Pentax K200D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło jarzeniowe (trzy tryby mieszanego z dziennym)
- Światło żarowe,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie według wzorca.
Sprawdziliśmy odwzorowanie barw na zdjęciach zapisywanych w formacie JPEG, uzyskanych przy różnych rodzajach oświetlenia i różnych ustawieniach balansu bieli. W tym celu wykorzystaliśmy tablicę kolorów GretagMacbeth i program Imatest.
Parametry dC - odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat oraz S - nasycenie barwy wyrażone w procentach przedstawione są w poniższej tabeli:
| Balans bieli: | Słońce | Auto | Auto | Chmury | Błysk | 3000K | Auto |
| Światło: | Słońce | Słońce | Chmury | Chmury | Błysk | 3000K | 3000K |
| dC | 4.12 | 4.17 | 4.86 | 5.83 | 4.85 | 7.15 | 20.6 |
| S[%] | 102.3 | 106.0 | 105.2 | 107.3 | 113.3 | 111.5 | 123.2 |
Odwzorowanie kolorów w K200D jest bardzo dobre. Zarówno zdjęcia wykonywane przy automatycznym balansie bieli jak zdjęcia w trybie zgodnym z oświetleniem dawały bardzo małe błędy odwzorowania. Nasycenie jest bliskie prawdziwemu, przez co zdjęcia wyglądają naturalnie. Tradycyjnie, przy oświetleniu żarowym i ustawieniu auto formalny błąd jest duży, ale dzięki temu zdjęcia nabierają 'ciepłego' charakteru. Ustawienie balansu bieli na światło żarowe skutecznie poprawia formalne odwzorowanie barw.

























Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.