Tokina 16.5-135 mm - kiedy ją zobaczymy?
Na stoisku Tokiny, na tegorocznej Photokinie, można zobaczyć plakaty reklamujące dwa obiektywy: ulepszoną o nowe powłoki Tokinę 12-24 mm, o której już pisaliśmy oraz zupełnie nowy instrument o ciekawym zakresie ogniskowych 16.5-135 mm i świetle f/3.5-5.6.
Pierwsze wzmianki o Tokinie o takim zakresie pojawiły się na początku 2006 roku. Wtedy firma informowała o modelach 16-50 mm f/2.8, 50-135 f/2.8 i właśnie 17-135 mm f/3.5-5.6. Dwa pierwsze pojawiły się na rynku, o trzecim słuch zaginął.
Rok później, na targach Photo Imaging Expo 2007, Tokina pokazała prototyp modelu o pełnej nazwie AT-X 16.5-135 mm f/3.5-5.6 DX Aspherical SD (IF). Nie trudno domyśleć się więc, że konstrukcja optyczna jest oparta zarówno o elementy asferyczne jak i o niskodyspersyjne SD.
Choć od targów PIE 2007 minęło już półtora roku, Tokina wciąż oficjalnie nie poinformowała o wprowadzeniu nowego modelu do sprzedaży. Duże reklamy tego obiektywu na Photokinie pozwalają sądzić, że być może stanie się to już wkrótce.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Aberracja chromatyczna w 16-50 przy 16 = 0.23% a w obiektywie 50-135 przy 135= 0.13% (maksymalnie). Biorąc pod uwagę że krotność nie wpływa dobrze na parametry to może lepiej że tego szkła nie wypuścili na rynek.
Faktycznie Tokina ma kłopoty z CA, ale przy jasnych szkłach trudniej o dobrą korektę tej wady. Może dla f/3.5-5.6 się uda (mam nadzieję). Ostatnio świat poszedł do przodu a Tokina trochę w tyle. Silnik w 12-24 jest krokiem w dobrym kerunku. Tokina kierowała swoje produkty do zaawansowanych amatorów i profesjonalistów. Dziś wymagania wzrosły - szybki,cichy AF to koniecznośc w tej klasie!
Zeiss i Sony nie balo sie tego zakresu i maja niezle 16-80 i 16-105. Moze czas na innych bo w zakresie od 16mm nie ma jeszcze wyboru zbyt duzego.
z 16(24mm ff) nie jest tak źle : 12-60 Olympusa 16-85 Nikona i 16-50 Tokiny. Co dziwi brak tu Sigmy, która zwykle miała w swojej ofercie obiektywy 24-xx (24-70 w dwóch wersjach ciemnej i jesnej,24-135 f/2.8-4). Canon mimo mnożnika 1.6 nie daje nic ponad 17:( w szkłach zoom podstawowy.
W zasadzie w tej kwestii trzy firmy dopieściły swoich użytkowników. Olympus, który daje 12-60 i 14-54, Pentax z 17-70 f/4 oraz
Sony, które daje 16-80. 16-85 VR jest dla mnie za ciemny. U innych brakuje obiektywu zaczynającego się od 15-16 mm kończącego się na 55-80 mm o stałym świetle f/4 lub f/3.5-4.5.
Canon też ma, 17-40 f/4L i 16-35 f/2.8L ;) Sigma ma też dosyć starego 15-30mm f/3.5-4.5 i 17-70 f/2.8-4.5
jceel, ja pisałem o czymś zaczynającym się od 15-16 mm i kończącym na 55-80 mm i o świetle w okolicach f/4. Oba Canony nie spełniają tych warunków. Canon ma bardzo fajnego 17-55 f/2.8, ale nie każdy potrzebuje takiego światła w uniwersalnym zoomie (rośnie cena i gabaryty), więc ja wolałbym tańszego 15-55 f/4.