Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - test obiektywu

25 października 2021

6. Dystorsja

Obiektyw, który daje zakres kątów widzenia od 107 do 47 stopni, a więc może być jednocześnie instrumentem ultraszerokokątnym oraz standardowym, na pewno nie jest łatwy do skorygowania pod względem dystorsji. Pytanie, jak mocno Olympus chciał walczyć z tą wadą, bo przecież w optyce systemu Mikro 4/3 często zrzuca się korygowanie dystorsji na oprogramowanie aparatu.

I faktycznie, jeśli przyjrzymy się skorygowanym JPEG-om, dystorsja nie jest tutaj dużym problemem. Daje się ją zauważyć głównie na ogniskowej 8 mm, gdzie widzimy lekką beczkę o wartości −1.35%. Po przejściu do 10 mm robi się ona praktycznie niezauważalna, bo spada do −0.32%. Na wyższych ogniskowych jest podobnie, bo rezultaty odnotowane na 14, 18 i 25 mm to odpowiednio: −0.29%, −0.23% i −0.16%.

Prawdziwy obraz dystorsji widzimy dopiero na RAW-ach wywołanych neutralnym oprogramowaniem. Na 8 mm jest naprawdę źle, bo beczka sięga bardzo dużego poziomu −6.41%. Tylko trochę lepiej jest na 10 mm, gdzie mamy do czynienia z wciąż sporym poziomem −4.72%. Wyraźniejszy spadek widzimy na ogniskowej 14 m, gdzie odnotowany przez nas wynik sięgał −1.88%. Dystorsja zeruje się w okolicach ogniskowej 18 mm – formalny wynik tam uzyskany to +0.16%. Na 25 mm mamy już lekką poduszkę o wartości +1.53%.

----- R E K L A M A -----

Patrząc na zaprezentowane wyniki, wydaje nam się, że Olympus nie zrezygnował do końca z korygowania dystorsji. Przy tak dużych kątach widzenia widzieliśmy już wyniki na poziomie −8 czy −9%, więc poziom −6.4% sugeruje, że coś tam z dystorsją próbowano robić, choć na pewno jej skorygowanie nie było priorytetem. A szkoda…

Olympus E-M5 II, JPEG, 8 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 10 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 14 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 18 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 25 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja

Olympus E-M5 II, RAW, 8 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 10 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 14 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 18 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 25 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Dystorsja