Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-FZ18 - test aparatu

1 stycznia 2008

2. Wygląd i jakość wykonania

Panasonic Lumix DMC-FZ18 - Wygląd i jakość wykonania


Panasonic FZ18 budową i wyglądem wyraźnie różni się od Fuji S8000fd czy Olympusa SP-550/560 UZ. Po pierwsze, posiada on obiektyw o zupełnie innej konstrukcji. Zmiana ogniskowej i nastawa ostrości powoduje tylko nieznaczne wydłużenie się obiektywu, gdyż układ soczewek wysuwa się poza obrys obudowy co najwyżej o 25 mm.

Drugą charakterystyczną cechą jest obecność małego joysticka na tylnym panelu obudowy, który znacząco przyspiesza obsługę aparatu.


----- R E K L A M A -----

Rozmiarami oraz materiałami z których wykonana jest obudowa, Panasonic nie odstaje od dwójki swoich konkurentów. Dla jednych jego kompaktowe rozmiary będą zaletą dla innych wadą - kwestia gustu. Niewielki uchwyt i gumowane wykończenia sprawiają, że osobom, które nie posiadają zbyt dużych dłoni trzyma się go dosyć pewnie.

Szkoda, że Panasonic nie zastosował w Lumix-ie FZ18 obrotowego lub chociażby uchylnego wyświetlacza, co dodatkowo uprzyjemniło by pracę z aparatem.


Gniazda i zasilanie

Lumix FZ18 zasilany jest akumulatorkiem litowo-jonowym CGR-S006 o pojemności 710 mAh i napięciu 7.2 V. Wraz z aparatem dostajemy do niego ładowarkę.

Panasonic Lumix DMC-FZ18 - Wygląd i jakość wykonania


Na spodniej ściance korpusu, obok miejsca na akumulatorek znajduje się gniazdo na karty pamięci Secure Digital (SD), które jest kompatybilne z kartami SDHC.

Panasonic Lumix DMC-FZ18 - Wygląd i jakość wykonania

Na bocznej ściance obudowy aparatu, pod plastikową klapką znajdziemy dwa gniazda: zasilania (DC IN 8.4 V) oraz port USB, służący do komunikacji z komputerem/drukarką lub pełniący rolę wyjścia Audio/Video.


Przyciski

Podobnie jak analogiczne megazoomy Olympusa i FujiFilm, tak i Panasonic Lumix FZ18 wygląda dosyć niepozornie. Liczba przycisków i przełączników umieszczonych na obudowie nie różni się od konkurentów z jednym wyjątkiem. Bardziej obyte z fotografią osoby z pewnością docenią guzik AF/AE lock, który jest często przydatny m.in. podczas kadrowania.

Drugim ułatwieniem, jakiego nie uświadczymy u konkurentów, jest niewielki dżojstik, za którego pomocą w intuicyjny sposób dostajemy się do menu funkcyjnego aparatu, możemy zmieniać parametry ekspozycji (w trybach A/S/M) oraz nawigować po menu głównym. Wszystkie te funkcje możemy wykonywać za pomocą jednego palca, a mianowicie kciuka. Pomijając oczywiste zalety takiego rozwiązania, dodam jeszcze w związku zimową porą, każdemu kto próbował obsługiwać aparat przez rękawice Lumix FZ18 od razu przypadnie do gustu dzięki powyższemu rozwiązaniu.

Przyjrzyjmy się tradycyjnie wszystkim przyciskom występującym na obudowie Lumixa FZ18 i ich funkcjom. Zaczynamy od tylnej ścianki aparatu:

Panasonic Lumix DMC-FZ18 - Wygląd i jakość wykonania

Przyciski i pokrętła rozmieszono w następujący sposób (idąc od lewej):

  • Guzik otwierający lampę błyskową,
  • Pokrętło korekcji dioptrii (schowane pod osłonką wizjera),
  • EVF/LCD - przycisk służący do przełączania pomiędzy wyświetlaczem LCD a elektronicznym wizjerem,
  • AF/AE Lock - blokada parametrów ekspozycji i/lub fokusa. W menu głównym aparatu możemy zdefiniować jaką funkcję ma pełnić ten przycisk,
  • Dżojstik nawigacyjny - gdy go wciśniemy na ekranie pojawia się menu funkcyjne aparatu, w którym znajdują się następujące opcje:
    • Stabilizacja obrazu,
      • Wyłączona,
      • Mode 1 (stabilizacja ciągła),
      • Mode 2 (stabilizacja podczas zdjęcia),
    • Tryb pomiaru ostrości,
      • Rozpoznawanie twarzy,
      • Tryb wielopunktowy,
      • Tryb 3-punktowy wysokiej prędkości,
      • Tryb 1-punktowy wysokiej prędkości,
      • Tryb 1-punktowy,
      • Tryb punktowy.
    • Tryb pomiaru światła:
      • Pomiar wielopunktowy ważony,
      • Pomiar centralnie ważony,
      • Pomiar punktowy,
    • Balans bieli:
      • Automatyczny balans bieli (działa w zakresie 2800 - 8000 K),
      • Słoneczny dzień (ok. 5800 K),
      • Pochmurny dzień (zakres od ok. 6500 do 8500 K),
      • Cień (ok. 7200 K),
      • Lampa błyskowa,
      • Światło halogenowe,
      • 1,2 - ustawienia własne użytkownika,
    • Czułość (Auto, 100, 200, 400, 800, 1250, 1600 ISO)
    • Rozmiar zdjęć (8, 5, 3, 2, 0.3 MPix),
    • Jakość zdjęć (JPEG wysokiej/dobrej jakości, RAW, RAW+JPEG).
  • Display/LCD Mode - zmienia sposób oraz libczę wyświetlanych parametrów na ekranie LCD podczas pracy, zaś po przyciśnięciu i przytrzymaniu tego przycisku przez 1 s pokazuje się zakładka z następującymi opcjami:
    • Auto Power LCD - wyświetlacz automatycznie staje się jaśniejszy, gdy fotografujemy w dobrze oświetlonych miejscach,
    • Power LCD - ekran jest mocniej podświetlany, przez co staje się on czytelny gdy pada nań silny strumień światła,
  • Korekcja ekspozycji,
  • Samowyzwalacz (2,10 lub 3x10 sekund),
  • Tryb lampy błyskowej:
    • Auto,
    • Auto + redukcja czerwonych oczu,
    • Błysk wymuszony,
    • Synchronizacja na drugą kurtynę z redukcją czerwonych oczu,
  • REV. - szybkie przejście do trybu podglądu,
  • Set - przechodzi do menu głównego aparatu,
  • Zdjęcia seryjne/Kosz.

Panasonic Lumix DMC-FZ18 - Wygląd i jakość wykonania


Na wierzchniej stronie aparatu znajdziemy ponadto następujące przyciski (od lewej):

  • Koło nastaw:
    • P - program automatyczny z zaprogramowanymi ustawieniami,
    • A - preselekcja przysłony,
    • S - preselekcja czasu,
    • M - tryb manualny,
    • Custom - tryb w pełni konfigurowalny przez użytkownika z możliwością zapisu do 3 własnych schematów ustawień,
    • Tryb drukowania,
    • Nagrywanie filmów,
    • Tryb sceny - wybór jednej spośród 14 zdefiniowanych ustawień ułatwiających fotografowanie w następujących sytuacjach:
      • Żywność,
      • Impreza,
      • Światło świecy,
      • Zachód Słońca,
      • Duża czułość,
      • Dziecko 1/2,
      • Zwierzę,
      • Panning - podążanie za szybko poruszającym się obiektem,
      • Gwieździste niebo,
      • Fajerwerki,
      • Plaża,
      • Śnieg,
      • Zdjęcia lotnicze.
    • Portret nocny - tryb pomagający prawidłowo wykonać fotografię przy niedostatkach oświetlenia z następującymi opcjami:
      • Portret nocny,
      • Krajobraz nocą,
      • Iluminacja,
      • Kreatywny,
    • Sport - ułatwia fotografowanie szybko poruszających się obiektów. Dostępne opcje to:
      • Normalny,
      • W plenerze,
      • W pomieszczeniach,
      • Kreatywny.
    • Krajobraz;
      • Normalny,
      • Natura,
      • Architektura,
      • Kreatywny.
    • Portret:
      • Normalny,
      • Gładka skóra,
      • W plenerze,
      • W pomieszczeniach,
      • Kreatywny.
    • Inteligentne Auto - aparat sam dopiera wszelkie parametry ekspozycji oraz samodzielnie decyduje o tym czy włączyć takie funkcje jak stabilizacja obraz, czułość ISO, rozpoznawanie twarzy, tryb AF oraz automatycznie wykryje nietypową scenę (portret, krajobraz, makro, portret nocą oraz krajobraz nocą),
    • Odtwarzanie,
  • Suwak wł./wył. aparat,
  • Tryb pracy autofokusa (Normalny/Makro),
  • Sposób nastawy ostrości (Automatyczny/Manualny)
  • Spust migawki otoczony pierścieniem zmiany ogniskowej.

Jak widać wybór funkcji dostępnych bezpośrednio pod przyciskami jest bardzo duży. Pomaga to znacząco w szybkim i sprawnym dostosowaniu parametrów ekspozycji i funkcji aparatu do danej sytuacji. Tutaj należą się Panasonicowi pochwały, gdyż ergonomia tego aparatu jest zdecydowanie najwyższa spośród trójki przetestowanych przez nas kompaktów o 18-krotnym zoomie optycznym.


Wyświetlacz

Panasonic Lumix DMC-FZ18 posiada 2.5-calowy niskotemperaturowy polisilikonowy wyświetlacz TFT LCD o rozdzielczości 207 000 pikseli. Aparat wyposażono w funkcję jego silniejszego podświetlania, w zależności od warunków zewnętrznych. Jest ona dostępna po naciśnięciu i przytrzymaniu przez 1 sekundę przycisku LCD Mode. Oprócz automatycznego i wymuszonego rozjaśnienia obrazu użytkownik może przełączyć ekran LCD w tryb wysokiego kąta, który ułatwia kadrowanie gdy trzymamy aparat na wyciągniętych rękach wysoko nad głową. Funkcja przydatna, lecz nie zastąpi ona uchylnego czy też obrotowego wyświetlacza, co w tej klasie sprzętu powinno być standardem...

Aparat wyposażono również w elektroniczny wizjer o rozdzielczości 188 000 pikseli. Wizjer pokrywa blisko 100% pola widzenia, co znacząco ułatwia kadrowanie.