Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Sony A7 V - test trybu filmowego

2 grudnia 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 1

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

W obrębie przytoczonego we wstępie segmentu aparatów, do którego należy bohater niniejszego testu, zdarzały się między kolejnymi modelami zmiany bardziej ewolucyjne i bardziej rewolucyjne. Ewolucją był Nikon Z6 II względem Z6, czy też, z filmowego punktu widzenia Canon EOS R6 Mark II w porównaniu ze swoim poprzednikiem.

Z drugiej strony Canon EOS R6 Mark III czy Nikon Z6 III to modele mocno rewolucyjne. Rewolucjami był też przeskok z Sony A7 II na A7 III (większa bateria, dwa gniazda kart, szybsza matryca, filmowanie w 4K) oraz z A7 III na A7 IV (nowe menu, 10-bitowe kodeki, inny wizjer i ekran, 4K w 50 kl/s). Wskutek tego trochę nieszczęśliwie złożyło się, że ewolucyjny w swoim charakterze A7 V wyszedł na rynek w momencie, gdy każdy z jego konkurentów (Lumix S1 II też) zaliczył zmiany znacznie bardziej rewolucyjne i dalej idące.

W efekcie nowy Sony odstaje od konkurencji w wielu kategoriach i to niestety nie na plus. A7 V jako jedyny z omawianego segmentu nie filmuje w rozdzielczościach powyżej 4K i jako jedyny w tym momencie nie filmuje w formacie RAW. Jako jedyny nie ma też kontroli nad odszumianiem przy filmowaniu ani bazującego na H.265 kodeka dostępnego przy nagrywaniu w 25 kl/s. Nie pomaga też obecność trybów nagrywania jedynie w 16:9 czy brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznych źródeł przez Bluetooth.


----- R E K L A M A -----

Tak naprawdę z mocnych punktów A7 V względem konkurencji wymienić możemy głównie fenomenalny autofokus, bardzo dobry ekran, większy wybór obiektywów i świetną energooszczędność nowego procesora, przekładającą się na długi czas pracy na baterii i brak problemów z przegrzewaniem.

Co oczywiście nie oznacza, że A7 V jest aparatem złym. Doczekaliśmy szczęśliwie czasów, gdzie korpusy mogą być już tylko dobre albo bardzo dobre i w obrębie filmowania w 4K w 16:9 z 10-bitowymi kodekami bohater niniejszego testu sprawdzi się świetnie w zasadzie w każdej sytuacji. Jedyne, choć poważne zastrzeżenie, to w tym przypadku fakt, że gdy linia Sony A7 wykonała jeden krok do przodu, jej konkurenci zrobili po dwa.

Sony A7 V - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Spójrzmy jeszcze, jak Sony A7 V wypada pod względem ceny w porównaniu z konkurentami oraz innymi wybranymi urządzeniami (stan na dzień 26.11.2025):

  • Canon EOS C50 – ok. 16000 zł.
  • Canon EOS R6 Mark II – ok. 8000 zł.
  • Canon EOS R6 Mark III – ok. 13000 zł.
  • Nikon Z6 III – ok. 8700 zł.
  • Nikon ZR – ok. 10000 zł.
  • Panasonic Lumix S1 II – ok. 14000 zł.
  • Sony A7 IV – ok. 9200 zł.
  • Sony A7 V – ok. 13000 zł.
  • Sony FX2 – ok. 12500 zł.
Ze względu na trwające promocje, pod względem ceny mocno przoduje obecnie Nikon Z6 III. Najwięksi tego segmentu, czyli Canon EOS R6 Mark III i Sony A7 V idą z kolei łeb w łeb. Nieco za drogi jest natomiast Lumix S1 II – chcąc odebrać część użytkowników większym graczom, Panasonic powinien raczej brać w kwestii cen przykład z Nikona.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • gniazdo kart pamięci typu combo przyjmujące różne rodzaje kart,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • czytelne menu z wygodnymi w użyciu kartami z podstawowymi ustawieniami w filmie,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • pojemna bateria,
  • świetny czas pracy na baterii,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • duże możliwości regulacji położenia ekranu i odchylenia go od korpusu,
  • dobry wizjer elektroniczny,
  • funkcja kompensacji oddychania obiektywów,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 4K z prędkościami 50/60 kl/s bez przycięć obrazu,
  • nagrywanie w 4K z prędkościami do 100/120 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profile obrazu S-Cinetone, HLG oraz S-Log3,
  • możliwość tworzenia własnych profili obrazu w oparciu o pliki LUT,
  • szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem sylwetki, twarzy i oka oraz różnego rodzaju obiektów,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • bardzo dobra lub dobra szczegółowość obrazu 4K,
  • rozsądnie działające wyostrzanie,
  • dość szybki odczyt matrycy (niewielki rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • wbudowany monitor wyłącza się, gdy wyświetlimy parametry pracy na wyjściu HDMI,
  • brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
  • duży crop przy korzystaniu z trybu dynamicznego aktywnego stabilizacji,
  • brak filmowania w rozdzielczościach powyżej 4K,
  • brak filmowania w RAW-ach,
  • brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
  • brak bazującego na H.265 kodeka dostępnego w 4K w 25 kl/s oraz w Full HD,
  • brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z dźwiękiem z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
  • przeciętna jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
  • kiepska jakość obrazu Full HD w 100 i 200 kl/s w trybie APS-C,
  • inny charakter szumu w filmach po włączeniu niemającej z tym nic wspólnego funkcji „Priorytet Kąta Widzenia 4K”,
  • brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Sony FE 50 mm f/1.4 GM z wyjątkiem filmu nr 5, który powstał z użyciem manualnego Samyanga 135 mm f/2.0 ED UMC.

  • film 1 – 132 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400, crop 1.79x, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
  • film 2 – 263 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu S-Log3,
  • film 3 – 328 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 12800, crop 1.17x, profil obrazu S-Cinetone,
  • film 4 – 328 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 6400, tryb APS-C, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 5 – 132 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb APS-C, slow motion – 200 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
  • film 6 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu S-Log3,
  • film 7 – 263 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, Priorytet Kąta Widzenia 4K, profil obrazu S-Cinetone,
  • film 8 – 328 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, tryb APS-C, Priorytet Kąta Widzenia 4K, profil obrazu Hybrid Log Gamma.

Aparat do testów wypożyczyła firma:

Sony A7 V - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Sony A7 V - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Sony A7 V - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Sony A7 V - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe