Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GH2 - test aparatu

15 marca 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 92

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla GH2 prezentujemy na poniższym wykresie.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny dla większości czułości utrzymuje się na poziomie około 7.5 EV. Trudno ten wynik uznać za nietypowy, jednak większość z testowanych przez nas aparatów osiąga wynik w na poziomie 8 EV. Spójrzmy jednak na zakres tonalny dla najlepszej jakości obrazu, który jest znacznie bardziej miarodajny przy porównywaniu osiągów z różnych aparatów. Maksymalna wartość dynamiki tonalnej, jaką zanotował GH2 wynosi 5.3 EV. Wynik ten nie imponuje niestety. W stosunku do większości lustrzanek, czy na przykład Samsunga NX100 jest on niski. Wypada również słabo w stosunku do innych bezlusterkowców systemu Mikro 4/3, bowiem te przetestowane przez nas do tej pory notowały wartość na poziomie 6 EV. Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie one posiadały ISO 100, a tej w GH2 nie uświadczymy. Przy minimalnej czułości wynoszącej ISO 160 i tak małych pikselach, GH2 jak widać nie jest w stanie im dorównać.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV, zatem całkowity zakres tonalny na plikach JPEG wynosi około 8 EV.

ISO Granica bieli
160 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
160 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Ze względu na brak czułości ISO 100 w GH2, zdjęcia wykonaliśmy przy ISO 160 zwiększając jednocześnie wartość przysłony do f/20.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny

160 ISO
0 EV
+4 EV
GH2
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
1600 ISO
GH2
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu widać przewagę większej dynamiki tonalnej lustrzanki Canona. Dla ISO 160 w jej przypadku udało się odzyskać część szczegółów na zdjęciu, podczas gdy w GH2 wzrost szumu skutecznie uniemożliwił to zadanie. Dla ISO 1600 w obu przypadkach szum zdominował obraz, jednak jego intensywność w GH2 jest wyraźnie wyższa.

Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu w przypadku obu aparatów daje podobne efekty. Widoczne na poniższych przykładach różnice wynikają z tego, że oryginalne zdjęcia mimo tych samych parametrów ekspozycji zostały różnie naświetlone przez oba aparaty. Dla ISO 1600 daje się jednak zauważyć, że szum w 50D ma mniejszy wpływ na obraz wynikowy niż w GH2.

160 ISO
0 EV
−4 EV
GH2
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
1600 ISO
GH2
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny
50D
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GH2 - Zakres tonalny