Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-620 - test aparatu

5 czerwca 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 128

8. Zakres tonalny

Czy dynamika tonalna w E-620 zmieniła się w stosunku do E-30? Owszem, niestety na gorsze. Z powodu stosunkowo dużego szumu, dynamika tonalna w lustrzankach Olympusa odbiega od średniego poziomu i w maksimum możliwości sięga około 5.7 EV. Tak też było w przypadku E-30. Jednak w E-620, mimo tej samej 12-megapikselowej matrycy, dynamika przy ISO 100 osiąga jedynie 5 EV.

Olympus E-620 - Zakres tonalny


Całkowity zakres tonalny jest natomiast bardzo wysoki i sięga nawet 9 EV. Jak pamiętamy w E-30 mieliśmy do czynienia z mniejszą ostrością zdjęć na niższych czułościach w stosunku do E-620. Można więc przypuszczać, że jeśli w E-620 wzrosło wyostrzenie, to urósł też zakres tonalny, ale jednocześnie mogło to spowodować pewien wzrost szumu, a tym samym spadek dynamiki. Nasze proste rozumowanie potwierdzają wyniki pomiarów szumu na 48-bitowych zdjęciach (dynamika tonalna także jest mierzona na 48-bitowych fotografiach) z poprzedniego rozdziału. Zauważyliśmy wtedy, że szum w E-620 jest odrobinę wyższy niż w E-30.


----- R E K L A M A -----

Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.

ISO Granica bieli
100 Olympus E-620 - Zakres tonalny
200 Olympus E-620 - Zakres tonalny
400 Olympus E-620 - Zakres tonalny
800 Olympus E-620 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-620 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-620 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Olympus E-620 - Zakres tonalny
200 Olympus E-620 - Zakres tonalny
400 Olympus E-620 - Zakres tonalny
800 Olympus E-620 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-620 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-620 - Zakres tonalny


Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na czułościach ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Olympus E-620 - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
E-620
Olympus E-620 - Zakres tonalny Olympus E-620 - Zakres tonalny
500D
Olympus E-620 - Zakres tonalny Olympus E-620 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-620
Olympus E-620 - Zakres tonalny Olympus E-620 - Zakres tonalny
500D
Olympus E-620 - Zakres tonalny Olympus E-620 - Zakres tonalny


Matryce Canona 500D i Olympusa E-620 charakteryzują się podobną gęstością pikseli. Stąd nasze porównanie tych dwóch lustrzanek. Rozjaśnianie zdjęcia na ISO 100 daje podobne rezultaty w przypadku obu aparatów. Aczkolwiek małą przewagę można dostrzec na zdjęciach z 500D. Na wysokich czułościach ta przewaga znacznie wzrasta. Próby odzyskiwania szczegółów z jasnych partii dają w obu aparatach podobne efekty, choć E-620 radzi sobie z tym chyba lepiej.

100 ISO
0 EV
-4 EV
E-620
Olympus E-620 - Zakres tonalny Olympus E-620 - Zakres tonalny
500D
Olympus E-620 - Zakres tonalny Olympus E-620 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-620
Olympus E-620 - Zakres tonalny Olympus E-620 - Zakres tonalny
500D
Olympus E-620 - Zakres tonalny Olympus E-620 - Zakres tonalny