Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - test obiektywu

29 sierpnia 2023

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Ogromna liczba elementów specjalnych zaowocowała świetną korekcją podłużnej aberracji chromatycznej. Wada ta jest praktycznie niewidoczna.

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Rzućmy teraz okiem na poniższe wykresy, żeby zobaczyć, jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej na brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki.

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tutaj osiągi także są rewelacyjne, bo w znacznej większości kombinacji ustawianych parametrów nie przekraczają wartości 0.04%, a to oznacza, że mamy tam prawie wszędzie do czynienia z poziomem bardzo małym. Uzyskanie takich rezultatów w jasnym obiektywie ultraszerokokątnym jest na pewno osiągnięciem godnym pochwały. Brawo!

A7R III, RAW, 35 mm, f/2.8 A7R III, RAW, 16 mm, f/16.0
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale nie pokazują zauważalnego efektu pływania ogniska. Jeśli chodzi o rozogniskowane krążki światła, jedyną istotną różnicą pomiędzy nimi jest troszkę inny wygląd jaśniejszej obwódki. Wszystko to wskazuje, że problemy z aberracją sferyczną są niewielkie i tutaj testowany obiektyw także wypadł dobrze.

A7R III, 28 mm, f/2.8, przed A7R III, 28 mm, f/2.8, za
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Aberracja chromatyczna i sferyczna