Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 24 mm f/2.8 G - test obiektywu

24 marca 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Jeśli chodzi o podłużną aberrację chromatyczną, testowany obiektyw nie ma z nią żadnych problemów. Tyle, że przy tym kącie widzenia i świetle mało kto spodziewał się, że takowe problemy wystąpią. Co ciekawe, bezpośredni konkurenci Sony, czyli Samyang 2.8/24 i Tamron 2.8/24, radzili sobie tutaj gorzej.

Sony FE 24 mm f/2.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W poprzednim rozdziale zapowiedzieliśmy już kłopoty, jakie sprawia poprzeczna aberracja chromatyczna, teraz możemy zobaczyć, jak to wygląda na wykresie i na zdjęciach tablicy testowej.
----- R E K L A M A -----

Sony FE 24 mm f/2.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


O ile na maksymalnym otworze względnym możemy mówić o średnim poziomie tej wady, to po przymknięciu przysłony dość szybko dociera ona do wartości uznawanych za duże. Tutaj wyszły więc bokiem oszczędności na liczbie soczewek i elementów specjalnych. Efekt jest więc taki, że wyraźnie droższy Sony 2.8/24G koryguje poprzeczną aberrację chromatyczną zauważalnie gorzej niż Tarmron i troszkę gorzej niż Samyang.

A7R III, RAW, FF, f/2.8 A7R III, RAW, FF, f/11.0
Sony FE 24 mm f/2.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 24 mm f/2.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują zauważalnego efektu „pływania” ogniska, ale obserwacji nie ułatwia dość spora głębia ostrości wynikająca z parametrów obiektywu. Jeśli chodzi o krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem, to aberracja sferyczna daje się tutaj trochę we znaki, bo mamy jej klasyczny objaw, czyli jasna obwódka krążka po jednej stronie ogniska i jej brak po drugiej. Tak więc i w tej kategorii nie wszystko poszło tak, jak byśmy tego oczekiwali. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że problem nie należy do dużych.

A7R III, f/2.8, przed A7R III, f/2.8, za
Sony FE 24 mm f/2.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 24 mm f/2.8 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna