Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów
2. Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten sam obiekt
Fotografia wykonana bez filtra (rysunek 3.1) nie wygląda satysfakcjonująco, gdyż piękne chmury na niebie wydają się zbyt blade i pozbawione kontrastu.
Rysunek 3.1. Zdjęcie bez filtra |
Zdjęcie zrobione z zastosowaniem żółtego filtra (rysunek 3.2) charakteryzuje się większym kontrastem nieba, które po kolejnych manipulacjach naświetleniem wygląda dobrze. Lecz niebieski ocean wydaje się ciemniejszy od pnia egzotycznego drzewa.
Rysunek 3.2. Zastosowanie żółtego filtra |
Zdjęcie zrobione z zastosowaniem czerwonego filtra (rysunek 3.3) przedstawia obraz wymownego, kontrastowego nieba, uzyskany bez żadnych korekcji naświetlenia. Jednak niebiesko-zielona woda (o barwie komplementarnej do barwy filtra) staje się tak ciemna, że nie można jej już odróżnić od pnia drzewa.
Rysunek 3.3. Zastosowanie czerwonego filtra |
Zupełnie inny efekt osiągnięto za pomocą filtra zielonego (rysunek 3.4). Niebiesko-zielone światło oceanu nie zostało pochłonięte (jak w przypadku filtra czerwonego), lecz prawie w całości przeszło przez filtr. W związku z tym niebo wydaje się jaśniejsze. Pień drzewa oraz liście również są jaśniejsze — i tym samym bardziej zróżnicowane niż na poprzednich zdjęciach. Jedynie niebo pozostawia nieco do życzenia i ma trochę mniejszy kontrast niż na fotografii wykonanej z żółtym filtrem.
Rysunek 3.4. Zastosowanie zielonego filtra |
Powyższe przykłady jasno pokazują, jak istotnie można wpłynąć na odcienie w fotografii czarno-białej. Jeśli chcemy uzyskać ciemniejsze zdjęcie, na którym swoją jasnością wyróżniać się będą jedynie chmury, warto zastosować filtr czerwony i rozjaśnić trochę dolną partię ujęcia (patrz zdjęcie 3.5). Widać, że zróżnicowanie tonów występuje na całym negatywie, jednak odcienie pnia drzewa oraz oceanu ciężko odróżnić.
Rysunek 3.5. Zastosowanie czerwonego filtra oraz rozjaśniania w dolnej partii |
Jeśli zależy nam na efekcie odwrotnym, obrazie przedstawiającym jasne zdjęcie, na którym wyróżnia się jedynie ocean, warto wykorzystać filtr zielony, a następnie doświetlić niebo w ciemni (rysunek 3.6). Teraz wszystkie odcienie wszystkich obszarów są wyraźnie odseparowane od reszty i zróżnicowane. Nawet zielone odcienie krajobrazu w prawym dolnym rogu są wyraźnie jaśniejsze niż na zdjęciu zrobionym z użyciem filtra czerwonego. Ta fotografia z pewnością najwierniej odzwierciedla rzeczywistość.
Rysunek 3.6. Zastosowanie zielonego filtra i doświetlenie nieba |