Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR
W ofercie firmy Fujifilm pojawił się nowy obiektyw Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR. Na budowę tego modelu składają się 23 elementy optyczne ułożone w 16 grupach - w tym pięć to soczewki ED i jedna Super ED. Teleobiektyw jest także odporny na warunki pogodowe, kurz i mróz.
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
Informacja prasowa
stałą przysłoną f/2.8, zaawansowaną stabilizacją obrazu i pierwszym na świecie potrójnym silnikiem liniowym.
![]() |
10 września 2014 r. Firma FUJIFILM (prezes Shigehiro Nakajima) z prawdziwą dumą informuje, że pod koniec listopada 2014 r. gama wymiennych obiektywów z serii X powiększy się o nowy model FUJINON XF 50-140 mm f/2.8 LM OIS WR.
FUJINON XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR to obiektyw o długości ogniskowej będącej odpowiednikiem 76-213 mm1 i o stałej przysłonie f/2.8 w całym zakresie wartości. Optyka obiektywu składa się z 23 szklanych elementów w 16 grupach, w tym z pięciu soczewek ED i jednej soczewki Super ED o dyspersji niemal tak niskiej, jak w przypadku soczewek fluorytowych, co skutkuje znacznym ograniczeniem występowania aberracji chromatycznych. Ponadto dzięki nowej powłoce Nano-GI (Gradient Index) ta wysokowydajna optyka zapewnia rezultaty, jakich można się spodziewać po flagowym teleobiektywie XF z zoomem.
Obudowa obiektywu zachowuje stałą długość w całym zakresie przybliżenia, a dzięki odpornemu na warunki pogodowe i kurz wykończeniu działa nawet w temperaturze -10 ºC. Wydajny czujnik żyroskopowy, unikalny algorytm stabilizacji obrazu oraz jasna przysłona f/2.8 pozwalają na robienie zdjęć z ręki w bardziej zróżnicowanych warunkach. Komfort fotografowania zwiększa także pierwszy na świecie potrójny silnik liniowy, gwarantujący szybkie i ciche działanie autofokusa.
Główne zalety
(1) Optyka zapewniająca najwyższą jakość obrazu w kategorii teleobiektywów z zoomem
Aby uzyskać najlepszą jakość obrazu w tej klasie, ten luksusowy teleobiektyw z zoomem wyposażono w optykę złożoną z 23 szklanych elementów w 16 grupach, w tym z pięciu soczewek ED i jednej soczewki Super ED o charakterystyce porównywalnej z soczewkami fluorytowymi. Pozwoliło to maksymalnie ograniczyć aberracje chromatyczne, a także poprawić zdolność rozdzielczą.
Soczewki zostały pokryte unikalną powłoką Fujifilm HT-EBC (High Transmittance Electron Beam Coating) na całej powierzchni, aby zminimalizować występowanie tzw. duszków i efektu flary oraz zwiększyć ostrość i wyrazistość zdjęć. Ponadto zastosowanie nowo opracowanej powłoki Nano-GI, która zmienia współczynnik załamania światła między szkłem a powietrzem, pozwoliło ograniczyć wspomniane duszki i efekt flary w przypadku światła padającego ukośnie.
Podobnie jak w pozostałych obiektywach XF, 7-listkowa okrągła przysłona pozwala uzyskać gładki i zaokrąglony efekt bokeh. Dzięki odpowiedniej optyce efekt bokeh wygląda atrakcyjnie zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zastosowanie wewnętrznego mechanizmu przybliżania oznacza, że obiektyw nie zmienia długości, a więc zachowuje swoje wyważenie w całym zakresie przybliżenia.
Obiektyw zapewnia jeszcze lepsze rezultaty po podłączeniu go do korpusu aparatu z serii X3 wyposażonego w optymalizator modulacji obiektywu2. Optymalizator ten koryguje rozmycie dyfrakcyjne4, zapewniając ostrość na całej powierzchni kadru i realistyczny efekt 3D nawet przy niskim ustawieniu przysłony.
![]() |
![]() |
(2) Szybki i cichy autofokus dzięki pierwszemu na świecie potrójnemu silnikowi liniowemu
O szybkie działanie autofokusa dba system wewnętrznego ogniskowania5. Ponadto zmniejszenie masy soczewki skupiającej i zamontowanie potrójnego silnika liniowego w odstępach co 120º pozwoliło dodatkowo przyspieszyć i wyciszyć pracę autofokusa.
![]() |
Minimalna odległość robocza wynosząca 1 m w całym zakresie przybliżenia oznacza, że obiektyw ten idealnie sprawdza się podczas zbliżeń.
(3) Najlepsza stabilizacja obrazu w tej klasie
Obiektyw XF 50-140 mm oferuje najlepszą stabilizację obrazu w swojej klasie dzięki wydajnemu czujnikowi żyroskopowemu i unikalnemu algorytmowi niwelującemu zniekształcenia wynikające ze zmian temperatury. Wspólnie z jasną przysłoną f/2.8 usprawnienia te pozwalają wykonywać zdjęcia z ręki w sytuacjach, w których dotychczas nie było to możliwe dla teleobiektywów z zoomem.
![]() |
![]() |
(4) Odporność na warunki pogodowe, kurz i mróz do -10 ºC
Dzięki uszczelnieniom w każdej części obudowy obiektyw jest odporny na warunki pogodowe, kurz i mróz do -10 ºC, przez co idealnie nadaje się do aparatu X-T1, który cechuje taka sama odporność.
(5) Wysoka jakość konstrukcji i wygodna obsługa
Pierścienie ustawiania ostrości i przysłony są wykonane z metalu, podobnie jak elegancko wykończona zewnętrzna obudowa obiektywu. Korzystając z wieloletnich doświadczeń oraz fachowej wiedzy uzyskanej podczas produkcji najwyższej klasy profesjonalnych obiektywów do kamer i systemu CinemaScope, teksturę i obrót pierścieni dobrano tak, aby zapewnić fotografowi wygodną obsługę nawet podczas precyzyjnego, ręcznego ustawiania ostrości. Bagnet obiektywu wykonano z mosiądzu, aby zwiększyć jego wytrzymałość.
Po zamontowaniu obiektywu w aparacie całość waży o ok. 40% mniej niż standardowy zestaw tego typu6, co oznacza znacznie mniejsze obciążenie dla fotografa.
Dzięki funkcji AF+MF ręczne ustawianie ostrości odbywa się w płynny sposób. Naciśnięcie spustu migawki aktywuje automatyczne ogniskowanie na obiekcie, które można doprecyzować przy użyciu pierścienia ręcznego ustawiania ostrości.7
1. Odpowiednik formatu 35 mm.
2. Opracowana przez firmę Fujifilm funkcja przetwarzania obrazu polegająca na korekcji efektów optycznych, takich jak rozmycie dyfrakcyjne, w oparciu o charakterystykę optyczną danego obiektywu.
3. Dotyczy modeli FUJIFILM X-T1 i FUJIFILM X-E2, dane z sierpnia 2014 r.
4. Zjawisko zachodzące podczas fotografowania z wąską przysłoną polegające na tym, że mimo ustawienia wysokiej jakości obrazu, występują na nim rozmycia.
5. Metoda ta polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu obiektywu.
6. Badania przeprowadzone przez Fujifilm.
7. Funkcja umożliwiająca płynne, ręczne ustawianie ostrości poprzez przekręcanie pierścienia ustawiania ostrości w czasie, gdy spust migawki jest wciśnięty do połowy w trybie blokady autofokusa. Funkcja wymaga zaktualizowania oprogramowania firmware aparatu. (Dotyczy modeli: X-Pro1, X-E1, X-E2 oraz X-T1).
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Fuji. Byłby to chyba zdecydowanie najlepszy system w kategorii bezlusterkowców gdyby nie obłędne ceny obiektywów. Owszem są dobre ale bardzo ale to bardzo za nie trzeba przepłacać. Widocznie wszystkiego nie można mieć. Świetne matryce, dobre obiektywy, porządne aparaty ale ta cena osprzętu odstrasza.
Duży. Większy niż pentaksowa gwiazdka 50-135 mm f/2.8.
Mam wrażenie, że Fuji opłaci się kupować w "promocjach", wówczas ceny są znośne. Tyle że nie każdy potrzebuje kupić kilka korpusów, aby kilka obiektywów kupić w normalnej cenie.
Wystarczy popatrzeć na ceny Leica i już samopoczucie się poprawia.
A ile ten obiektyw ma kosztować?
wow -10 ºC, ja kitami nikorra cykałem bez problemu przy -30 ºC , może te -10 zrobi wrażenie na klientach w Californii :D
@Matt
Zwróć uwagę na to, że w promocjach łączonych u Fuji są zazwyczaj obiektywy i body niższej klasy bądź modele nadgryzione zębem czasu.. Te topowe pozostają sztywne cenowo jak komin "Batorego"..
Czy Nano-GI Coating pokrywa też soczewki zewnętrzne?
Każda szmatka by się z czasem zmechaciła...
:)
Wg ceny Fuji wychodzi ok. 5600zł.
@kris@79,
czym innym jest gwarantowany zakres temperatur pracy (np. może być podstawą zgłoszenia reklamacyjnego że nie pracuje przy -9 ºC), a czym innym są uzyskiwane zakresy pracy na wyłączne ryzyko użytkownika. Sprawdź sobie jaki zakres pracy gwarantuje Ci nikoś....
Jeżeli ten „potrójny silnik liniowy, gwarantujący szybkie i ciche działanie autofokusa“ oraz „powłoki Nano-GI“ się sprawdzą oraz cena będzie w granicach 6k PLN/1500 Euro, to będzie dobrze.
Niekoniecznie zmusi do zmiany/porzucenia posiadanego systemu, ale da większy wybór…
Fakt, Fuji to drogi, ale zacny i prawie kompletny (brakuje szkieł > 250 mm) system.
Jeżeli DxO upora się z matrycami X-Trans, to chyba jednak przejdę…
Ale w sumie to i tak zostanę w tej samej “stajni” ze świetnymi S3 i S5 Pro ;-)
Chciałem wyjaśnić osobom z Fujifilm Polska redagującym tego pressa, że "potrójny silnik" ("Triple Engine" było po angielsku, prawda?) to tak na prawdę powinno nazywać się po polsku "Trzy silniki liniowe w układzie trójkąta"
Nie zmienia to faktu, że rozwiazanie jest innowacyjne i pewnie szkło będzie wymiatać szybkością i celnością AF.
Aha, jeszcze jedna uwaga - nie piszcie, że obiektyw ma ileś tam "szklanych elementów" (po angielsku było "Glas elements", prawda?) bo w języku polskim jest słowo "soczewka", które tu doskonale tu pasuje.
Po polsku obiekytyw składa się z X soczewek w Y grupach. No chyba, że takie elementy jak piercień przysłon lub bagnet też wykonuje się ze szkła. To OK - tu nazwa "element szklany" jest na miejscu.
Trzy silniki , trzy razy częstsze naprawy w serwisie.... no i wymiatać będzie cena naprawy silniczka...
Wielka i ciężka rura, Panas 35-100/2.8 jest prawie 3x lżejszy i prawie 2x krótszy. Tak, mniejsza matryca, ale żeby aż taka różnica wymiarów? Bliżej mu do pełnoklatkowego Canona 70-200, choć różnice wielkości matryc wskazują, że powinien być bliżej m4/3...
@TS - spójrz na sigmy 70-200 2.8 OS i 50-150 2.8 OS. A teraz spójrz na wyniki testów.
Miejmy nadzieję, że Fuji przygotowując ten obiektyw poszło tym samym tropem co Sigma podczas projektowania 50-150.
Niezły wybór... Albo apsc fuji Xt1 i 50-140/2.8 albo pełnoklatkowy sony A7+FE70-200/4 (tez stabilizowany, szczelny) w prawie identycznej cenie i gabarytach... Miałem nadzieję że to nowe fuji będzie chociaż mniejsze i lżejsze od sigmy 50-150/2.8.
Myślałem że będzie droższy. ..
@krzyskra0
1600 $, co u nas przełoży się pewnie na ok. 1600 euro to mało?
Nie mało ale typowalem ok 6999