Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 14 mm f/1.8 GM - test obiektywu

20 kwietnia 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Naszpikowanie konstrukcji optycznej elementami ED i Super ED zdecydowanie pomogło w korygowaniu podłużnej aberracji chromatycznej. Poniższe zdjęcia pokazują, że testowany obiektyw nie ma z nią najmniejszych problemów.

Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Zobaczmy teraz, jak wygląda sprawa korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Tutaj też nie możemy mieć zastrzeżeń, bo wyniki – jak na parametry testowanego obiektywu – są bardzo dobre. Aberracja maleje od niespełna 0.08% dla maksymalnego otworu względnego do 0.04–0.06% po mocniejszym przymknięciu przysłony i wszystkie te wyniki możemy określić mianem małych. W przypadku konkurencyjnej Sigmy aberracja lekko rosła wraz z przymykaniem przysłony, ale zakres osiąganych rezultatów był bardzo podobny jak u Sony, więc w tej kategorii możemy ogłosić remis.

A7R III, RAW, f/1.8 A7R III, RAW, f/11.0
Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału, nawet po dokładnej inspekcji, trudno dojrzeć efekt pływania ogniska – swój wpływ ma na to także spora głębia ostrości, którą daje testowany obiektyw. Pewne ślady niedokorygowania aberracji sferycznej widać jednak w krążkach światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W pierwszym przypadku mamy jaśniejszą obwódkę na krawędzi, a w drugim miękkie brzegi.

Brak pływania ogniska oraz bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru na przysłonie f/1.8 wskazują jednak, że problemy z aberracją sferyczną choć występują, nie mogą być duże.

A7R III, f/1.8, przed A7R III, f/1.8, za
Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 14 mm f/1.8 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna