Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A500 - test aparatu

Sony Alpha DSLR-A500
4 marca 2010

1. Wstęp

Sony Alpha DSLR-A500 - Wstęp

W sierpniu 2009 roku firma Sony pokazała światu trzy nowe lustrzanki z serii Alpha. Były to modele 500, 550 oraz 850. Zwłaszcza dwa pierwsze aparaty, które zaliczamy do grupy zaawansowanych aparatów amatorskich spotkały się z dużym zainteresowaniem czytelników Optyczne.pl. Do niedawna wyglądało na to, że kolejne wersje amatorskich lustrzanek Sony oferują nabywcom coraz mniej w stosunku do poprzedników. Dziś wiemy już, że były to ruchy mające na celu zrobienie miejsca dla serii 500. Dlatego do testu Alfy 500 przystąpiliśmy ze sporymi oczekiwaniami.

Korpus tego modelu został zaprojektowany od początku i nie przypomina żadnego ze wcześniejszych modeli. Od razu rzuciło nam się w oczy nowe wyprofilowanie uchwytu i inne niż do tej pory umiejscowienie spustu migawki. Ruchomy ekran LCD o średnicy 3 cali ma dość małą jak na współczesne standardy rozdzielczość, bo zaledwie 230 tys. punktów (960×240, RGB). Jakość obrazu na ekranie nie budzi jednak poważniejszych zastrzeżeń. Ponad 12-megapikselowa matryca Exmor CMOS wydaje się być wzięta z Alfy 700, ale może już być zmodernizowana.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sony Alpha 500 różni się niewiele od modelu A550. Mają one wspólną instrukcję obsługi. Różnice w opisie tych aparatów dotyczą zastosowania innej matrycy, innej rozdzielczości ekranu LCD oraz trochę mniejszego wyboru trybów zdjęć seryjnych w A500. Ewentualne inne różnice można poznać po lekturze dalszych rozdziałów niniejszego testu, do której zapraszamy.

Zapraszamy także do zapoznania się z naszą procedurą testową, która została opisana w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeżeli pozostaną jakieś wątpliwości, to zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Aparat został wypożyczony do testów przez sklep Cyfrowe.pl.

Porównanie danych technicznych aparatu Sony Alfa 500 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Sony
Model Alpha DSLR-A500
Data premiery 2009-08-27
Liczba pikseli 12.2 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4272 x 2848 (RAW, JPEG)
• 3104 x 2072 (JPEG)
• 2128 x 1416 (JPEG)
• 4272 x 2400 (16:9, JPEG)
• 3104 x 1744 (16:9, JPEG)
• 2128 x 1192 (16:9, JPEG)
Matryca 23.5 x 15.6 mm (APS-C), Exmor CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 12.9 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy
Procesor obrazu Bionz
Format zapisu JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline JPEG), RAW (pliki .ARW 2.1), RAW+JPEG
•  Rodzaje JPEG: Fine/Standard
Zakres ISO Auto (200-1600 ISO)
Ręcznie 200-12800 ISO w skoku co 1 EV
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym,
30 s - 1/4000 s, Bulb
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Sony Alpha (Minolta A), powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo Nie
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL, czujniki liniowe CCD,
9-punktowy AF (centralny czujnik krzyżowy)
• Obszary AF: Wielopolowy (wybór automatyczny z 9 punktów AF), Punktowy (centralny), Lokalny (ręczny wybór z 9 punktów AF).
• Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Automatyczny AF-A, Ciągły AF-C, MF
• Zakres detekcji od 0 do 18 EV (ISO 100)
• W trybie LiveView: tryb szybki AF oraz tryb MF z powiększeniem do 14 razy
• Funkcja wykrywania twarzy (do 8 twarzy)
• Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka (on/off)
Pomiar światła pomiar TTL przy użyciu 40-segmentowej fotodiody krzemowej w układzie plastra miodu,
Zakres: 2 EV do 20 EV, 4 EV do 20 EV przy pomiarze punktowym, 1 EV do 17 EV w trybie Live View (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4)
Tryby pomiaru:
• wielosegmentowy,
• punktowy,
• centralnie ważony
Ostrość od zależnie od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500– 9900 K)
• korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 2.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 2/3 EV
• Tryb Auto HDR (High Dynamic Range)
Programy Auto, Auto z wyłączoną lampą, Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M),
• Programy tematyczne: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Zachód słońca, Portret nocny
Zdjęcia seryjne Szybkość w trybie ciągłym Hi do 5 kl./s, w trybie Hi LiveView do 4 kl./s, w trybie Lo do 3 kl./s
maks.6 zdjęć w formacie RAW lub 3 w formacie RAW+JPEG lub 12 zdjęcia w formacie JPEG (L, Fine)
Lampa błyskowa Typu pop-up, ADI/TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100)
• Synchronizacja do 1/160s (stabilizacja wył/wył)
• Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV
• Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, Sterowanie bezprzewodowe, Synchronizacja z krótkimi czasami migawki HSS (z lampami zewnętrznymi)
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 10s
Karta pamięci Podwójne gniazdo kart pamięci:
• Memory Stick Duo, PRO Duo, PRO-HG Duo,
• Secure Digital (SD/SDHC)
LCD uchylany, 3.0 calowy, kolorowy Clear Photo LCD plus, 230.400 punktów (960x240)
Jasność regulowana automatycznie lub ręcznie w 5 poziomach
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo z AF
Wizjer Lustrzany, powiększenie: x0.80, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.0, punkt oczny: 19 mm (od soczewki wizjera), matówka drobnosferyczna Acute Matte
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed (PTP, miniB), wyjście HDMI typu C, wejście zasilania sieciowego, wyjście wężyka zdalnego sterowania
• opcjonalnie zdalne sterowanie bezprzewodowe pilotem RMT-DSLR1
• opcjonalnie zdalne sterowanie wężykiem RM-S1AM lub RM-L1AM
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
• dla telewizorów wyposażonych w system Bravia Link, możliwość sterowania aparatem przez port HDMI przy użyciu pilota telewizora
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NP-FM500H (7.2 V, pojemność 1650 mAh, wydajność do 1000 zdjęć wg CIPA)
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-PW10AM
• opcjonalnie uchwyt pionowy/pojemnik na baterie (grip) VG-B50AM
Akcesoria Akumulator NP-FM500H, ładowarka, pasek, kabel USB, zaślepka wizjera, zaślepka obiektywu, , sterowniki, instrukcja, oprogramowanie
Waga 597 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 675 g (z akumulatorem)
Wymiary 137 x 104 x 84 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Funkcja D-Range Optimizer (DRO)
Polskie menu


Poprzedni rozdział