O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Choć Photokina 2014 zakończyła się niespełna miesiąc temu, to w portalach plotkarskich pojawiają się już doniesienia na temat nowości, które mają pojawić się na kolejnych imprezach targowych, czyli CES w Las Vegas oraz CP+ w Yokohamie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
![]() |
Canon
Coś dla miłośników patentów
Wśród wniosków patentowych złożonych przez firmę Canon znaleźć można dokument opisujący obiektyw o ogniskowej 2 mm i świetle f/1.4. Został on zaprojektowany do współpracy z matrycą formatu 1/3 cala, a dodatkowo producent zaproponował dedykowany do niego port kopułkowy.![]() |
Nowa lustrzanka
Pojawia się co raz więcej plotek na temat nowej, pełnoklatkowej lustrzanki Canona, która ma zostać wyposażona w matrycę o dużej rozdzielczości. Według najnowszych doniesień aparat ma mieć swoją premierę w pierwszym kwartale przyszłego roku i, co ciekawe, będzie on dostępny w dwóch wersjach. Być może jedna z nich zostanie pozbawiona filtra AA, tak jak ma to miejsce w przypadku Nikonów D800 i D800E. Równie prawdopodobne jest, że producent zaoferuje nam wersję dedykowaną do astrofotografii, tak jak w przypadku EOS-a 60Da. Mówi się też, iż druga wersja może zostać rozbudowana o funkcje wideo i dopełni linie produktów Cinema EOS.
Nowe obiektywy
Plotki głoszą, iż jeszcze w tym roku czekają nas dwie premiery obiektywów Canona. Pierwszym z modeli będzie mający kosztować 3000 USD Canon EF 11-24 mm f/4L, którego zdjęcie wyciekło już dawno do sieci i podobno jest autentyczne. Drugi z produktów to Canon EF 100-400 mm f/4-5.6L IS II USM, a jego prezentacji możemy oczekiwać w przyszłym miesiącu.![]() |
Fujifilm
Fujifilm X-Pro2
Choć firma Fujifilm wypuściła już na rynek 6 modeli bezlusterkowców, to wciąż nie doczekaliśmy się następcy pierwszego z nich, czyli zaprezentowanego niemal 3 lata temu modelu X-Pro1. Kilka miesięcy temu się plotkowano, że X-Pro2 zostanie pokazany na Photokinie, jednak informacje te się nie potwierdziły. Najnowsze doniesienia wskazują, że aparat będzie mieć swoją premierę w pierwszej połowie przyszłego roku, a jego domniemana specyfikacja wygląda następująco:- matryca APS-C X Trans CMOS o rozdzielczości 24 Mpix,
- odchylany ekran LCD,
- wbudowany interfejs WiFi,
- cena około 20-30% wyższa od modelu X-T1.
Nikon
Serwis Nikon Rumors podaje, że kolejnych nowości Nikona możemy spodziewać się na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku, przy okazji targów CES oraz CP+. Redaktorzy portalu, na postawie ostatnich plotek, stworzyli zestawienie najbardziej prawdopodobnych nowości:- Kompakt z matrycą formatu 1"
- prawdopodobnie będzie wykorzystywać 1-calowy sensor produkowany przez Aptinę,
- procesor obrazowy przynajmniej Expeed 3 lub nawet Expeed 4,
- korpus ze stopów magnezowych,
- wygodny uchwyt na obudowie (podobny do Coolpiksów P5100 i P6000),
- obiektyw o świetle f/1.8 lub f/2.0 i odpowiedniku ogniskowych 24-120 mm lub 24-80 mm,
- 3- lub 3.5-calowy ekran LCD,
- tryby PASM,
- wbudowany GPS z mapami Google,
- wbudowany interfejs WiFi,
- cena poniżej 1000 USD.
- Nowa lustrzanka DX - po premierze Canona EOS 7D Mark II możemy spodziewać się odpowiedzi ze strony Nikona. Dlatego prawdopodobnie na początku przyszłego roku zobaczymy model D7200 lub D9300
- Obiektywy Nikon 1 - producent konsekwentnie rozbudowuje ofertę obiektywów dla systemu Nikon 1 i dlatego w przyszłym roku powinny pojawić się kolejne nowości z tej serii. Wielce prawdopodobny wydaje się model przeznaczony do makrofotografii, którego prototyp pokazano jakiś czas temu.
- Obiektywy Nikkor
- nowy teleobiektyw - prawdopodobnie Nikkor AF-S 300 mm f/4G VR lub następca modelu Micro-Nikkor 200 mm f/4D IF-ED,
- mówi się, że w odpowiedzi na Sigmę 18-35 mm f/1.8 DC HSM Nikon może uraczyć nas bardzo jasnym zoomem dla aparatów z matrycą DX.
Olympus
Nowy firmware
Podobno w najbliższym czasie firma Olympus udostępni aktualizacje firmware do swoich bezlusterkowców. Nowe oprogramowanie ma dodawać w nich kilka funkcji, które znalazły się w najnowszym sofcie do modelu E-M1, a przede wszystkim będzie pozwalało na współpracę z aplikacją Olympus Capture, która umożliwia sterowanie aparatem z poziomu komputera.
Panasonic
Coś dla miłośników patentów
Firma Panasonic zaproponowała w jednym ze swoich wniosków patentowych dość ciekawe rozwiązanie, które być może niedługo znajdzie zastosowanie w dołączanych do bezlusterkowców wizjerach optycznych. Chodzi tu o technologię, która pozwala zmienić ogniskową wizjera w zależności od tego, jaka ogniskowa jest obecnie ustawiona na obiektywie. Dzięki temu nie będziemy zmuszeni do korzystania z elektronicznego wizjera, bowiem obraz w dołączonym do korpusu wizjerze optycznym będzie pokrywał się z aktualnym polem widzenia obiektywu.W innym dokumencie producent zaproponował aparat z wymienną optyką, który wyglądem przypomina zaprezentowany na Photokinie prototyp Olympusa. Rozwiązanie to ma bazować na trzech niezależnych matrycach. Każda z nich będzie rejestrować obraz w innym kolorze. A wszystko to dzięki znajdującemu się przed sensorami układowi pryzmatów odpowiedzialnych za rozdzielenie wiązki światła.
![]() |
Sony
Trochę o zakrzywionej matrycy
Podobno technologia bazująca na zakrzywionej matrycy, która pierwszy raz została wykorzystana w aparacie Sony Cyber-shot DSC-KW1, znajdzie również zastosowanie w najnowszym smartfonie japońskiego producenta, czyli modelu Xperia Z4. Wiele osób ma również nadzieje, że na początku przyszłego roku zakrzywiony sensor, eliminujący problemy ze spadkiem jakości obrazu na brzegu kadru spowodowane niedoskonałością optyki, będzie wykorzystany również w pełnoklatkowym kompakcie RX2.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Nic o Sigmie ? ...nie wiadomo nic o 24 1.4 Art?
Art ? Raczej repo bo 24 i f/1.4 to czysta reporterka :)
Sigma liczy ile kasy straciła przez super wysoką sprzedaż 35 i 50tki i zastanawia się nad nowymi super wysokimi cenami dla 85 i 24.
Nikon 300/4 z VR - w końcu...
Panasonic właśnie odkrył na nowo metodę Technicolor. Może być ciekawie.
Dlaczego Canon nie wypuści FF w stylu D750 Nikona? Z odchylanym wyświetlaczem, Dual-Pixel oraz normalnym AF, z przynajmniej 9-11 punktami krzyżowymi w cenie pomiędzy 6D a 5D mkIII - który zresztą i tak jest już mocno zacofany w porównaniu np. z D810.
"... pozbawiona filtra AA, tak jak ma to miejsce w przypadku Nikonów D800 i D800E", powinno raczej być d810 i d800e
Druid
Nie wiem, naprawde nie wiem.
Może ja się nie znam ale te innowacje z wizjerem Panasonica to ja miałem już w kilkuletnich IXUSach Canona, natomiast to drugie rozwiązanie to nic innego jak 3CCD, które od lat Panas stosuje w swoich kamerach.
Nie tylko Panas, w sumie większość kamer tego typu, od Sony, Canona, JVC i innych. Może jednak tutaj chodzi o większy przetwornik, niż 2/3", co istotnie byłoby nowością?
"Plotkowana" cena 11-24 f/4 to jakieś nieporozumienie jest :)
Mi się niestety wydaje, że może wcale nie być przesadzona... co nie zmienia faktu, że mocno przegięta :)
Canon i Nikon: oprócz patentów to raczej lista życzeń, ewentualnie zgadywanki pod tytułem "jak mogą odpowiedzieć na posunięcia konkurencji".
pro DX już niedługo :)
@ druid
Dlaczego Canon nie wypuści FF w stylu D750 Nikona?
Po co skoro jest 5D Mk III?
Przeszedłem na stronę Pentaxa a tu, żadnych nowości :(
Nic o 7D mkII?
Szkło do Canona 11-24/4 na FF to raczej pewnik. Nie wiem co to robi w plotach. Zapomnieliście o stabilizacji ;)
@gregorio1972,- i w tym NASZA siła , tzn. w cierpliwości , haha :-)
Ale nic się nie przejmuj, a , że przyjdzie dzień i nadejdzie nasza godzina ......
@bogdanek - Nie mogę się doczekać. Póki co i tak cieszę się z tego co jest :D
@Borat
Borat a przeczytałeś uważnie resztę wypowiedzi? Chyba nie skoro zadajesz takie głupie pytanie.
To Druid cz wróżbita?
Wypuści, wypuści, będzie się nazywał 6DmkII (choc mam nadzieję, że bez uchylnego).
Mam 6D i AF działa w nim normalnie, sprawdz na obiektywie, może masz przełącznik w pozycji MF?
@ druid
D750 poza trochę wyższym iso i gibanym ekranikiem niczym szczególnym nie rożni się od 5DMkIII. Canonowi brakuje to konkurenta dla D810 czyli aparatu z matryca o podobnej rozdzielczości.
Żaden konkurent D750 nie jest Canonowi do niczego potrzebny bo to zadanie w zupełności spełnia 5DMkIII.
"Art ? Raczej repo bo 24 i f/1.4 to czysta reporterka :)
Sigma liczy ile kasy straciła przez super wysoką sprzedaż 35 i 50tki i zastanawia się nad nowymi super wysokimi cenami dla 85 i 24. "
trololololo od rana? żal, że pomimo niskiej ceny i tak nie stać?
abes ""Plotkowana" cena 11-24 f/4 to jakieś nieporozumienie jest :) "
no pewnie, przecież jest tyle tańszych zamienników! Cociażby 18-55 :-)
A ja nie na temat. Mam pytanie. Czy do Lumixa lx 100 można dokręcać filtry? Jeśli tak to bezpośrednio czy przez jakieś pierścienie? Czy można używać osłony przeciwsłonecznej razem z filtrem? Czy po wpięciu lampki z kompletu lub innej, aparat uruchomi ją automatycznie w razie potrzeby? Czy przy braku wpiętej lampy aparat poinformuje o konieczności jej założenia, jeśli warunki będą tego wymagały? Czy jest możliwość użycia wężyka spustowego lub pilota? I ostanie pytanie. Czy jest zasilacz sieciowy ? Nie do ładowania baterii tylko do ciągłego zasilania aparatu. Pytam o te rzeczy bo nie mogę znaleźć tych informacji w sieci a jestem zainteresowany tym kompaktem. Może ktoś ma wiedzę na zadane tutaj pytania. Czujnik oka jest. Widziełem na filmiku. Ale nie ma ekranu dotykowego. A tak napisali na optycznych. Z góry dzięki za ewntualne odpowiedzi
Kurcze, Olympus czyta moje wpisy w komentarzach na Optycznych - aparat oparty na 3 matrycach i pryzmacie! :)
Aha. Jeszcze jedno. Co pobiera więcej prądu. Lcd czy evf?
@bzdunek
Filtry można dokręcać bezpośrednio, średnica 43 mm.
Co do lampy, to zależy od trybu pracy aparatu.
Jeśli chodzi o zdalne sterowanie, to po wi-fi można sterować, np. za pomocą telefonu.
Co do podpięcia zasilania, to wejścia DC in nie ma, możliwe, że jest opcja zasilania po usb, ale tego nie jestem pewien.
Dzięki mate
@miziu
"Mam 6D i AF działa w nim normalnie, sprawdz na obiektywie, może masz przełącznik w pozycji MF? "
Działa normalnie, wow tego bym się nie spodziewał. Ale jeśli uważasz, że aparat z 1 pkt. krzyżowym z 6 tys. to standard jak na dzisiejsze czasy to jesteś w błędzie. Sam czasem używam bocznych liniowych w 5D mkII bo przestało mnie bawić przekadrowywanie za każdym razem, co nie zmienia faktu że taki AF jest bardzo niepewny i lubi bładzić. Dlatego przydałby się korpus w umiarkowanej cenie z solidnym AF, punktów nie musi być bardzo dużo, wystarczy żeby były skutecznie i rozmieszczone możliwie szeroko.
Sigmy najwcześniej w przyszłym roku, w tym już na 95% nic nie pokażą, a szkoda, bo bardzo liczyłem na premiery 24 1.4, 85 1.4, 24-70 2.0 OS i szkieł do bezlusterkowców...
To mnie podnosi na duchu, bo ja też często używam bocznych AF w D7100, no ale to DX, a nie FF. Ostatnio zmieniłem pomiar światła na stary - jak czytam - ale się sprawdza - średnio wyważony, a nie jak do tej pory używany przeze mnie matrycowy i (!) nie tylko praktycznie znikły jakiekolwiek wypalenia, ale spadł od razu poziom szumu. ISO 1600 stało się OK. Czy ktoś wie coś na ten temat, dlaczego pomiar światła tak bardzo wpłynął na mniejszy poziom szumu? Jestem teraz bardziej zadowolony ze swojego DX :) No i przynajmniej AF w porządku i na wysokim poziomie.
@Druid
Aparat idealnie skrojony do Twoich potrzeb, to Sony a77 ! Pomogłem ?
@maksiczek - to na poważnie pytasz czy jakiś dziwny dżouk ?
Moze wyrwe sie z tym jak Filip z konopii ale w UK w ofercie skepu Jessops pojawil sie taki oto wynalazek na preorder Canon EF 24-105mm f3.5-5.6 IS STM Moze to juz dawno znany news a ja nie sledze forow i ploteczek zaduzo wiec prosze nie zjedzcie mnie
staytuned
"@Druid
Aparat idealnie skrojony do Twoich potrzeb, to Sony a77 ! Pomogłem ? "
dobre :)
mizu |
"Wypuści, wypuści, będzie się nazywał 6DmkII (choc mam nadzieję, że bez uchylnego)"
tak, każdy canonier lubi się męczyć... to taki bonus od firmy... największa głupota canona!
Następny filozof. Jak kojut.
Cytowanie wypowiedzi i głupie odpowiedzi ))
A mówi się, że kruk to mądry ptak
Czyżbyśmy się jednak doczekali następcy D300s?
Ja tam będę czekał.
D7100 za mały i jakiś taki plastikowy, choć "bebechy" ma tajne...
@grzegorz9992
Serio nie wiem dlaczego ma to taki duży wpływ.
@domjas,- jak tajne , przcież masz instrukcję obsługi :-)
@bzdunek
Weź se prundmiernik i zmierz.
@ maksiczek
ogólnie temat rzeka - właściwa ekspozycja do danej sceny ma związek zarówno z szumami jak również z tonacją koloru - tu zależnośc jest najczęściej taka im tańszy aparat tym bardziej uproszczony - czytaj spreparowany obrazek - tzn finalnie mniej można skorygować
oglnie mówiąc właściwa ekspozycja to jedno z bardziej podstawowych pojęć technicznej strony fotografowania
oczywiście tyczy się to równierz rawów
@r_a_v_e_n
Ja lubię miec świadomośc, że mój aparat za kilka tysi jest wytrzymały, a tego gibający się panelik mi nie zapewnia, a już zdecydowanie nie potrzebuje tego w aparacie, w którym live view mogę miec rozwiązane bezprzewodowo.
Choc nie zmienia to faktu, że lubię jak robienie zdjęc wymaga ode mnie wysiłku i kombinowania, Ty możesz lubic pstrykac sobie nawet i na zielonym trybie bez wysiłku, tylko nie oceniaj innych.
ps. miałem 60D, a w nim LCD do wymiany (nie było to winą producenta), ślicznie dziękuję za takie "udogodnienia".
@grzegorz9992
Co ma pomiar światła do ekspozycji? Ekspozycja to ustawienie iso, czasu, przesłony i wb, a pomiar światła to co innego. Matrycowy pomiar uśrednia całą scenę, punktowy skupia się na punkowym obszarze, a średnio wyważony na środku zdjęcia. I dlaczego pomiar średnio wyważony tak ładnie usuwa szum? Częściowo tylko się domyślam, tak mi się wydaje, że pomiar matrycowy jest zapisywany w jpg tak, żeby zachować jak najwięcej szczegółów na całym zdjęciu, więc aparat rozjaśnia cienie w kątach i generuje większy szum. Ale to chyba tylko częściowa odpowiedź. O rawach nie chcę rozmawiać, bo robię hurtowe ilości zdjęć.
@maksiczek
"Co ma pomiar światła do ekspozycji?"
Ke? Jak to co ma pomiar światła do ekspozycji? Jak robisz np. w P to właśnie automat dobiera ekspozycję do wskazań pomiaru światła, więc w zależności od jego trybu naświetlanie może być bardziej obfite bądź mniej (czyli dłuższy czas bądź wyższe ISO jak masz auto, a to ma wpływ na szumy).
I nie pomiar wyważony tylko ważony.
"tak mi się wydaje, że pomiar matrycowy jest zapisywany w jpg"
Że co znowu?
@maksiczek
"Co ma pomiar światła do ekspozycji?"
Hehehehehe, dawno nie czytałem takich bzdur. Nie obraź się ale zanim się znowu ośmieszysz, proponuję doszkolić się z podstaw fotografii. Ciekawe jak bez pomiaru światła ustawisz właściwy czas naświetlania - od tego jest pomiar światła. Świta już trochę?
Nie no jasne, wyłączyłem w aparacie pomiar światła... rany co za ludzie z was. Piszę jako praktyk, ekspozycję ustawiam zawsze na pełnym manualu, robię kotekty, ale pomiar światła też można ustawić na 3 różne sposoby: matrycowy, średnio ważony, ( mój PS opisuje parametry zdjęcia jako średnio wyważony ) i punktowy. Nie rozumiecie tego? To takie proste. Są trzy możliwości do wyboru ( punktowy jeszcze można korygować dodatkowo). W moim aparacie D7100 ekspozycja nie zmienia się zauwaźalnie - bazuję na tym co widzę podczas robienia zdjęć na ekranie aparatu, a nie monitora w domu - kiedy zmieniam pomiar światła z matrycowego na średnio ważony ( poza punktowym, którego zwykle nie używam). Żeby ustawić średnio ważony muszę wejść do menu. Na małym ekraniku aparatu trudno to ocenić, jaki pomiar jest lepszy podczas fotografowania danej sceny. Dopiero w domu na dużym monitorze dokładnie widać. Ale... kiedy robię zdjęcia przez godzinę czy dwie nie zmieniam co chwilę ustawień pomiaru światła. Raz ustawiam i wprowadzam tylko korekty ekspozycji, robię zdjęcia zawsze na manualu, więc do głowy mi nie przyszło, że ktoś wysokość iso zrzuca na wybór aparatu. Nie polegam zazwyczaj na światłomierzu aparatu, bo sam potrafię robić ładniejsze zdjęcia. I tyle. Sam więc ustawiam iso, przesłonę, czas tak żeby zdjęcia były w jasnej tonacji, tzn. na prawą stronę histogramu, a nie na lewą, bez obcinania oczywiście świateł czy cieni, więc manual sprawdza się mi bardzo dobrze, mam kontrolę nad finalnym obrazkiem jpg, na tyle ile aparat pozwala :) I niestety musiałem się rozpisać, bo trudno to było przedmówcom zrozumieć w paru zdaniach... Efekt moich ustawień, tzn. wygląd zdjęć się zmienił, kiedy zmieniłem pomiar światła z matrycowego na średnio ważony. ( mój PS podaje wyważony). Już pisałem o swoich podejrzeniach, dlaczego prawie tak samo naświetlane zdjęcia na tej samej scenie sali koncertowo-widowiskowej w Suwałkach, przestały mieć szum przy takim samym iso, ale ustawionym pomiarze światła na średnio ważony. Być może wcześniej, przy ustawieniach pomiaru matrycowego, aparat zapisując zdjęcia w jpg, próbował naświetlić w miarę równomiernie cały kadr, rozjaśniając przy tym cienie - ( a na pewno tak robił przy włączonej funkcji D-Lighting, która w Nikonie działa poprawnie czy w pełni wydajnie tylko przy pomiarze matrycowym, a którą kiedyś stale miałem włączoną, potem wyłączyłem, kiedy się dowiedziałem, że przy wysokim iso generuje dodatkowy szum), - a kiedy rozjaśniał cienie, generował więcej szumu w jpgu. Jak ostatnio czytałem pomiar matrycowy to jest coś w rodzaju sztucznej inteligencji, aparat ma zakodowe chyba ponad tysiąc różnych zdjęć i kiedy robi zdjęcie w jpgu, sam próbuje określić i wybrać któreś z wgranych zdjęć, podobne do fotografowanej sceny, by podobnie naświetlić fotografowany kadr. Ale wracając do przedmówców :) Rozumiem, że nikt nie wie na pewno, dlaczego pomiar światła ustawiony w aparacie na średnio ważony generuje mniej szumu na jpgach? Czy to tylko kwestia konkretnej matrycy w moim aparacie albo kwestia matryc w aparatach Nikona? Ale mi się jednak nie wydaje. A jeśli tak, to ciekawe w takim razie dlaczego nie spotkałem się wcześniej z takim zdaniem, jakby poradą, spośród innych porad, co zrobić by obniżuć szum na zdjęciach? Bo w Nikonie można wyłączyć funkcję D-Lighting. W każdym aparacie można zmniejszyć ilość megapikseli na zdjęciach, w D7100 są aż trzy możliwości.
@maksiczek
zrób w takim razie test na rawach , jedno jest pewne matrycowy dziala "dobrze" w scenach o wysokim kontraście w innych generalnie może dawać więcej przekłaman , ale jesli prawidłowo korygujesz w manualu to najlepiej uzywać punktowego
bzdunek
"Następny filozof. Jak kojut.
Cytowanie wypowiedzi i głupie odpowiedzi ))
A mówi się, że kruk to mądry ptak"
dlaczego głupie?? świadomie ograniczać się dla zasady mam klapki na oczach i nie będę otwarty na świat?? nie bądź śmieszny...
mizu
"@r_a_v_e_n
Ja lubię miec świadomośc, że mój aparat za kilka tysi jest wytrzymały, a tego gibający się panelik mi nie zapewnia, a już zdecydowanie nie potrzebuje tego w aparacie, w którym live view mogę miec rozwiązane bezprzewodowo.
Choc nie zmienia to faktu, że lubię jak robienie zdjęc wymaga ode mnie wysiłku i kombinowania, Ty możesz lubic pstrykac sobie nawet i na zielonym trybie bez wysiłku, tylko nie oceniaj innych"
ww skrócie nie pisałbym gdybym nie był świadomy swoich słów :) gibający się panelik zapewni Tobie to samo co LV w canonie czy nikonie, ba spowoduje że po 5h sesji studyjnej z ludkami wysokości 1m nie będziesz miał zakwasów następnego dnia. LV???? w czym ma to Tobie pomóc?? jak będziesz z niego korzystał na wysokości 0,5m?? zastanawia mnie też to rozwiązanie bezprzewodowe... :) bardzo mnie zastanawia :)
ps. a99 kosztowało mnie 10tys. Masz świadomość wygody używania tego sprzętu? masz wiedzę z jaką niechęcią można podchodzić do C5d i innych zabawek dla plebsu? też mam i wiem co to znaczy... masz świadomość jak bardzo można mieć gdzieś pitolenie o słabości tego rozwiązania? (logiczniej, to jest aparat i jak się uprę to rozbiję nawet taki który chronią wynalazki w stylu osłon - dla tych szczególnie ślamazarnych).
pps. mam tryb zielony :) nie używam ale czy to ujma, że jest? może dla takich zawodowców to tak ale ze mnie portrecista i fotograf mody... nie przejmuję się :)
raven, to żes pojechał, 5d zabawka dla plebsu a a99 to co? dla elit? hyhyhy. Rozbawiłes mnie. :-)
Chętnie kupiłbym jakiś aparat od fuji, ale ich ceny są chore.