Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D700 - test aparatu

1 września 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 84

8. Zakres tonalny

Skoro jakość zdjęć i szum na zdjęciach z D700 wydają się być takie same jak w D3, to bez zaskoczenia powinniśmy przyjąć fakt, że zakres tonalny również nie zmienił się po włożeniu tej samej matrycy do nowego korpusu. Wystarczy spojrzeć na poniższy wykres by rozwiać jakiekolwiek wątpliwości o różnicach pomiędzy D3 a D700.

Nikon D700 - Zakres tonalny

W granicy błędu wartości dynamiki tonalnej dla najlepszej jakości zdjęć są takie same w obu aparatach. Pewne większe różnice można dostrzec przy maksymalnych czułościach, ale w tym przypadku, z powodu dużego szumu błąd pomiaru sięga nawet 0.5-0.7 EV. Najlepsza jakość zdjęć (oznaczona na czerwono) odpowiada pomiarowi przy stosunku szumu do sygnału SNR=0.1. Ponieważ ISO 100 jest tworem sztucznym, obserwujemy w tym miejscu załamanie takie samo jak w D3. Możemy na to narzekać, ale w zasadzie wartość dynamiki tonalnej dla tej czułości równa jest około 7.2 EV, a to przecież i tak stosunkowo bardzo dużo. Maksimum dynamiki tonalnej przypada dla ISO 200 i osiąga wartość 7.6 EV, co w granicy błędu jest zgodne z analogicznym pomiarem dla D3.


----- R E K L A M A -----

Pomiary jakie znalazły się na wykresie wykonane zostały na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Jako konwertera użyliśmy jak zawsze programu dcraw. Natomiast wycinki testowych zdjęć zapisanych przez aparat jako JPEG można ocenić poniżej. Sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV. Można więc łatwo wyliczyć sobie zakres tonalny na zdjęciach 24-bitowych wprost z aparatu.

Na JPEG-ach także widać słabszy wynik przy czułości ISO 100. Widać także załamanie się balansu bieli, mimo ustawienia konkretnej temperatury barwowej. W D3 ten sam problem pojawił się przy czułości 25600, w D700 przy ISO 12800. Są to najwyraźniej losowe przypadki, które pojawiają się przy stosowaniu skali temperaturowej. Przy balansie bieli automatycznym nie dostrzegliśmy takich problemów.

ISO Granica bieli
100 Nikon D700 - Zakres tonalny
200 Nikon D700 - Zakres tonalny
400 Nikon D700 - Zakres tonalny
800 Nikon D700 - Zakres tonalny
1600 Nikon D700 - Zakres tonalny
3200 Nikon D700 - Zakres tonalny
6400 Nikon D700 - Zakres tonalny
12800 Nikon D700 - Zakres tonalny
25600 Nikon D700 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D700 - Zakres tonalny
200 Nikon D700 - Zakres tonalny
400 Nikon D700 - Zakres tonalny
800 Nikon D700 - Zakres tonalny
1600 Nikon D700 - Zakres tonalny
3200 Nikon D700 - Zakres tonalny
6400 Nikon D700 - Zakres tonalny
12800 Nikon D700 - Zakres tonalny
25600 Nikon D700 - Zakres tonalny


Zobaczmy teraz dynamikę tonalną D700 w praktyce. Zdjęcia nocne zostały wykonane na czułościach ISO 100, 200 i 1600. Stała przysłona f/11 i czasy odpowiednio 30, 15 i 2 sekundy zapewniły stałą ekspozycję. Zapisane zdjęcia jako RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw i następnie w Adobe Lightroom rozjaśnione o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Nikon D700 - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
D700
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
200 ISO
D700
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
D3
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
5D
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
1600 ISO
D700
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
D3
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
5D
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny


Pomiary dynamiki tonalnej wykonane w studio w stałych warunkach oświetleniowych nie pokazały zauważalnych różnic pomiędzy D3 a D700. Ponieważ zdjęcia kościoła w teście D3 wykonywane były w zimie, przy zachmurzonym niebie i świetle rozproszonym na śniegu, a sesja z D700 odbyła się w ciemnych warunkach letniego nieba, nie udało nam się wykonać tego testu w porównywalnych warunkach oświetleniowych. A ponieważ zdjęcia były robione przy tych samych parametrach ekspozycji, szum na ciemniejszych zdjęciach z D700 jest większy. Ten fakt pokazuje jak trudno byłoby wykonywać porównywanie aparatów w warunkach innych niż studyjne, sztywno określone. W polskich realiach pogodowych, kiedy nawet przez kilka tygodni może być zachmurzone, jest to w zasadzie niemożliwe.

Wycinki obszaru prześwietlonego skorygowane o -4 EV już różnic nie pokazują. W tym przypadku zewnętrzne oświetlenie nie daje takiego wkładu. Różnic pomiędzy D3 a D700 nie widać. Nie da się jednak nie zauważyć zaniżonego ISO 100. W tym miejscu skala czułości się załamuje, dlatego trzeba uważać, aby nie przepalić zdjęcia pracując w trybie M.

100 ISO
0 EV
-4 EV
D700
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
200 ISO
D700
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
D3
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
5D
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
1600 ISO
D700
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
D3
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny
5D
Nikon D700 - Zakres tonalny Nikon D700 - Zakres tonalny