Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix S1 II - test aparatu

19 grudnia 2025
Maciej Latałło Komentarze: 4

5. Balans bieli

Panasonic S1 II oferuje następujące tryby balansu bieli:
  • AWB – automatyczny balans bieli,
  • AWBc – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
  • AWBw – automatyczny balans bieli z zachowaniem ciepłej kolorystyki,
  • Dzień słoneczny,
  • Dzień pochmurny,
  • Cień,
  • Światło żarówki,
  • Lampa błyskowa,
  • Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
  • Temperatura barwowa (4 ustawienia).

Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.67 116.4
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.08 117.5
Pochmurny dzień Auto 5.65 116.7
Pochmurny dzień Chmury 5.24 116.3
3000K Auto 20.5 130.3
3000K Auto – z zachowaniem zimnej kolorystyki 20.5 129.9
3000K Auto – z zachowaniem ciepłej kolorystyki 20.5 129.8
3000K Żarówki 6.91 104
3000K 3000K 6.01 103.1
5400K Auto 6.71 120.5
5400K 5400K 7.07 120.8

Odwzorowanie kolorów w świetle naturalnym stoi niewątpliwie na dobrym poziomie, o czym świadczą umiarkowane błędy dC. Podobnie sprawdziło się ustawienie temperatury barwowej na 3000 K przy oświetleniu żarowym. Wzorzec „żarówki” wypadł natomiast odrobinę gorzej, notując zbliżone wartości, jak przy świetle LED-owym (5400 K). Posiłkowanie się automatyką przy żarówkach dało natomiast bardzo wysoki błąd koloru i silnie ciepłe zabarwienie. Taka sytuacja wystąpiła niezależnie od aktywnej opcji dodatkowej, np. „zachowanie zimnej kolorystyki” (AWBc).

W każdym z naszych pomiarów nasycenie zauważalnie przekracza wartość wzorcową. Najmniejsze odstępstwa widzimy w świetle żarowym przy wzorcu „żarówki” oraz przy ustawieniu temperatury barwowej na wartość 3000 K, a największe – dla automatyki też w tym oświetleniu. Uwzględniając wszystkie przypadki, średnia odchyłka nasycenia jest całkiem spora i wyniosła ok. 18%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (AWB)
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (AWBc)
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (AWBw)
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli Panasonic Lumix S1 II - Balans bieli

----- R E K L A M A -----

ZIMOWA OFERTA OD SIGMA
DOSTAWA PRZED ŚWIĘTAMI - KUP TERAZ