Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A350 - test aparatu

15 maja 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 133

8. Zakres tonalny

Zakres tonalny jest jednym z atutów tego aparatu. Przyczyna może tkwić w tym, że w A350 mamy matrycę CCD. Testy pokazują, że na najniższych czułościach zakres tonalny w takim przypadku jest często wyższy niż w przypadku CMOS-ów.

Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny


Jeśli weźmiemy pod uwagę szum na zdjęciach, to zakres tonalny dla najlepszej jakości obrazu (SNR=0.1) przy 100 ISO wynosi aż 7 EV. Jak na amatorski model lustrzanki jest to bardzo dobry wynik. Przypomnijmy, że analogiczna wartość dla Pentaxa K20D była o 1 EV niższa, a dla Olympusa E-3 niższa o 1.3 EV. Całkowity zakres tonalny sięga 8 EV. Na wykresie widać, że na najwyższych czułościach nienaturalnie on wzrasta. Należy jednak wziąć tam pod uwagę większy błąd tych wartości związany z bardzo dużym szumem. Mogą też dawać o sobie znać ewentualne procesy wprowadzające na siłę kontrast na granicy czerni i bieli, a przez to Imatest (program którym liczony był zakres tonalny) zobaczył sztuczne granice pól szarości. Na szczęście na ziemię sprowadza nas wykres dla wysokiej i dobrej jakości obrazu uwzględniający poziom szumu na zdjęciach.


----- R E K L A M A -----

Wykres jaki tu pokazujemy został wygenerowany z wyników uzyskanych za pomocą programu Imatest. Obliczenia przeprowadzono na zdjęciach RAW tablicy Stouffer 4410 przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Dodatkowo dla zobrazowania jakości zdjęć zapisywanych jako JPEG (24-bity) pokazujemy granice czerni i bieli z tablicy szarości. Sąsiednie pola różnią się o 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny


Tradycyjnie przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy lub przyciemniamy zdjęcie. Dwa nocne kadry wykonaliśmy przy czułości 100 i 1600 ISO, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny


Poniższe porównanie A350, K20D i E-3 pokazywaliśmy już w teście Pentaxa K20D. Przypomnijmy sobie jednak jak na ich tle wypadał amatorski Sony A350. Wszystkie trzy aparaty charakteryzują się podobną gęstością pikseli.

Względnie wysoki zakres tonalny w A350 objawia się dużą dynamiką tonalną na niskich czułościach. Zdecydowanie lepiej prezentuje się rozjaśnione zdjęcia z Sony niż z K20D czy E-3. Szum jest bardzo mały, a dzięki temu szczegóły są zachowywane. Zdecydowanie gorzej jest przy wysokich czułościach. A350 nie wypada jednak na tle konkurencji źle. Można tutaj mówić o podobnych, a nawet momentami lepszych wynikach.

100 ISO
0 EV
+4 EV
K20D
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
E-3
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
A350
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
1600 ISO
0 EV
+4 EV
K20D
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
E-3
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
A350
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny


Przewagę dynamiki tonalnej w A350 widać także w przepaleniach. Na zdjęciu oryginalnym widać mniejszy obszar przepalenia niż w przypadku E-3 i K20D. Zatem jeśli na wejściu widać lepszą jakość zdjęcia, to po przyciemnieniu go, będzie jeszcze lepiej.

100 ISO
0 EV
-4 EV
K20D
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
E-3
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
A350
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
1600 ISO
0 EV
-4 EV
K20D
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
E-3
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny
A350
Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A350 - Zakres tonalny