Cztery nowe obiektywy Olympus M.ZUIKO
Firma Olympus zapowiedziała dzisiaj także 4 nowe obiektywy dla systemu Mikro Cztery Trzecie. Należą do nich następujące modele: M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm f/2.8, projektowany M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/1.8, czarna wersja M.ZUIKO DIGITAL ED 12 mm f/2.0 oraz obiektyw-zaślepka bagnetu 15 mm f/8.0.
Pełne specyfikacje nowych obiektywów (za wyjątkiem M.ZUIKO DIGITAL 17 mm f/1.8) są już dostępne w naszej bazie:
- Specyfikacja Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro,
- Specyfikacja Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED,
- Specyfikacja Olympus obiektyw-zaślepka bagnetu 15 mm f/8.
Informacja prasowa
Nowe obiektywy M.ZUIKO wykorzystasz w każdej sytuacji.
Od zaawansowanego Makro po zaślepkę bagnetu.
![]() |
Obiektyw makro M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm 1:2.8
Jeśli chodzi o samą jakość obrazu, ten wyjątkowy obiektyw daje posiadaczom aparatów PEN, a w szczególności użytkownikom O-MD, możliwość robienia zdjęć porównywalnych z tymi, jakie uzyskalibyśmy korzystając z zaawansowanych aparatów systemu Cztery Trzecie oraz obiektywu makro ZUIKO DIGITAL ED 50 mm 1:2.0. Wymaga jednak znacznie mniejszych nakładów pieniężnych. Jego odporna na zachlapania i kurz obudowa sprawiają, że doskonale sprawdza się on w trudnych warunkach. Powiększenie 1:1 z odległości już 19 cm umożliwia wykonanie niezwykłych zbliżeń zwierząt i roślin w wysokiej rozdzielczości oraz z wyrazistym kontrastem. W jasnym świetle jego wielowarstwowa powłoka ZERO (ZUIKO Extra-low Reflection Optical) o połowę zmniejsza wypalenia i efekt duszków w porównaniu do podobnych, konwencjonalnych powłok.
M.ZUIKO DIGITAL ED 17 mm 1:1.8
Obiektyw o dużej jasności, charakteryzujący się wyjątkową ostrością jest absolutnie niezbędny, gdy spontanicznie pragniemy uchwycić wyjątkowe chwile. M.ZUIKO DIGITAL ED 17 mm 1:1.8 pełen jest zaawansowanych technologii optycznych, których zastosowanie okazało się bardzo skuteczne w innych wysokiej klasy obiektywach Olympus, w tym w srebrnej wersji M.ZUIKO DIGITAL ED 12 mm 1:2.0, przeznaczonej do „Fotografii ulicznej”, wprowadzonej na rynek w tym roku. W rezultacie uzyskamy atrakcyjny, okrągły bokeh oraz unikniemy pozaosiowej aberracji i zmiany kolorów na krawędziach, które mogą zepsuć każde ujęcie. W obu obiektywach z łatwością ustawimy głębię ostrości z zamierzonym rozmyciem tła. Specjaliści od zdjęć migawkowych docenią wbudowane wskaźniki odległości, które pokazują dystans od fotografowanych obiektów. Dzięki temu natychmiast uchwycimy ostrość bez konieczności patrzenia na wyświetlacz aparatu. Ze wskaźników, aktywowanych przekręceniem pierścienia ostrości, można skorzystać w trybie manualnym.
![]() |
Specjalna wersja obiektywu M.ZUIKO DIGITAL ED 12 mm 1:2.0
Kolekcjonerzy będą odliczać dni do wprowadzenia na rynek tej limitowanej, czarnej wersji obiektywu, sprzedawanego w zestawie z osłoną przeciwsłoneczną oraz zakrywką. Dzięki szerokiemu kątowi i szybkoreagującej przysłonie, obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 12 mm 1:2.0 doskonale sprawdza się w słabym oświetleniu oraz podczas wykonywania zdjęć migawkowych, gdy użycie lampy lub statywu jest niemożliwe — to także idealny obiektyw do fotografowania krajobrazów i innych szerokich ujęć w wysokiej jakości. Wykorzystuje on stabilizację obrazu (IS), wbudowaną w każdy nowy aparat Olympus. Większość konkurencyjnych, szerokokątnych obiektywów nie jest w nią wyposażona, a stosowanie ich z aparatami bez wbudowanej w korpus stabilizacji może powodować poruszenia i rozmycia.
![]() |
Zaślepka bagnetu 15 mm (30 mm*) 1:8.0
Ultrasmukła zaślepka i obiektyw o stałej ostrości i przysłonie w jednym, to idealne pierwsze akcesorium do nowego PENa Lite oraz PENa mini. Aparaty z serii PEN znane są z połączenia małych rozmiarów z łatwością użytkowania oraz z niezwykłych zdjęć jakości lustrzanki. Osłona bagnetu pozostaje wierna tej filozofii. Dodaje ona zaledwie 9 mm do głębokości aparatu, więc nadal można swobodnie wsunąć go do kieszeni kurtki i być pewnym, że wrażliwe komponenty będą chronione przed kurzem, zarysowaniami i zabrudzeniami. Zaślepka umożliwia fotografowanie z odległości od jednego metra do nieskończoności - bez konieczności ogniskowania i dołączania pełnowymiarowego obiektywu. Zbliżenia można uzyskać dzięki dźwigni rozszerzającej zakres ostrości, wystarczy że jesteśmy zaledwie 30 cm od fotografowanego obiektu.
Dostępność, akcesoria oraz ceny
Za wyjątkiem M.ZUIKO DIGITAL 17 mm 1:18, wszystkie obiektywy pojawią się w sprzedaży w październiku 2012 roku. Obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm można rozbudować o przeznaczoną do makrofotografii pierścieniową lampę błyskową RF-11 oraz o podwójną lampę błyskową TF-22 (w połączeniu z adapterem FR-2). Ponieważ nadal trwają prace nad obiektywem M.ZUIKO DIGITAL 17 mm 1:18, więcej szczegółów na jego temat pojawi się w późniejszym terminie.*odpowiednik dla aparatu 35 mm
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Zaślepka jest kozacka :D
na macro bardzo ciekawie rozwiązana skala ostrości.
na "dekielku" bardzo ciekawie rozwiązany "pierścień" ostrości :)
już widzę za jakiś czas kłótnie, gdzie kończy się "dekielek", a zaczyna już "naleśnik" vide dyskusja spod ostatniego obiektywu Fuji...
ale jak na razie Olympus zaciekawia. zastanawiam się jak się będzie w praktyce takiego dekielka używało.
jeśli będzie dobry optycznie, to może faktycznie będziemy mieli naprawdę kieszonkowy zestaw z którąś z nowych puszek. o ile to puszkami można nazwać, przy takich rozmiarach ;)
Zaślepka jest bezkonkurencyjna. Porównanie jej w teście do naleśników będzie krzywdzące :). Już prędzej do otworków :).
Jeśli 17/1.8 będzie tej jakości mechano-optycznej co 12/2.0 to ja go kupuję. Cena powinna być niższa, bo to chyba prostsza konstrukcja. Może zdążą przed Gwiazdką :)? Choć makro zapowiedzieli pod koniec 2011, a do sprzedaży trafia prawie rok później...
Zaślepka wymiata absolutnie. System dla posiadających małe rączki po wypuszczeniu tego 17/1.8 bedzie niemal kompletny.
No cóż, Olek przynajmniej uczciwie podszedł do sprawy z tą zaślepką. Sony wypuściło 16/2.8, które do 5.6 i tak jest praktycznie nieużywalne, już jakiś czas temu pisałem, że mogli zafiksować w tym naleśniku przysłonę na 5.6 albo 8, ostrość na hiperfokalną i sprzedawać to jako droższą wersję zaślepki za 1/4 obecnej ceny 16/2.8 :P
Po co w ogóle soczewki w tych dekielkach? Nie lepiej wydrążyć dziurkę w plastiku i sprzedawać po sirkaebałt 300$ za sztukę? Zresztą, może sam się wezmę za produkcję tego typu optyki. Jak widać zainteresowanie jest wielkie.
Zaślepka powinna być po prostu w standardzie: wówczas mogliby się reklamować że dają w zestawie
obiektyw.
"Wymaga jednak znacznie mniejszych nakładów pieniężnych.": to w porównaniu do ZD50mm - czyli 60mmF2.8 będzie tańszy? Czy to tylko taka ściema?
Z tego co zrozumiałem, to zaślepka w ogóle nie ma focusa - ani auto, ani manuala. Zębatka niby jest, ale w takim razie co znaczy info "Zaślepka umożliwia fotografowanie z odległości od jednego metra do nieskończoności - bez konieczności ogniskowania i dołączania pełnowymiarowego obiektywu."
Czy ktoś wie więcej o focusie w tym cudzie?
link
chyba chodzi o to
\
dokładnie, zawsze będzie ostro ;)
Przepraszam, a co z 25 1,8??
Były o nim plotki i niestety cisza...
System m4/3 ma tylko jeden standard i to drogi (Leica 25 1,4).
Moim zdaniem jest to nie do pomyślenia, system nie będzie kompletny jak nie będzie miał standardu w "ludzkiej" cenie.
Panas 20 1,7 to za szeroko i aberra na pełnej dziurze nie ta.
Czekam na 25 1,8, a tymczasem 17ka jak się pojawi to biorę bez wahania :)