Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - test obiektywu

25 października 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia bardzo wyraźnie pokazują, że Olympus 8–25 mm nie ma praktycznie żadnych problemów z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej. Duża liczba soczewek wykonanych ze szkła niskodyspersyjnego dobrze więc wykonuje swoją pracę.

Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zobaczmy teraz, jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej. Przebieg tej wady, w zależności od użytej ogniskowej oraz wartości przysłony, jest zaprezentowany na poniższym wykresie.

Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wyniki uzyskane na poszczególnych ogniskowych trzymają się podobnego poziomu, choć widać, że najwyższe są dla 16 mm, ciut niższe dla 8 mm, a najniższe dla 25 mm. W każdym jednak przypadku mamy do czynienia z rezultatem, który znajduje się na granicy poziomu bardzo małego i małego, co oznacza, że wada ta zupełnie nie będzie nam przeszkadzać. Biorąc pod uwagę zakres kątów widzenia, jaki oferuje nam testowany obiektyw i jego stałe światło, zachowanie w tej kategorii oceniamy bardzo wysoko.

----- R E K L A M A -----

E-M5 II, RAW, 16 mm, f/4.0 E-M5 II, RAW, 25 mm, f/8.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie są jednak identyczne, bo jeden z nich pokazuje wyraźną, jaśniejszą obwódkę. Aberracja sferyczna nie jest więc skorygowana perfekcyjnie, ale, z drugiej strony, nie może być duża, bo odbiłoby się to na jakości obrazu na maksymalnym otworze względnym i dało efekt „pływania” ogniska.

Olympus E-M5 II, 25 mm, f/4.0, przed Olympus E-M5 II, 25 mm, f/4.0, za
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna