Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-P3 - test aparatu

16 sierpnia 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 220

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla E-P3 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych dcrawem przy współczynniku gamma równym jeden.

Olympus E-P3 - Zakres tonalny

Spoglądając na maksymalny wynik dla najlepszej jakości obrazu zauważymy że E-P3 osiąga wynik na poziomie 5.7 EV. Warto zauważyć, że jego starszy brat, model E-PL2 zanotował wartość na poziomie 6.2 EV, czyli o 0.5 EV wyższą. Nie jest to może jakaś dramatyczna różnica, jednak z pewnością jest ona wyższa niż margines błędu pomiarowego. Widać zatem, że na tle swojego starszego brata E-P3 nie bardzo ma się czym pochwalić. Z drugiej jednak strony wypadł nieznacznie lepiej niż testowany niedawno Panasonic G3, który dla ISO 160 osiągnął wynik na poziomie 5.3 EV.


----- R E K L A M A -----

Jeśli zmniejszymy nasze wymagania co do jakości obrazu wyniki stają się oczywiście wyższe. Przy stosunku sygnału do szumu na poziomie 4, E-P3 osiąga ponad 7.6 EV. Stosując natomiast najmniej wymagające kryterium jakości obrazu możemy osiągnąć ponad 9.5 EV. Wciąż jednak są to wyniki nieznacznie niższe od tych, jakie osiągnął Olympus E-PL2.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
200 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
400 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
800 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
200 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
400 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
800 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-P3 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-P3 - Zakres tonalny

W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe. Ponieważ w E-P3 najniższą czułością jest ISO 200 zdjęcie wykonaliśmy przy wartość przysłony f/22.

Olympus E-P3 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
E-P3
Olympus E-P3 - Zakres tonalny Olympus E-P3 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-P3 - Zakres tonalny Olympus E-P3 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-P3
Olympus E-P3 - Zakres tonalny Olympus E-P3 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-P3 - Zakres tonalny Olympus E-P3 - Zakres tonalny

Spoglądając na oryginalne zdjęcia dość łatwo było przewidzieć efekt końcowy. Zarówno dla ISO 200 jak i ISO 1600 szum na wyjściowych zdjęciach jest wyraźnie wyższy w E-P3 niż w 50D. Po rozjaśnieniu efekt jest taki, jak widać. O ile w 50D przy ISO 200 dało się wyciągnąć jeszcze jakieś szczegóły, o tyle w E-P3 w zasadzie nie. Szum bowiem skutecznie zdominował widoczny fragment obrazu. Przy ISO 1600 wyciąganie szczegółów z ciemnych partii obrazu w przypadku obu aparatów jest w zasadzie niemożliwe. Widać jednak, że w E-P3 poziom szumu jest znacznie wyższy niż w 50D.

Efekty przyciemniania jasnych partii obrazu widać poniżej. W tej kategorii oba aparaty wypadają bardzo podobnie i trudno jednoznacznie orzec, który z nich poradził sobie lepiej w tej sytuacji.

200 ISO
0 EV
−4 EV
E-P3
Olympus E-P3 - Zakres tonalny Olympus E-P3 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-P3 - Zakres tonalny Olympus E-P3 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-P3
Olympus E-P3 - Zakres tonalny Olympus E-P3 - Zakres tonalny
50D
Olympus E-P3 - Zakres tonalny Olympus E-P3 - Zakres tonalny