Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-L1 - test aparatu

6 września 2007

2. Jakość wykonania i ergonomia

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia

Jakość wykonania Lumixa L1 stoi na wysokim poziomie. Użytkownik dostaje aparat, którego korpus wykonany jest z metalu a spora część jego powierzchni pokryta jest karbowaną gumą poprawiającą wygodę i pewność trzymania. Oprócz tego posiada on magnezowy szkielet zapewniający wysoką wytrzymałość na uderzenia.


----- R E K L A M A -----

Design Lumixa L1 nawiązuje do lustrzanek analogowych z lat '80/'90. Gustowna obudowa wyposażona jest w bardzo charakterystyczne pokrętło wyboru czasu ekspozycji, którego nie uświadczymy w innych współczesnych lustrzankach.

Choć L1 jest zgodny z systemem 4/3, pod żadnym względem nie przypomina aparatów Olympusa. Należy się tu duży plus dla Panasonica - L1 jest jedną z najładniejszych cyfrowych lustrzanek, której jakość wykonania może być przykładem dla innych.


Zasilanie i gniazda

Panasonic Lumix L1 posiada jedno gniazdo pamięci, które obsługuje karty pamięci Secure Digital (SD oraz SDHC). Jest ono umiejscowione pod klapką znajdującą się na uchwycie aparatu.
Na przeciwległym boku znajduje sie port USB 2.0 oraz gniazdo pełniące funkcję wyjścia wideo oraz wejścia dla opcjonalnego pilota zdalnego sterowania. Port USB może służyć do komunikacji z komputerem lub drukarką zgodną ze standardem Picture Bridge.

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Lumix L1 zasilany jest akumulatorkiem litowo-jonowym CGR-S603E 7.2 V i pojemności 1400 mAh. W zestawie otrzymujemy ładowarkę DE-972B, która pełni również rolę zasilacza sieciowego dla aparatu. Jest to możliwe dzięki specjalnemu adapterowi imitującemu baterię (oznaczenie K2GJ2DZ00028) wyposażonemu w kabelek. Adapter wkładamy w miejsce baterii w aparacie, zaś połączony z nim przewód podłączamy do ładowarki.

Na w pełni naładowanym akumulatorze udało nam się wykonać 699 fotografii z użyciem lampy błyskowej z maksymalną siłą błysku oraz przy włączonej stabilizacji obrazu (TRYB 1). Wiele współczesnych cyfrowych lustrzanek potrafi wykonać około 1000 zdjęć i więcej na jednym akumulatorku (Olympus E-510 zanotował imponujący wynik 2000 fotografii na jednym akumulatorku). Wynik Panasonica nie zachwyca ale w zupełności wystarczy na potrzeby przeciętnego użytkownika.


Przyciski

Spust migawki umieszczony jest pośrodku pokrętła nastawy czasu ekspozycji, umieszczonego na górnej części korpusu. Obracając pokrętłem możemy nastawić dowolny czas ekspozycji z zakresu 2 - 1/1000 s. Aby nastawić czas krótszy niż 1/1000 s, po odpowiednim ustawieniu pokrętła należy wspomóc się strzałkami góra/dół. Podobnie należy postąpić w celu wybrania dłuższego czasu ekspozycji niż 2 s. z tą różnicą, że wcześniej pokrętło należy ustawić w pozycji B. Gdy ustawimy je w pozycji A aparat automatycznie dobierze czas i/lub przysłonę (w zależności od ustawień przysłony obiektywu).
Lekką wadą jest brak możliwości dowolnego kręcenia pokrętłem. Gdy używamy trybu A i chcemy następnie nastawić bardzo krótki czas ekspozycji, musimy wykonać pełen obrót.

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia

Przy pokrętle zmiany czasów umieszczono dwa suwaki. Pierwszy z nich służy do nastawy trybu pomiaru światła, gdzie mamy do wyboru trzy opcje:

  • pomiar punktowy,
  • pomiar centralnie ważony,
  • pomiar matrycowy.

Drugi suwak służy do wyboru trybu pracy migawki:

  • zdjęcie pojedyncze,
  • tryb zdjęć seryjnych,
  • auto bracketing,
  • samowyzwalacz.

Po prawej stronie pokrętła głównego znajdują się dwa przyciski: FUNC.1 oraz FUNC.2. Pierwszy z nich domyślnie ma przypisaną funkcję zmiany przysłony w przypadku gdy do aparatu podpięty jest obiektyw bez pierścienia przysłony (m.in. obiektywy Zuiko). Gdy aparat pracuje z obiektywem kitowym (tj. Leica D Vario-Elmarit 14-50 mm f/2.8-3.5), do obu przycisków możemy przypisać jedną z następujących funkcji:

  • korekcja ekspozycji EV,
  • tryb filmu,
  • rozmiar zdjęć,
  • zapis RAW,
  • tryb stabilizacji obrazu (tylko z obiektywem wyposażonym w stabilizację),
    • TRYB 1 - stabilizacja ciągła,
    • TRYB 2 - stabilizacja po naciśnięciu przycisku migawki,
    • TRYB 3 - stabilizacja w pionie,
  • szybkość serii (2 lub 3 kl./sek),
  • synchronizacja lampy (1 lub 2 kurtyna),
  • ustawienia własne,
    • Normal - aktualne ustawienia parametrów ekspozycji i funkcji zdjęciowych,
    • Factory - ustawienia fabryczne,
    • SET1/SET2/SET3 - ustawienia zdefiniowane przez użytkownika.


Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Na tylnej obudowie mamy prawdziwe zatrzęsienie przycisków. Jednych może to na początku przerazić, ale ich oznaczenia oraz rozmieszczenie są bardzo intuicyjne i po kilku chwilach będziemy w stanie poprawnie obsługiwać aparat.

Idąc od lewej strony, przy wizjerze znajdziemy kółko korekcji dioptrii, które pozwala na zmianę ostrości wizjera w zakresie od -3 do +1 dioptrii. Nieco poniżej, po lewej stronie wyświetlacza LCD znajdują się cztery przyciski o następujących funkcjach (idąc od góry):

  • WB - ustawienia balansu bieli:
    • AUTO,
    • Słońce,
    • Chmury,
    • Cień,
    • Halogen,
    • Lampa błyskowa,
    • Ustawienia predefiniowane 1/2 z możliwością korekcji,
    • Temperatura w Kelvinach (zakres 2500 - 10 000 K) z możliwością korekcji,
    • Nastawa ustawień predefiniowanych 1/2,
    • Nastawa temperatury barwnej.
  • Wybór czułości ISO (Auto, 100, 200, 400, 800, 1600 ISO),
  • Ustawienia lampy błyskowej (zależne od trybu fotografowania).
  • Korekcja błysku lampy (zakres od -2 do +2 EV w kroku co 1/3 EV)

Powyżej wyświetlacza LCD użytkownik ma trzy kolejne przyciski:

  • Live View - przycisk, który przełącza aparat w tryb podglądu na żywo,
  • Przycisk otwierający lampę błyskową,
  • Przycisk AFL/AEL (to czy blokowany jest AF, AE czy oba jednocześnie definiujemy uprzednio w menu głównym).

Wokół przycisku AFL/AEL umiejscowiona jest dźwignia trybu ostrości. Do wyboru mamy następujące pozycje:

  • AFS - automatyczne jednorazowe ustawianie ostrości,
  • AFC - tryb ciągłej pracy autofokusa,
  • MF - nastawa manualna.

Warto dodać, że zarówno w trybie AFS jaki i AFC użytkownik ma możliwość korekcji ustawienia ostrości za pomocą pierścienia ostrości na obiektywie.

Kolejnych ''naście'' przycisków i pokręteł znajdziemy po prawej stronie wyświetlacza. Są to (idąc od góry):

  • Przycisk wł./wył. aparatu,
  • Pokrętło poleceń - domyślnie służy do korekcji ekspozycji. Służy również do nawigacji po menu funkcyjnym i głównym aparatu,
  • Podgląd zdjęć,
  • DISPLAY - odpowiada za przełączanie pomiędzy różnymi trybami pracy wyświetlacza LCD, które użytkownik może konfigurować w menu głównym,
  • Przycisk podglądu głębi ostrości (działa jedynie w trybie Live View),
  • Przycisk kasowania plików,
  • Układ czterech przycisków nawigacyjnych wraz z guzikiem dostępu do menu głównego aparatu.

Jak widać na korpusie Panasonica jest pod dostatkiem wszelkiego rodzaju przełączników. Mogę jednak z całą pewnością poświadczyć, że ich rozmieszczenie oraz oznaczenia są tak czytelne, że po kilku minutach obcowania z aparatem nasze palce niemal intuicyjnie wybierają odpowiednie funkcje.


Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Ostatni przycisk znajduje się na dołączonym do aparatu kitowym obiektywie Leica D Vario-Elmarit 14-50 mm f/2.8-3.5. Służy on do wł./wył. optycznej stabilizacji obrazu (MEGA O.I.S.).


Menu

Przycisk MENU prowadzi nas do czterech zakładek.

Pierwsza - Nagrywanie składa się z 15 następujących funkcji:

  • Tryb filmu - za pomocą nazw, które przywodzą na myśl dawne klisze fotograficzne, aparat dobiera automatycznie odpowiednie ustawienia ostrości, kontrastu i nasycenia kolorów, redukcję szumów oraz schemat barwny. Dostępne opcje to:
    • Standardowy,
    • Dynamiczny,
    • Natura,
    • Stonowany,
    • Standardowy Czarno - Biały,
    • Dynamiczny Czarno - Biały,
    • Stonowany Czarno - Biały,
    • My Film1/My Film 2 - funkcje zdefiniowane przez użytkownika.
  • Rozmiar obrazu (format 3:2 oraz 16:9 dostępne jedynie w trybie Live View),
    • L - 3136 x 2352 (format 4:3), 3136 x 2080 ( format 3:2) oraz 3136 x 1760 (format 16:9),
    • M - 2560 x 1920 (4:3), 2560 x 1712 (3:2), 1920 x 1080 (16:9),
    • S - 2048 x 1536 (4:3), 2048 x 1360 (3:2).
  • Jakość zdjęć (Kompresja mała/średnia/duża),
  • Zapis RAW (ON/OFF) - przy opcji ON zapisywany jest plik RAW+JPEG w najwyższej jakości,
  • Format obrazu - 4:3 gdy korzystamy z wizjera, 3:2 oraz 16:9 gdy korzystamy z Live View,
  • Cyfrowy Zoom,
  • Samowyzwalacz (2 lub 10 s.),
  • Lampa AF (ON/OFF) - wspomaganie autofokusa,
  • Tryb O.I.S. (TRYB 1/2/3),
  • Auto Bracketing - użytkownik może ustawić ile zdjęć (3 lub 5), ich krok (1/3, 1/2 lub 1 EV) oraz w jakiej kolejności mają być wykonywane,
  • Blokada AF/AE (AF, AE, AF/AE) - użytkownik wybiera co ma być blokowane po naciśnięciu przycisku blokady AF/AE na korpusie,
  • Szybkość serii (2 lub 3 kl./s.),
  • Wielokrotna ekspozycja (do 3 ujęć),
  • Synchronizacja lampy błyskowej (pierwsza lub druga kurtyna).

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Druga zakładka - Konfiguracja zawiera 15 kolejnych funkcji:

  • Ustawienia zegara,
  • Godzina - wybór strefy czasowej w razie wycieczki pozwala zapisywać lokalny czas w EXIF-ie zdjęć oraz na wyświetlaczu aparatu,
  • Wyświetlacz - ustawienia intensywności świecenia monitora LCD,
  • Auto Podgląd - czas podglądu zdjęcia po jego wykonaniu i/lub czas podglądu powiększonego fragmentu zdjęcia,
  • Oszczędzanie energii - czas po jakim aparat przechodzi w tryb oszczędny,
  • Wspomagnie MF (OFF, 4x, 10x) - krotność powiększenia kadru podczas manualnego nastawiania ostrości,
  • Sygnał dźwiękowy (OFF, cichy, głośny),
  • Zerowanie numeru,
  • Zerowanie ustawień,
  • Tryb USB (wybór przy połączeniu, PC, Picture Bridge),
  • Wskaźnik prześwietlenia (ON/OFF),
  • Wyjście wideo (PAL, NTSC),
  • Format TV (16:9, 4:3),
  • Język (9 do wyboru w tym Polski),
  • Wyświetlanie wersji firmware,

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Trzecia zakładka - Własne, obejmuje 17 funkcji pozwalających użytkownikowi personalizować ustawienia aparatu i dostosować je jak najlepiej do swoich potrzeb:

  • Ustawienia własne (Normal, Factory, Set 1/2/3) - pozwalają na wybór schematu ustawień przycisków i funkcji aparatu,
  • Ustawienia własne pamięci ( Ustawienia własne 1/2/3) - zapisanie aktualnych ustawień,
  • Ustawienia funkcji 1/2 - przypisanie odpowiednich opcji do przycisków FUNC.1/2,
  • Kompensacja ekspozycji (ON/OFF),
  • Auto LCD (ON/OFF) - gdy jest ON, wyświetlacz wygasza się gdy naciśniemy spust do połowy (w przypadku korzystania z wizjera),
  • Ramka AF (Auto, Center, Select) - wybór obszaru nastawy ostrości,
  • AF+MF (ON/OFF) - gdy opcja jest włączona, możliwe jest ręczne dostrojenie ostrości po nastawieniu automatycznym,
  • Utrzymanie blokady AF/AE (ON/OFF) - w przypadku ON, ostrość/ekspozycja są zatrzymane do czasu ponownego wciśnięcia przycisku AFL/AEL, w przeciwnym wypadku ustawienia są dobierane na nowo po zwolnieniu palca z przycisku,
  • LED-AF (ON/OFF) - wł/wył. lampki w miejscu ustawiania ostrości,
  • Priorytet ostrości (ON/OFF) - gdy jest wł. nie można wykonać zdjęcia do momentu nastawienia ostrości,
  • Zakres kolorów (AdobeRGB lub sRGB),
  • Redukcja zakłóceń (ON/OFF) - redukcja szumów dla długich ekspozycji,
  • Podnoszenie lustra (ON/OFF) - gdy włączone powoduje wstępne podniesienie lustra na 2 lub 10 sekund (aparat musi pracować w trybie samowyzwalacza),
  • Ustawienia wyświetlacza:
    • Zapis Informacji (ON/OFF),
    • Histogram (ON/OFF),
    • Linie pomocnicze 1/2 (ON/OFF).
  • Odświeżanie pikseli - aparat sprawdza czy obraz zarejestrowany na czujniku oraz po obróbce są do siebie zbliżone, eliminuje on w ten sposób błędy matrycy (zaleca się używanie przynajmniej raz do roku),
  • Blokada "Brak obiektywu" (ON/OFF) - gdy wł. nie wykonamy zdjęcia gdy obiektyw jest nie podpięty.

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Ostatnią zakładką menu jest Odtwarzanie. Zawartych w nim jest 10 ustawień dotyczących operacji możliwych do wykonania w trybie podglądu zdjęć:

  • Pokaz slajdów,
  • Ulubione (ON/OFF),
  • Obrót wyświetlanego kadru, - wybór kąta o jaki ma być obrócony kadr,
  • Obrót,
  • Drukowanie DPOF - ustawienia drukowania plików,
  • Zabezpiecz - zabezpiecza zdjęcia przed przypadkowym usunięciem,
  • Zmiana rozmiaru,
  • Przycinanie,
  • Zmiana formatu,
  • Format karty,

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Oprócz menu głównego, użytkownik przede wszystkim będzie miał styczność z menu funkcyjnym, które zawiera podstawowe informacje o parametrach ekspozycji, ustawieniach lampy, parametrach pliku etc.

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Menu w Lumix'ie L1 jest przyjazne użytkownikowi i łatwe w obsłudze. Pozwala to w przyjemny i intuicyjny sposób posługiwać się aparatem, po którego śmiało mogą sięgać bardziej zaawansowani użytkownicy. Dzięki temu ergonomia obsługi stoi na bardzo wysokim poziomie co było do tej pory znakiem rozpoznawalnym kompaktów wychodzących spod skrzydeł Panasonica.


Wyświetlacze

Panasonic Lumix L1 wyposażono w dwu i pół calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 207 tys. punktów. Po uruchomieniu aparatu, użytkownikowi pojawia się następujący ekran będący menu podręcznym aparatu:

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Numerami oznaczono następujące informacje:

1 - tryb fotografowania,
2 - tryb filmu,
3 - ustawienia balansu bieli,
4 - czułość ISO,
5 - tryb lampy błyskowej,
6 - wskaźnik naładowania baterii,
7 - rozmiar pliku obrazu,
8 - tryb zdjęciowy (pojedyncza klatka, tryb seryjny, bracketing, samowyzwalacz)
9 - jakość kompresji JPEG,
10 - tryb RAW,
11 - stabilizacja obrazu,
12 - przewidywana liczba zdjęć do zapełnienia karty
13 - ustawienia własne,
14 - kompensacja błysku lampy,
15 - kompensacja ekspozycji,
16 - pomiar światła (centralny, ważony, matrycowy),
17 - punkt AF
18 - czas ekspozycji,
19 - przysłona,

Większość funkcji możemy nastawić używając przycisków znajdujących się na obudowie. Jest to dobre rozwiązanie, gdyż znajdują się one w zasięgu naszych palców. Informacje zawarte na ekranie również są bardzo przejrzyste i rozszyfrowanie ich znaczeń nie nastręczy nikomu problemów. Dzięki temu nie odczuwamy dyskomfortu spowodowanego brakiem dodatkowego monochromatycznego wyświetlacza LCD.

Panasonic L1 wyposażony jest w funkcję Live View, która pozwala oglądać fotografowany kadr na żywo na ekranie wyświetlacza LCD. Gdy użytkownik ją uaktywni zmianie ulegają również informacje wyświetlane na ekranie oraz wygląd menu funkcyjnego. Przykładowy wygląd wyświetlacza w trybie Live View prezentujemy poniżej:

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia


Numerami oznaczono następujące informacje:

1 - tryb fotografowania,
2 - korekcja ekspozycji,
3 - blokada AF/AE,
4 - punkty autofokusa,
5 - wskaźnik naładowania baterii,
6 - rozmiar pliku obrazu,
7 - jakość kompresji JPEG,
8 - tryb RAW,
9 - stabilizacja obrazu,
10 - ustawienia własne,
11 - przewidywana liczba zdjęć do zapełnienia karty,
12 - histogram,
13 - potwierdzenie autofokusa,
14 - korekcja błysku lampy błyskowej,
15 - tryb lampy błyskowej,
16 - czas ekspozycji,
17 - czułość ISO,
18 - tryb zdjęciowy,
19 - przysłona,

Tryb Live View daje nam prawie takie same możliwości jak podgląd zdjęć na żywo w cyfrowych kompaktach. Powiedziałem "prawie", gdyż tak jak to ma miejsce w Olympusie E-510 tak i w Panasonicu jedynym minusem tego trybu jest sposób nastawy ostrości. Aby tego dokonać, na chwilę z ekranu znika nam podgląd obiektu, opuszczane jest lustro, autofokus dokonuje ogniskowania, po czym ponownie słyszymy dźwięk podnoszonego lustra czego efektem jest widoczny na ekranie ostry obraz. Metoda pracy ogniskowania w tym trybie praktycznie wyklucza zachowanie dyskrecji przez fotografującego. Wyjściem z sytuacji jest manualne ustawienie ostrości za pomocą pierścienia na obiektywie.
Tryb Live View jest szczególnie przydatny podczas fotografii makro. Odgłosy podnoszonego i opuszczanego lustra czasami płoszą owady, lecz nie zawsze, czego dowodem są zdjęcia zamieszczone w podsumowaniu.
Ciekawym szczegółem jest fakt iż w trybie Live View możliwe jest jedynie fotografowanie w nieco niższej rozdzielczości - 3136 x 2080 (format 3:2). Obraz jest uboższy o szerokie na kilkadziesiąt pikseli ''paski'' u góry i dołu kadru. Trudno jest wytłumaczyć takie zachowanie aparatu.

Jednakże w większości sytuacji użytkownicy korzystać będą z tradycyjnego wizjera. Podobnie jak w Olympusie E-510, tak i w Panasonicu wizjer posiada odmienne rozmieszczenie kontrolek niż w typowych lustrzankach (efekt stosowania matrycy o bokach w proporcjach 4:3). Jednak oba aparaty odróżnia jeden znaczący fakt. O ile patrząc w wizjer E-510 mieliśmy wrażenie obserwowania świata przez dziurkę od klucza, o tyle wizjer w Lumix'ie L1 jest nieco większy i zapewnia wyższy komfort fotografowania.
Poniżej prezentujemy przykładowy wygląd wizjera:

Panasonic Lumix DMC-L1 - Jakość wykonania i ergonomia

Znajdziemy tam następujące informacje:

1 - pola autofokusa,
2 - przysłona,
3 - blokada AE,
4 - czas otwarcia migawki,
5 - potwierdzenie ostrości,
6 - lampa błyskowa,
7 - korekcja błysku lampy,
8 - kompensacja ekspozycji,
9 - pomiar światła,
10 - status zapisu na kartę,
11 - sugerowana ilość zdjęć do zapisu na kartę,

Wizjer posiada regulację ostrości w zakresie od -3 do +1 dioptrii. Pokrywa on 95% pola widzenia i cechuje się powiększeniem 0.93 raza. Dystans dobrego widzenia całej matówki wynosi 18 mm, co jest wystarczająco dużą odległością by osoby noszące okulary mogły z niego korzystać bez ich zdejmowania.