe niż dla podstawowej automatyki, zarówno w pochmurny, jak i słoneczny dzień. Silny, pomarańczowy zafarb widać jak zwykle w świetle żarowym dla automatyki, niezależnie od wybranego dodatkowego wariantu. Redukcja ciepłych kolorów (nastawa Auto0) nie jest zatem skuteczna.
Największe odstępstwa od idealnego nasycenia miały miejsce przy świetle żarowym dla automatyki w każdej z opcji, choć i tak nie są wyjątkowo wysokie. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła tylko niespełna 8 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.