Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Oświetlenie podczas fotografowania wnętrz

13 listopada 2009

6. Oświetlenie jarzeniowe

Dla aparatu fotograficznego światło jarzeniowe ma zielonkawy odcień. Kolorem dopełniającym dla zieleni jest purpurowy fiolet, zwany niekiedy magentą. Ustawiając balans bieli na odpowiedni do fotografowania w świetle jarzeniowym, używamy więc swego rodzaju „fioletowego filtra”, który umożliwia zniwelowanie nadmiernej domieszki zieleni w kolorystyce rejestrowanego zdjęcia.

Oświetlenie podczas fotografowania wnętrz - Oświetlenie jarzeniowe

Stosy stalowych pierścieni oświetlone były zwykłymi jarzeniówkami, których podłużny kształt odbija się w wypolerowanej powierzchni metalu. Obiektyw 80 – 200 mm f/2,8. ISO 400, ¼ sekundy, przysłona f/5. Wartość kompensacji ekspozycji ustawiona na + 2/3 działki w celu rozjaśnienia zdjęcia

W większości przypadków ustawienie automatycznego bądź „jarzeniowego” balansu bieli pozwala nadać fotografowanemu wnętrzu neutralną kolorystykę. Balans bieli odpowiedni do fotografowania w świetle jarzeniowym znakomicie sprawdza się przede wszystkim wówczas, gdy obiekt oświetlony jest wyłącznie takim światłem, tak jak na zdjęciu 4-22. Takie ustawienie balansu bieli warto zastosować także podczas wykonywania zdjęć w zakładach produkcyjnych lub biurach, które są najczęściej oświetlone różnego rodzaju świetlówkami. Trzeba jedynie pamiętać o tym, by fotografowane wnętrze było oświetlone wyłącznie jarzeniówkami — silna domieszka światła z innych źródeł może mieć katastrofalne skutki.

Ponadto niektóre świetlówki mają celowo zmodyfikowaną temperaturę barwową — w zależności od potrzeb jest ona zwiększana lub zmniejszana. Niektóre emitują światło ze znacznie mniejszą domieszką koloru zielonego, dzięki czemu jest ono bardzo podobne do światła słonecznego. W razie wątpliwości włącz automatyczny balans bieli, który powinien poradzić sobie z nietypową temperaturą barwową oświetlenia. Gdy kolorystyka zdjęcia jest szczególnie istotna, rejestruj fotografie w trybie RAW, który zwiększa możliwości regulacji balansu bieli przy użyciu komputera.


----- R E K L A M A -----


Niektóre wnętrza oświetlone są kilkoma różnymi rodzajami źródeł światła o bardzo zróżnicowanych odcieniach. Z takimi sytuacjami najczęściej mamy do czynienia w pomieszczeniach zakładowych i fabrykach, w których stosowane są niekiedy nietypowe lampy rtęciowe, sodowe, różne rodzaje świetlówek itp. Wszystkie wymienione lampy mają różne temperatury barw, które mogą utrudnić wybór poprawnego balansu bieli. W takim przypadku należy zdać się na automatykę aparatu. Samochód na zdjęciu 4-23 oświetlony był reflektorami w bardzo różnych kolorach, tak intensywnych, że nie pozostawiały żadnych złudzeń co do swej temperatury barwowej. Próba wymuszenia któregoś z predefiniowanych ustawień balansu bieli nie miała w tym przypadku żadnego sensu, a ustawienie automatyczne spisało się bez zarzutu.

Oświetlenie podczas fotografowania wnętrz - Oświetlenie jarzeniowe

W przypadku tej fotografii ważne jest nie tylko poprawne odwzorowanie barw samochodu, lecz także neutralny kolor tła, od którego barwy te powinny wyraźnie się odcinać. Samochód oświetlony był reflektorami o bardzo różnych właściwościach, lecz funkcja automatycznego ustawiania balansu bieli poradziła sobie z nimi znakomicie. 2 sekundy, f/13, ISO 200

Podobnie jak to ma miejsce w przypadku łączenia światła lampy błyskowej i oświetlenia żarowego, podczas fotografowania z lampą błyskową w pomieszczeniu oświetlonym jarzeniówkami można pokusić się o zastosowanie odpowiedniego filtra żelowego. Istnieje wiele różnych filtrów żelowych o rozmaitych właściwościach, lecz do korekcji temperatury barwowej lampy w oświetleniu jarzeniowym stosuje się zazwyczaj typowy filtr zielony. Użycie tego filtra wraz z odpowiednim ustawieniem balansu bieli pozwala odzwierciedlić na fotografii naturalną kolorystykę fotografowanego wnętrza (tak jak na zdjęciu 4-24). W razie potrzeby można zastosować jeden z wielu innych filtrów żelowych, używanych do korekcji źródeł światła o nietypowych temperaturach barwowych („ciepłej” i „chłodnej” bieli, a także specjalnych filtrów do świetlówek kompaktowych).

Oświetlenie podczas fotografowania wnętrz - Oświetlenie jarzeniowe

Palnik lampy błyskowej aparatu został przysłonięty paskiem zielonego filtra żelowego. Ekspozycja trwała 1 sekundę przy przysłonie f/5,6 i czułości ISO 200. Obiektyw Nikon 12 – 24 mm f/4, lampa błyskowa Nikon SB800

Zadanie na koniec rozdziału
Nastrojowe zdjęcie w świetle padającym z okna

Zrób zdjęcie komuś lub czemuś, używając jedynie światła padającego z okna. Pamiętaj o trudnościach z pomiarem natężenia światła w tego typu sytuacji i wykorzystaj wskazówki i informacje podane w tym rozdziale. Fotografowany obiekt nie powinien być prześwietlony, choć może to wiązać się z wyraźnym zaciemnieniem pozostałej części kadru. Zauważ, że rozproszone światło bardzo miękko rysuje kształty obiektów i postaci. Pamiętaj też o odpowiednim ustawieniu balansu bieli, gdyż światło wpadające przez okno często nadaje fotografowanym obiektom chłodny, niebieski lub zielonkawy odcień.

Uwielbiam portrety wykonane w naturalnym świetle, przy oknie, i staram się robić je, gdy tylko mam okazję. Pokazane niżej zdjęcie zostało wykonane już po zakończeniu oficjalnej sesji zdjęciowej w studio. Modelka podeszła na chwilę do okna i została oświetlona tak wspaniałym światłem, że zostałem wręcz zauroczony. Cieszę się, że nie zdążyłem jeszcze spakować sprzętu fotograficznego! Światło było wystarczająco intensywne, by oświetlić twarz modelki i stworzyć miękkie, łagodne cienie, a jednocześnie nie miało w sobie ani krzty ostrości, która w przypadku portretów bywa wyjątkowo niepożądana. Oczywiście, fotografując przy oknie, trudno w ogóle uniknąć cieni; wpadające przez nie światło ma bowiem ściśle określony kierunek. Parametry ekspozycji tego zdjęcia były następujące: 1/90 sekundy, f/2,8, czułość ISO 400 .

Oświetlenie podczas fotografowania wnętrz - Oświetlenie jarzeniowe

Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: