Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
22 lipca
2018 15:55

Kończący się tydzień został zdominowany przez informacje o nowościach w ofercie firmy Fujifilm. Wisienką na torcie była prezentacja Voigtlandera Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical VM, a najnowsze plotki wskazują, iż w najbliższych dniach wszytko to być może zostanie oblane lukrem, bowiem jeszcze w tym miesiącu czeka nas duża premiera.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.

Canon

Coś dla miłośników patentów

Firma Canon złożyła kilka nowych wniosków patentowych. W jednym z dokumentów przedstawiono ulepszoną wersję układu Dual Pixel AF, który wykorzystuje informacje o zniekształceniach wprowadzanych przez obiektyw, by jeszcze precyzyjniej ustawiać ostrość. W kolejnym wniosku znalazł się opis konstrukcji migawki, która ma wyróżniać się niewielkim poborem mocy oraz krótkim czasem opóźnienia pracy.

Nowe L-ki we wrześniu

Plotki głoszą, że we wrześniu Canon zaprezentuje dwa teleobiektywy z rodziny L. Podobno mają to być trzecie odsłony modeli obecnych już na rynku, więc możemy spodziewać się EF 300 mm f/2.8L IS III, EF 400 mm f/2.8L IS III, EF 500 mm f/4L IS III lub EF 600 mm f/4L IS II.

Canon PowerShot SX740 HS

Mówi się, że Canon niebawem uraczy nas aparatem kompaktowym PowerShot SX740 HS. Na razie wiadomo jedynie, iż nowy model będzie dostępny w czarnej i srebrnej wersji kolorystycznej.

Fujifilm

Fujifilm X-T3

Serwis Fuji Rumors donosi, że w bezlusterkowcu Fujifilm X-T3, który ma mieć swoją premierę na wrześniowej Photokinie, znajdzie się nowy tryb symulacji filmu.

Leica

Leica M10-P

Od jakiegoś czasu pojawiają się doniesienia na temat nadchodzącego dalmierza Leica M10-P. Tym razem kolejne źródła potwierdzają, iż aparat zostanie wyposażony w dotykowy ekran LCD. Ma się w nim znaleźć także nowa migawka, a korpus będzie wykończony w nowym stylu. Nie wiadomo jednak, czy chodzi tu o nową wersję kolorystyczną, czy użyty materiał.

Nikon

Pełnoklatkowe bezlusterkowce

Pojawiły się pierwsze doniesienia na temat cen wyczekiwanych pełnoklatkowych bezlusterkowców od firmy Nikon. Pierwszy z modeli z matrycą o rozdzielczości 45 Mpix, który podobno zostanie zaprezentowany jeszcze w tym miesiącu, ma kosztować 4000 EUR. Jego mniejszy brat z 24-megapikselowym sensorem będzie wyceniony na poziomie 2500 EUR, a jego premiera powinna odbyć się na wrześniowej Photokinie.

Olympus

Flagowy bezlusterkowiec

Kolejne źródła donoszą, że Olympus pracuje nad nowym flagowym bezlusterkowcem, który ma zdetronizować E-M1 Mark II. Nie będzie to jednak E-M1 Mark III, lecz zupełnie nowy produkt.

Sony

Nowe obiektywy pełnoklatkowe

Podobno firma Sony intensywnie pracuje nad nowymi, stałoogniskowymi obiektywami FE. Owocem tych prac mają być modele 24 mm f/1.4 GM, 135 mm GM, 500 mm oraz 600 mm f/5.6. Całości ma dopełnić zoom o zakresie ogniskowych 200-600 mm.


Komentarze czytelników (94)
  1. Jacek_Z
    Jacek_Z 22 lipca 2018, 16:21

    Czyli w nadchodzącym tygodniu zobaczymy bezlusterkowego Nikona. Bedzie sie w sieci działo :) Czy redakcja juz go ma i od razu będą wrażenia z użytkowania? I za kilka kolejnych dni test ;)

  2. kurdeniewiemco
    kurdeniewiemco 22 lipca 2018, 16:22

    Pierwszy!
    A gdzie coś o bezlustrze canona? chociaż nowe tele z checią przyjmuję, do wiadomości :P

  3. Trarjei
    Trarjei 22 lipca 2018, 16:31

    FF od Olympusa? :D

  4. JdG
    JdG 22 lipca 2018, 16:33

    >> ... bezlusterkowców od firmy Nikon. Pierwszy z modeli z matrycą o rozdzielczości 45 Mpix, który podobno zostanie zaprezentowany jeszcze w tym miesiącu,

    czyli w lipcu?! mamy przecież 22. lipca. A to niespodzianka!

    >> Nie będzie to jednak E-M1 Mark III, lecz zupełnie nowy produkt

    a liczyłem na E-M5 Mk III, czyli model zaawansowany, ale jeszcze nie najwyższy. Tak byłoby sensownie (zwłaszcza, że spadłaby cena MkII). E-M1 Mk II może już nie błyszczy osiągnięciami, jak w dniu premiery, ale to dalej jeden z najlepszych korpusów wśród tzw. "bezluster" (debila nazwa BTW). To co oni planują zrobić? jakaś rewolucja w zakresie konstrukcji matrycy?

  5. JdG
    JdG 22 lipca 2018, 16:36


    @Trarjei (FF od Olympusa? :D):

    to akurat wątpliwe. już raczej MF, to tak, to miałoby jakiś sens, ale fufu? zupełnie bez sensu.

    Tak czy owak to byłby jakiś zupełnie nowy standard, nie m43.

  6. PDamian
    PDamian 22 lipca 2018, 16:46


    Olympus też chce mieć model za 4000 EUR?

  7. tripper
    tripper 22 lipca 2018, 17:26

    @JdG

    Też by mnie bardziej interesował Olympus ze "średniej" półki.

    Dziwna pustka się zrobiła w stajni Olympusa. E-M5 II mocno potaniał i jest całkiem atrakcyjny jako solidna niskobudżetowa opcja. A przepaść w cenie między nim a E-M1 II to ok. 1000 EUR. A PEN-F to jednak trochę inna kategoria.

    Może Olympus będzie chciał iść w ślady Nikona i Sony? Czyli dwa znacznie różniące się flagowce do różnych zastosowań? Pójdą w megapiksele? Matryca 4/3 33mp już niby jest, więc może to?

  8. PDamian
    PDamian 22 lipca 2018, 17:36

    Szybciej zaadaptowanie matrycy z GH5S i aparat do wideo.


    " Pójdą w megapiksele? Matryca 4/3 33mp już niby jest, więc może to?"

    -Taka matryca w m4/3 nie ma najmniejszego sensu link

  9. Moriarty
    Moriarty 22 lipca 2018, 17:44

    "Jego mniejszy brat z 24-megapikselowym sensorem będzie wyceniony na poziomie 2500 EUR"

    Szkoda, liczyłem na podniesienie rękawicy rzuconej przez Sony, czyli cenę w okolicach 2 tys. USD :/. Nie wiem, co Nikon musiałby zaproponować, by wprowadzając nowy system, przebić świetny przecież Sony A7III.

    No chyba że przejściówka będzie rewelacyjna i skuszą się obecni nikonowcy, by nie kupować nowej szklarni?...

  10. Fotoreporter
    Fotoreporter 22 lipca 2018, 17:49

    @PDamian
    "-Taka matryca w m4/3 nie ma najmniejszego sensu link"
    Ale da się to sprzedać ;)

  11. JdG
    JdG 22 lipca 2018, 18:02

    @tripper (Pójdą w megapiksele? Matryca 4/3 33mp już niby jest, więc może to?):

    obstawiałbym ten wariant; zresztą kiedyś ktoś z Olympusa właśnie stwierdził, że da się na m43 zrobić video 8K (OIDP), co chyba taką właśnie rozdzielczość by oznaczało.
    Matryce w m43 dotąd były niewielkie: 12, 16 Mpx, największe - 20 Mpx dopiero od niedawna a są one i tak dużo mniejsze niż przeciętna w APS-C, czyli 24 Mpx. Zatem w m43 wyraźnie brak jest matryc o dużej rozdzielczości, tryb HR nie rekompensuje tego braku i pewnie nawet jak w końcu uda się go stosować bez statywu, to też nie rozwiąże sytuacji. Ergo - duże matryce (na m43) są widocznym brakiem, który wymaga uzupełnienia, czasem trzeba używać tak wielkiej rozdzielczości. Ale zrobienie takiej matrycy na m43 to niebanalny wyczyn technologiczny, podejrzewam.

    Oczywiście, to musiałaby być już jakaś nowa generacja elektroniki, bo przecież sygnał na takiej niezbyt dużej w ogóle matrycy będzie słabszy niż na FF, czy MF, ale to pewnie jest do rozwiązania.

    Wchodzenie Olympusa w inne sytemy (FF, czy MF) niemożliwe nie jest - Pentax i Fujifilm zrobili ten ruch, Fuji nawet ze sporym sukcesem, ale wydaje się mniej prawdopodobne z tego powodu, że jednak optyka (zaawansowana) w obu przypadkach jest ciężka. O ile jeszcze w MF jest jakiś sens konkurować z obecnymi graczami, to w FF już nie bardzo, ludzkość musiałaby porzucić smartfony.

  12. Soniak10
    Soniak10 22 lipca 2018, 18:09

    Sony 5,6/500???!! Może być ciekawie, tylko pod warunkiem, że cena nie będzie rzędu 10kUSD!

  13. thorgal
    thorgal 22 lipca 2018, 18:37

    Jutro chyba jest 101 lat od powstania Nikona. Wg nikonrumors.com właśnie jutro może zostać z nienacka zaprezentowany nowy bezlusterkowiec albo oficjalne potwierdzenie pracy nad nim (tak jak było z D850). Zobaczy się. Jak nie jutro to we wrześniu na Photokinie.

  14. cedrys
    cedrys 22 lipca 2018, 18:44

    "Nie będzie to jednak E-M1 Mark III, lecz zupełnie nowy produkt."

    Lusterkowiec 5/4?
    No i świetnie, skończy się napadanie na 4/3.

  15. ros28
    ros28 22 lipca 2018, 18:57

    "Sony 5,6/500???!! Może być ciekawie, tylko pod warunkiem, że cena nie będzie rzędu 10kUSD!"
    Patrząc na ostatnie premiery optyki, nie sądzę, aby było tanio

  16. PDamian
    PDamian 22 lipca 2018, 19:09

    A może coś takiego dla szafierek?

    link

  17. MaciekNorth
    MaciekNorth 22 lipca 2018, 19:35

    Co do obiektywów Sony, między 500mm i 600mm jest "oraz", nie "i", więc wartość f5.6 niekoniecznie dotyczy tego pierwszego. Stawiałbym raczej na 500/f4 (protoplasta już jest), bo po co tak zbliżone ogniskowe z tym samym światłem, jeśli dopiero tworzą portfolio długich szkieł. Ale to i tak tylko plotki...

    Olympus brnie dalej i znów wypuści jakiś wynalazek z ćwierć-sensorem w cenie przyzwoitego FF... Lepiej by zrobili, gdyby dogadali się z którymś z graczy i pokazali w końcu pełną klatkę, bo przykro, że marnuje się potencjał takiej firmy. Teraz gdy C i N wchodzą na poważnie w bezlustra, to dopiero zacznie się wojna technologiczna i cenowa, nie wróżę świetlanej przyszłości systemowi m4/3.

  18. Jacek_Z
    Jacek_Z 22 lipca 2018, 19:53

    Za późno. Zaczynać gdy będzie na rynku FF Sony Nikona i zapewne Canona? Co z optyką FF? Albo kontynuacja 4/3 albo wejście w MF. Ale w to watpię. Olek zawsze lubil robić malenstwa, a MF małe nie jest. FuFu robi jakiś duzy biznes na swoim MF? Pentax miał optykę od czasów 645, Fuji tez ma tradycję w optyce do najrozniejszych formatów. Olek faktycznie może pójść w stronę filmów 8K, ale jakie wtedy będzie wysokie ISO?

  19. Fennec
    Fennec 22 lipca 2018, 20:02

    Olympus poza modelami dla imieninowych pstrykaczy zupełnie nie ma już sensu. Tegoroczne premiery będą gwoździem do trumny systemów m43.

  20. tripper
    tripper 22 lipca 2018, 20:07

    @MaciekNorth
    "Teraz gdy C i N wchodzą na poważnie w bezlustra, to dopiero zacznie się wojna technologiczna i cenowa"

    Marzenia ściętej głowy. Nie za bardzo rozumiem skąd się biorą te entuzjastyczne pomysły, że Canon i Nikon wejdą w małoobrazkowe bezlustra i zaczną je za pół darmo rozdawać, i to na dodatek jakieś super zaawansowane modele.

    Sory, ale nie będą. Sony przez ostatnie lata ostro w rozwój FE inwestowało, to może nie zostaną natychmiast zaorani. Ale skończą się dla nich łatwe dni.

  21. MaciekNorth
    MaciekNorth 22 lipca 2018, 20:24

    @tripper, wybacz ale kiepsko u Ciebie z logiką, bo jeden akapit zaprzecza drugiemu. Skoro wg Ciebie C i N nie będą oferować konkurencyjnych cenowo bezluster, również tych zaawansowanych, to Sony będzie miało się dobrze ze swoja szeroką gamą FF.
    Patrzysz też jednostronnie, bo to właśnie Sony może wypuścić asy z rękawa (jeden już jest w postaci A7III) i jeszcze zjechać z cenami - na co czekam :)

  22. tripper
    tripper 22 lipca 2018, 20:28

    @JdG

    "Zatem w m43 wyraźnie brak jest matryc o dużej rozdzielczości [...] Ale zrobienie takiej matrycy na m43 to niebanalny wyczyn technologiczny, podejrzewam."

    Bo ja wiem. 20mp na 1" to norma, więc technologia jest już od wielu lat, żeby zrobić te 30 czy 40mp na 4/3.

    Tylko po co.

    Przewagą małej matrycy jest to, że można mieć te 20mp, 60 klatek na sekundę, wizjer z pomijalnym opóźnieniem, minimalny rolling shutter i blackout w wizjerze krótszy niż w lustrzance. Zauważ, że do tej pory jedynie jeden bezlusterkowiec może się pochwalić lepszymi parametrami w tych obszarach. Od premiery E-M1 II minęło już sporo czasu, a jakoś żaden z konkurentów w tej klasie cenowej go jeszcze nie przebił.

    Podwój liczbę pikseli i nagle się okazuje, że tak wesoło nie jest. Cała elektronika musi obsłużyć dwukrotnie większy przepływ danych i się nie zagotować (użytkownicy Sony coś o tym wiedzą). Zapomnij o użytecznej elektronicznej migawce, szybkostrzelności, niskim opóźnieniu czy użytecznym podglądzie na żywo podczas robienia serii. Jednym słowem, miałbyś te ponad 30mp, tylko aparat byłby taki trochę badziewny. Coś jak pierwszy A7R.

    Mnie tam megapiksele do szczęścia potrzebne nie są. 16 mi wystarczało, przejście na 20 mnie jakoś nie podekscytowało. Jak będzie więcej to też mi różnicy nie zrobi. Raczej będę zwracał uwagę na inne aspekty.

  23. tripper
    tripper 22 lipca 2018, 20:39

    @MaciekNorth

    Ale dlaczego Sony miało by zjeżdżać z cenami? I jak bardzo? 800 EUR za korpus FF to za dużo wg. Ciebie? Jak nisko jeszcze wg. Ciebie muszą zejść, żeby mieć szansę?

    Canon i Nikon mają to, czego Sony nie miało. Markę, rozpoznawalność i bazę użytkowników. I na pewno wykorzystają to, żeby nie wdawać się w bezsensowny cenowy wyścig do rynsztoka.

    Głowę dam, że ich debiuty będą odpowiednio wyżej wycenione niż Sony. I ludzie będą walić drzwiami i oknami. Z czasem te debiutanckie modele stanieją oczywiście, zapewne w okolice tego to Sony teraz oferuje. No ale to już normalka, nic ceny nie trzyma wiecznie.

  24. Jacek_Z
    Jacek_Z 22 lipca 2018, 20:46

    Fennec - małe mają sens choćby w fotografii podróżniczej. Różnica gabarytów i wagi jest duża.

  25. dARTi
    dARTi 22 lipca 2018, 21:02

    @tripper

    "Canon i Nikon mają to, czego Sony nie miało. Markę, rozpoznawalność i bazę użytkowników. I na pewno wykorzystają to, żeby nie wdawać się w bezsensowny cenowy wyścig do rynsztoka.

    Głowę dam, że ich debiuty będą odpowiednio wyżej wycenione niż Sony. I ludzie będą walić drzwiami i oknami."

    Dużo w tym prawdy ale jednak zaczynają od zera w tym segmencie. A w dobie informacji nie bardzo da się ludzi robić w wała. Sony jak zaczynało wszyscy mieli gruby ubaw. Wielu z tych którzy się tak świetnie bawili dzisiaj jest już w tym systemie. A jeśli NiC będą walić w *uja ze stosunkiem cena/jakość/możliwości to kto wie jak będzie. Sony jest w komfortowej sytuacji pod względem braku wewnętrznej konkurencji. Zobacz jak zamknęli temat bagnetu A. Już dawno nikt o tym nie wspomina. A jednak gimnastykowali się długo. Ciekaw jestem czy CiN będą chcieli ciągnąć wszystko by nie wkurzać swoich wyznawców czy skoncentrują się na bezlustrach. Myślę, że czekali tak długo z podjęciem decyzji własnie z takich powodów. A ciągnięcie tylu linii produktów na dopracowanym poziomie to wyzwanie. Zawsze coś będzie traktowane po macoszemu. Już teraz w temacie APS-C wszyscy (C,NiS) lecą w kulki przez co jest jakaś tam nisza dla Fuji a i Olek ma swój kawałek tortu.

  26. 22 lipca 2018, 21:08

    Panowie mam jerzyka ;) Myślę że fotka idealnie pod wymagania barona (zarówno jakość jak parametry ;) Pożyczyłem sobie od teścia Sigmę 150-500 5-6.3, niestety z MC-11 nie chce działać AF, więc fociłem manualnie na 500mm na EVF! Mocno po godz. 20, strzelane z balkonu z ręki przez siatkę w dodatku, myślę że to obala ostatni bastion anty EVF, bo mi tam nic nie klatkowało..

    link

  27. PDamian
    PDamian 22 lipca 2018, 21:24

    No i baron pękł
    tzn. balon pękł.

  28. Jacek_Z
    Jacek_Z 22 lipca 2018, 21:28

    dARTi - N i C nie zaczynają od zera, ale rozumiem o co ci chodzi. Faktycznie, N ciągnie za dużo serii, 4 linie DX, 4 linie FX (albo i 5, zależy jak liczyć). Powinni sobie podarować jakąś z linii FX. Ciekawe z jaką ilością optyki wystartują. Zanim pokażą całą gamę Sigma porobi ARTy, Voigtlander da jasne itd. I Nikon nie sprzeda tyle ile by chciał.
    Kompatybilność ze starą optyką. Ależ mnie to ciekawi.

  29. Myszowor
    Myszowor 22 lipca 2018, 21:42

    Tylko że nikon będzie miał nowy bagnet i nie będzie sigm art i voigta.
    Przejdą na bezlustra to linie lustrzanek się wygasi.

  30. karp1225
    karp1225 22 lipca 2018, 22:35

    @Yogs - gniot zawsze będzie gniotem i nieważne czym robione.

  31. Jacek_Z
    Jacek_Z 22 lipca 2018, 22:47

    Myszowor - od kiedy to bagnet jest problemem? Są te same Arty na Canona, Nikona a ostatnio na Sony E, dorobili kawał rury i jest ;) Nie ma problemu by ten zabieg zastosować dla nowych nikonów. Wygaszą 1-2 linie lustrzanek. Czy więcej to zalezy od sukcesu i od wprowadzania kolejnych modeli. Lustrzanki będą robili jeszcze ładnych parę lat.

  32. JdG
    JdG 22 lipca 2018, 23:37

    @tripper (Bo ja wiem. 20mp na 1" to norma, więc technologia jest już od wielu lat, żeby zrobić te 30 czy 40mp na 4/3 [...] Podwój liczbę pikseli i nagle się okazuje, że tak wesoło nie jest):

    to raczej nie o taką technologię chodzi; zresztą, już w zamierzchłych czasach jakaś Nokia miała 40 Mpx, teraz ten nowy na "H" (P20, czy coś w tym stylu) ma nawet 3 matryce w tym jedną 40 Mpx. Tu raczej problemem jest to co za pikselami, czyli układy matrycy, migawka globalna itp. patenty, i w ogóle układy przetwarzające sygnał z matrycy, sam zresztą o tym dalej piszesz, więc rozumiesz ich znaczenie.

    Co zaś do pikseli, to jednak nie należy ich lekceważyć, to w końcu one generują punkty, z których tworzony jest obraz. 16 Mpx to dobra ich ilość, OK, do zrobienia dobrego technicznie i szczegółowego zdjęcia wystarczy już 6-8 Mpx. Ale wiadomo też, że nie zawsze to wystarcza. Firma Sony regularnie produkuje modele mające na matrycy tych megapikseli 13, 24 i ponad 40. Dość łatwo zrozumieć dlaczego tak postępuje. I źle na tym nie wychodzi. System m43 widać też potrzebuje modeli z matrycą o dużej rozdzielczości. Co zaś do szczegółów technicznych, to nie ma co martwić się na zapas. Do tej pory produkowali bardzo dobre aparaty i ufajmy, że kolejne też będą OK.

  33. focjusz
    focjusz 22 lipca 2018, 23:48

    Bezlustra Nikona - to to tak naprawdę zagadka w 2 aspektach tylko.
    Po pierwsze - AF. Jeśli ma być szybki ( adekwatnie do ceny ) to matryca musi się różnić od tej z D850 i to dosyć zasadniczo. Jeśli wstawią jakiegoś gniota to szkoda komentować. Ale jeśli będzie równie dobra i w dodatku będzie z prawdziwym AF w filmowaniu to wpłynie to istotnie na sprzedaż flagowego D850.
    Oczywiście pod drugim warunkiem - że przejściówka do szkieł F będzie dobra i nie przesadnie droga.
    To tylko 2 i aż 2 niewiadome które zdecydują o powodzeniu systemu ( mam nadzieję że nie skończy się jak z N1 - bo tym razem to byłby pewnie też koniec 100 letniej firmy )

  34. ag
    ag 22 lipca 2018, 23:52

    Jak zobaczyłem ceny tych super bezluster N, to się od razu uspokoiłem. Nie ma obawy, nie trafią pod strzechy, a na pewno nie w Polsce i nie masowo. W sumie, to jak sobie pomyślę o zagranicy, to tam też wśród znajomych nie widzę napaleńców na te bezlustra. sony może być spokojne. Młodzież będzie nadal focić telefonami. A modele SONY do około 3kPLN będą się sprzedawać bez problemu.

  35. focjusz
    focjusz 23 lipca 2018, 00:29

    Tak jeszcze po zastanowieniu - jeśli Nikon wypuści w tym roku tylko te 2 oplotkowane (i drogie) body to będzie oznaczało że w zasadniczej części portfolio pozostanie jedynym graczem bez bezlustra w ofercie dla "ludu". Nie wiem czy taka strategia daje jakiekolwiek szanse na dłuższą metę.

  36. szafir51
    szafir51 23 lipca 2018, 08:33

    Olympus wypuści FF. Albo MF. A może LF? Hehe, to nie 1-wszy kwietnia :)
    Czekam na bazlustro Nikona i potem Canona. Oby były dobre. Kanonierzy i Nikoniarze będą mieli alternatywę dla DSLR a Sony zyska silnych konkurentów.
    Nie ma nic lepszego dla rynku niż dobra konkurencja :)

  37. staryman
    staryman 23 lipca 2018, 09:03

    Olympus wypuści aparat z funkcją telefonu, do tego sterowanie głosem, pełne sterowanie, zbliżenia, AF, może poza wymianą obiektywu w locie, która będzie obsługiwana w kolejnej edycji korpusu.
    Rewolucja na rynku foto dokonuje się na naszych oczach..

  38. Jacek_Z
    Jacek_Z 23 lipca 2018, 09:11

    Wysoka cena dziś niekoniecznie musi oznaczać wysoką cenę w przyszłości. Nie pamiętam czy A7 było tanie jak je wprowadzili. Ale w Sony byla alternatywa APS.
    Jeśli ktoś ma dużo drogich szkieł to cena body nie jest aż tak wazna.

  39. mate
    mate 23 lipca 2018, 09:14

    @Jacek_Z
    "Są te same Arty na Canona, Nikona a ostatnio na Sony E, dorobili kawał rury i jest ;) Nie ma problemu by ten zabieg zastosować dla nowych nikonów."

    Jest problem. Sigma nie ma mocy przerobowych aby rozpracowywać kolejny bagnet (zwłaszcza zupełnie nowy i o niewiadomej jeszcze przyszłości).
    Dlaczego Sigmy DN występują tylko z mocowaniami m4/3 i E, a nie ma ich w wersji Fuji X czy Canon EF-M (choć technicznie to nie byłby problem)? Bo m4/3 i Sony E są bagnetami o otwartej specyfikacji, która jest udostępniana każdemu zainteresowanemu producentowi optyki. Jakie jest prawdopodobieństwo, że nowy bagnet Nikona również będzie mieć otwarty standard?

  40. PDamian
    PDamian 23 lipca 2018, 09:15

    Nikon zapowiedź wideo "Travel of Light"
    "Niezliczone promienie światła łączą się, tworząc obraz pod koniec długiej podróży. Ciągła misja firmy Nikon zmierzająca w przyszłość: by poprowadzić światło do tworzenia wspaniałych zdjęć."
    link

    link


    Nikon D750: 1200$ link

  41. mate
    mate 23 lipca 2018, 09:19

    @Jacek_Z
    "Nie pamiętam czy A7 było tanie jak je wprowadzili."

    Pierwsze A7 miało premierową cenę $1700 za samą puszkę i $2000 za zestaw z 28-70.

  42. PDamian
    PDamian 23 lipca 2018, 09:21

    BCN Ranking published their digital camera ranking for the first half of 2018:

    Fixed-lens cameras: #1 is Nikon with 31%
    DSLR camera: #1 is Canon with 58.9%
    Mirrorless camera: #1 is Canon with 30.1%
    Video cameras: #1 is Panasonic with 44.1%
    Action cameras: #1 is GoPro with 72.9%


    link

  43. PDamian
    PDamian 23 lipca 2018, 09:24


    DPReview TV: Sony 400mm F2.8 link

  44. PDamian
    PDamian 23 lipca 2018, 09:29


    Nikon Fullframe Mirrorless First Images link

  45. thorgal
    thorgal 23 lipca 2018, 10:34

    Szabla pewnie w sztabie Sony o taktyce jaką teraz przyjąć :)

  46. Jacek_Z
    Jacek_Z 23 lipca 2018, 10:58

    Mate - no teraz to chyba zartujesz. To ile Sony tego robi na Fuji to wynik jak ocenia potencjał zbytu na takie obiektywy. Wersji na nikona sprzedadzą lekko licząc ze 20x wiecej. Jak mają problemy z produkcją to zamkną linie na Fuji, a postawią na Nikona. I potem na Canona.

  47. Bordzisz
    Bordzisz 23 lipca 2018, 11:23

    @PDamian
    "Mirrorless camera: #1 is Canon with 30.1%"

    O! Zalinkowałeś to o czym pisałem pod testem M50. Co śmieszniejsze, to jest wzrost z ~18% w zeszłym roku, kiedy liderem był Olympus (teraz ma 27,7%). To najlepiej pokazuje, że Canon wiedział co robi wypuszczając M50 i M100.

  48. ad1216
    ad1216 23 lipca 2018, 11:35

    MaciekNorth: "Teraz gdy C i N wchodzą na poważnie w bezlustra", "Mirrorless camera: #1 is Canon with 30.1%". Stawianie C i N na jednej pozycji wchodzących w rynek bezluster to pomyłka.

  49. Szabla
    Szabla 23 lipca 2018, 13:06

    @thorgal: ja kafle kładę :P

  50. ros28
    ros28 23 lipca 2018, 16:18


    Szabla 23 lipca 2018, 13:06
    @thorgal: ja kafle kładę :P

    Sony z ceramicznym body? Cool :-)

  51. romeczek
    romeczek 23 lipca 2018, 19:04

    Na wideo można dostrzec zarysy korpusu. Zapowiada się obiecująco. Będzie pierwszy ergonomiczny bezlusterkowiec FF. Oby tylko nie schrzanili specyfikacji pod kątem wideofilmowania. :P

  52. ros28
    ros28 23 lipca 2018, 20:41

    Kamerę byś sobie kupił, a nie aparat do filmowania, telofon do fotografowania itd...

  53. baron13
    baron13 23 lipca 2018, 20:42

    @YogS: He, he, coś mi się zdawa ( odróżnieniu od zdaje) żeś mocno potwierdził, to o czym pisałem :-) Że mianowicie jest możliwe jedna, dwie focie, zrobione z zaciśniętymi zębami. Kilka razy to pisałem, żeby dla własnego dobra zrozumieć różnicę pomiędzy "utrudnia", a uniemożliwia. No mamy opis jak sprzęt drastycznie utrudnia takie zdjęcia: jakaś przejściówka, brak odpowiedniego obiektywu, i coś tam nie działa. Nie powiem, że zdjęcie nie tego. Tyle, że z zaciśniętymi zębami robisz jedno zdjęcie, ja mam ich z dwie setki. Karp ma rację co jednego: dobry sposób na wykończenie migawki :-)
    Dla własnego dobra dobrze :-) Co? Zrozumieć co przeszkadza. A przy okazji zrozumieć co facet pisze. EVF przeszkadza w obserwacji kadru. A jerzyk jest drastycznym przykładem. Niestety to może być teściowa :-) Nawet nie nasza, ale teściowa.

  54. JdG
    JdG 23 lipca 2018, 21:58

    *baron* chyba jest "pod wpływem", na szczęście już noc zapada.

    @YogS (myślę że to obala ostatni bastion anty EVF, bo mi tam nic nie klatkowało.):

    jak widać nic nie jest w stanie obalić wiedzy *barona* nt. EVF.

    Co do zdjęcia, to pewnie jak na opisane warunki jest OK, ale morał z tego taki (IMHO), że lepiej nie robić jeżykom zdjęć po zmroku, światło wtedy dość specyficzne a to ptaszek nie dość, że szybki, to jeszcze macha tymi skrzydełkami jakby miał motorek.

  55. szafir51
    szafir51 23 lipca 2018, 23:53

    Hehe, w 100% przewidziałem co banan napisze, praktycznie co do jednego słowa. Tłusty troll, dobrze wykarmiony. Tu mu dobrze, ciepło, wygodnie, micha co chwila pełna :)

  56. 23 lipca 2018, 23:54

    @baron13
    I po co tyle tekstu, tak trudno przyznać się do błędu? :) Zdjęć to ja miałem stanowczo więcej, z czego jakieś 70% z trafioną ostrością, tylko nie jestem szalony żeby wrzucać je wszystkie.
    A co utrudniało - na 100% wielki klamot, tzn. obiektyw :) Jednak przyszłość w lekkich nowoczesnych konstrukcjach dla bezlusterkowców - masz rację baronie :)

    @JdG
    Sama fotka była strzelana dla zabawy, z przejściówką wróciłem od kumpla po 20 i do razu zacząłem sprawdzać na balkonie jak to działa, że to jerzyk to dopiero na komputerze zobaczyłem ;)

  57. baron13
    baron13 24 lipca 2018, 00:56

    @YogS: Jeśli już włożułeś tyle wysiłku, to poczytaj sobie, co pisałem. Dokładnie to, że ktoś może zacisnąć zęby i mu się uda. A co wyszło, sam widzisz. Jak jeszcze chcesz wmawiać, że EVF ma nieskończoną prędkość ramki, to wybacz. Akurat do takich zadań, to jest szajs i wielekroć miałem okazję to wypróbować. Powtórzę: przypatrz się, co przeszkadza.

  58. Z_photo
    Z_photo 24 lipca 2018, 01:19

    Baronie13 - Ty trzeźwiejesz kiedyś?

  59. Szabla
    Szabla 24 lipca 2018, 08:45

    Słowo klucz: "wielokroć" :))))

  60. baron13
    baron13 24 lipca 2018, 09:17

    Cóż panowie (pań nie widzę) jak zwykle pokazywanie języka zza płota i zero argumentów. Pomyślunku nad tym, że w foceniu przeszkadza Wam ukochany sprzęt, ni(e) ma. Poproszę jeszcze o odpowiedź na proste pytanie: czy istnieje wyświetlacz EVF w którym częstość wyświetlania klatek jest nieskończona? A może sprawdzicie, co się dzieje z tą częstotliwością, jak jest mało światła? Powtórzę: eksperyment pokazuje, że tak, da się zrobić takie zdjęcie i z EVF, tylko, że z zaciśniętymi zębami. A, że to jest drastyczny przykład, że EVF przeszkadza, bynajmniej nie uniemożliwia całkiem, w obserwacji kadru i do czego ta obserwacja jest potrzebna, to sprawa umiejętności czytania. Tu nie chodzi o jerzyki, tu chodzi o to, że w dynamicznej scenie mam gorzej. A jak w kadrze pojawi się teściowa... ;-)

  61. 24 lipca 2018, 10:01

    @baron13
    Ja rozumiem że ciężko ci się pogodzić z rzeczywistością, ale fakty są faktami i raczej ciężko z nimi dyskutować. Wskaż mi proszę gdzie pisałem że evf ma nieograniczoną liczbę klatek, widzę że teraz czepiasz się zwrotu który sam użyłeś - słabe zagranie.
    Guzik wiesz czy było mi trudno czy też nie, natomiast stawiasz się w roli wszystkowiedzącego, może na dzieciach to robi wrażenie, ale też do czasu w momencie gdy łatwo zweryfikować czyjeś bajanie z rzeczywistością.
    Fakt jest taki - grubo po 20 z manualną 500 na evf nie miałem większych problemów strzelić paręnaście zdjęć jerzykowi (!) z trafioną ostrością, klatkowania żadnego nie było mimo starej a6000.
    Wniosek - baron gada bzdury (dalej) i próbuje uciekać głębiej w abstrakcyjne przykłady.

  62. Bordzisz
    Bordzisz 24 lipca 2018, 10:24

    @baron13
    Właściwie trudno mi skomentować Twoje przykłady fotografowania jerzyków czy gacków, bo nigdy się tym nie interesowałem. Rozumiesz jednak, że to dość niszowa dziedzina fotografii? Możliwe, że masz rację i w takich sytuacjach trudniej wykonać zdjęcia z EVF. Chociaż śledzę na FB kilka grup fotograficznych (m43, fuji, sony, canon m) i widzę sporo naprawdę dobrych zdjęć ptaków i nikt tam nie płacze, że w systemach lustrzankowych z OVF było łatwiej.

    Natomiast zdecydowana większość osób chwali sobie przejście na EVF, bo podgląd na żywo ekspozycji, parametrów, punktu ostrości, GO, podgląd zdjęcia bez odrywania oka od wizjera, to gigantyczne zmiany na plus. Mi osobiście nie przeszkadzałby powrót do gabarytów lustrzanki, ale nie wyobrażam sobie teraz powrotu do OVF.

  63. JdG
    JdG 24 lipca 2018, 11:20

    *baron13 * z dość trywialnej kwestii celownika zrobił prawdziwe misterium i religię. A sprawa przecież zupełnie trywialna i zupełnie drugorzędna, bo od biedy zawsze można było robić zdjęcie używając nastaw ręcznych i wyobraźni (albo nawet konkretnej kalkulacji, jak był czas) co do kadru.

    Niektórzy pewnie fetyszyzują sprzęt, w zamierzchłych czasach, za komuny lustrzanka, np. marki Praktica, to już była w zasadzie przedmiot luksusowy a przy tym w sklepach dostępny tylko dla wybranych. Do tego dołożył się marketing firm w epoce kapitalizmu (lustrzanka=sprzęt profesjonalny=profesjonalne zdjęcie). No i mamy wszystko co trzeba.

    Zabawne, właśnie sobie uświadomiłem, że to właśnie lustrzankowy celownik z pryzmatem był najczęstszym powodem niemożności zrobienia poprawnych zdjęć albo zdjęć w ogóle. Klasyczny celownik z matówką już dużą przewagę w tym względzie, ale był zwykle ciemny jak cholera (to w ogóle cecha tego typu OVF, jak wiadomo, że zależy on od jasności obiektywu), poza tym w aparatach małoobrazkowych to tylko dla fotografów z sokolim wzrokiem.

    Taki OVF jak ma Leica, to co innego, tu straty światła w szkle są minimalne, widać też kontekst co jest sporą zaletą (o ile tym kontekstem nie staje się tubus obiektywu), no, ale tu listy zalet dalej ciągnąć się już nie da. Jednak LV i ruchomy (a nawet nieruchomy) ekranik z tyłu to duży postęp i ułatwienie.

  64. Szabla
    Szabla 24 lipca 2018, 12:19

    Jakie informacje przekazuje celownik Lajki?

  65. mate
    mate 24 lipca 2018, 12:25

    @Szabla
    Paralaksę :)

  66. cedrys
    cedrys 24 lipca 2018, 12:35

    JdG,
    " *baron13 * z dość trywialnej kwestii celownika zrobił prawdziwe misterium i religię."
    A Ty postanowiłeś zostać jego ministrantem?
    Weź słownik, sprawdź coś wypocił i zadumaj się nad własną ignorancją. I przestań wypisywać te dość trywialne bzdury.

  67. szafir51
    szafir51 24 lipca 2018, 12:40

    widzę dosypujecie do miseczki, fajnie.
    Częstość ramki. Standard. A bł już może bias?

  68. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 24 lipca 2018, 14:40

    @szafir51,

    "Częstość ramki. Standard. A bł już może bias?"

    Nie było. Odcięło i baron nie może znaleźć.

  69. szafir51
    szafir51 24 lipca 2018, 15:32

    @grzegorz_maj
    :)

  70. cedrys
    cedrys 24 lipca 2018, 15:53

    Co to jest ten bias, ktoś wie?

  71. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 24 lipca 2018, 16:02

    @cedrys,

    Bias is disproportionate weight in favour of or against one thing, person, or group compared with another, usually in a way considered to be unfair.

    np: baron ma negatywny bias w stosunku do EVF

    link

  72. cedrys
    cedrys 24 lipca 2018, 20:01

    @grzegorz_maj,
    Znaczy @baron ma zbok w stosunku do EVF?
    Złożony termin: jak coś nie tak to bias.

  73. szafir51
    szafir51 24 lipca 2018, 20:22

    Bias to słowo-klucz, którym można mydlić oczy komuś, kto nie wie co to znaczy.
    Ale są tutaj niestety tacy, co wiedzą.

  74. baron13
    baron13 24 lipca 2018, 22:11

    @Bordzisz: Odpowiadam dopiero teraz, bo dzionek strawiłem w znacznej części na włóczeniu się i pstrykaniu :-) Fajne chmurki były. Co mam do EVF? Najpierw powiem, że są sytuacje gdy zdecydowanie ułatwia. Ostrzenie na matówce w istocie pseudomatówce wykonanej z soczewki Fresnela w zakresie krótkich ogniskowych do jakiś 135 mm jest dość karkołomne. Lepiej zdecydowanie na EVF, o ile się da. Bo przy 135 mm już nie można włączyć lupy trzymając aparat w rękach. Trzeba najlepiej umocować go na stabilnym statywie.
    Natomiast jeszcze raz: jerzyk jest tylko dramatycznym przykładem. Generalnie własności EVF mocno utrudniają obserwację kadru. Przy długich ogniskowych obraz będzie latał po cały wizjerze. Zobaczymy szereg obrazów np ptaka w różnych miejscach. A w zakresie krótkich ogniskowych zdarzy się, że kadr wypadnie poza dynamikę matrycy. Wówczas coś będzie albo całkiem białe, albo czarne. Skutek jest taki, że nie jestem w stanie przewidzieć co się stanie. To zjawisko zaobserwowałem po raz pierwszy nie na jerzykach, tylko podczas sesji z modelką. Chciałem fotografować fotografowanie :-) No i cokolwiek się udało, jak aparat z EVF wsadziłem do plecaka, a wyciągnąłem leciwego Canona.

  75. Szabla
    Szabla 24 lipca 2018, 22:14

    A Kartagina powinna być zniszczona. Amen ;)

  76. 24 lipca 2018, 22:41

    @baron13
    Czy ta modelka wiedziała że jest modelką? Skoro fociłeś ją przy 135+..

    Przy OVF za to obraz nie będzie latał zupełnie.. no magia normalnie ;)

  77. szafir51
    szafir51 24 lipca 2018, 22:47

    no i pojawił się magiczny bias, który odciął fotografa od sceny.

    hehe, no i magiczna granica 135mm, którą wyznacza ją przypadkowe chlapnięcie językiem w komentarzach :)
    Ubaw po pachy!

  78. Z_photo
    Z_photo 24 lipca 2018, 22:58

    @ baron13: "Bo przy 135 mm już nie można włączyć lupy trzymając aparat w rękach. Trzeba najlepiej umocować go na stabilnym statywie. "

    Bredzisz.
    A twierdzę tak, bo dla zweryfikowania Twoich rewelacji przed chwilą założyłem do EM1 obiektyw o kącie widzenia odpowiadającym pełnoklatkowej 150-tce oraz pełnoklatkowej 300-tce. Test w pokoju, przy sztucznym, niezbyt intensywnym oświetleniu - czyli w warunkach gdzie oprócz latania motywu po kadrze, powinno się jeszcze ujawnić to straszne klatkowanie.

    Wyniki eksperymentu następujące:
    1. Ustawianie ostrości z pomocą lupy - żadnych problemów. Komfort znazny, dzięki stabilnemu i jasnemu obrazowi widocznemu w celowniku.
    2. Klatkowania brak (tzn. żadnego nie było widać).

    Baronie - bajki to Ty dzieciom możesz opowiadać, strasząc je EVF tak, jak kiedyś straszono je wilkiem.
    Biorąc pod uwagę to co wygadujesz, to jasnym jest, że żadnego w miarę współczesnego EVF nie przykładałeś do oka. A Twoje tu wypowiedzi to pieprzenie dla samego pieprzenia.

    PS. Przepraszam za powyższe sformułowanie, ale ile razy można czytać te same głupoty.

  79. Bordzisz
    Bordzisz 25 lipca 2018, 09:18

    @baron

    Jeśli miałeś problem z sesją modelki to raczej wina fotografa, a nie sprzętu ;) W weekend fociłem biegające dzieciaki nawet na 250mm i nic mi w wizjerze nie latało ani nie klatkowało. Nie wiem po co miałbym włączać lupę przy dynamicznych scenach, ale przy OVF nie zrobisz tego wcale. Jedyne smużenie mogłem zaobserwować przy gwałtownych zwrotach o ponad 90 stopni, ale w takich sytuacjach przy zwykłym OVF moje oko też nie trzymałoby idealnej ostrości i strzelałbym mniej więcej w punkt. Natomiast niepodważalną zaletą patrzenia przez EVF było to, że w zmieniających się warunkach dom-dwór-słońce-cień mogłem cały czas korzystać z kompensacji ekspozycji i zmieniać tryby pomiaru światła bez odrywania oka od aparatu (i widzieć na żywo efekt tych zmian).

    EVF przeszkadza w obserwacji kadru? Chyba Tobie ;) Czytając Twoje komentarze mam wrażenie, że albo nie miałeś przy oku żadnego współczesnego EVF (a nawet w budżetowych modelach są teraz fajne wizjery), albo jesteś z tych co z zasady negują wszelkie nowinki ;) To mi trochę przypomina opór wielu przed ekspansją smartfonów jakieś 10 lat temu. Bo jak tak można smyrać palcem po ekranie zamiast wciskać fizyczne przyciski? Dziś już mało kto tęskni za tamtymi sprzętami. No chyba, że w ramach nostalgii.

  80. Szabla
    Szabla 25 lipca 2018, 11:02

    Mnie to kojarzy się z oporem przed autofokusem w lustrzankach pod koniec lat 80-tych i oporem przed cyfrą na początku tego wieku :)

  81. JdG
    JdG 25 lipca 2018, 11:23

    @Bordzisz:

    musisz być tu zupełnie nowy, skoro nie wiesz o co chodzi. Dywagacje *barona* nt. "jak bardzo EVF utrudnia robienie zdjęć", to stały punkt programu tego forum, od lat. Z tych dyskusji nic nie wynika. Zwykle zaczynają się, jak nie ma innego tematu. Niekiedy jeszcze wstępuje w niektórych nadzieja, że a nuż jednak teraz *baron* ulegnie (w tym wątku np.). Ale to płonne nadzieje.

    Po drugie, to jest forum specyficzne, dla entuzjastów sprzętu, choć ponieważ to sprzęt fotograficzny, to większość pewnie też fotografuje, ale pewnie bardziej może sprzedaje ten sprzęt, niekiedy są wyroby konkretnej firmy. Trzeba to mieć na uwadze jak się czyta co tu piszą.

    A *baron13*? cóż, będzie miał problem jak w końcu "Cwanon" zacznie sprzedawać światu swojego "pierwszego profesjonalnego bezlusterkowca fufu". Obawiam się, że nawet jakiej przystawki z maleńkim pryzmatem mieć nie będzie.

  82. Bordzisz
    Bordzisz 25 lipca 2018, 11:50

    @JdG
    "musisz być tu zupełnie nowy, skoro nie wiesz o co chodzi."

    To fakt ;) Dobrze wiedzieć :)

  83. baron13
    baron13 25 lipca 2018, 12:17

    @Bordzisz: Na przykład przy 250 mm nic nie lata. Nie lata dokad nie właczysz lupy. 135 mm na apsc to odpowiednik 216 mm lupa x10 i masz 2160 mm ;-) Tak to działa. Tego 135 mm używam gdy jest ciemno i wówczas na dowolnym aparacie szybkość ramki spada nawet do 30 kl/s. Nie ma sposobu, żeby w takich okolicznościach przyrody obraz nie latał jak głupi. Co ciekawe, porównywałem to Sony i wyświetlaczem na Cwanonie i mam wrażenie, że wysświetlacz cwanona radził sobie lepiej. Prawdopodobnie przez mniejszą liczbę pikseli. A co do radzenia sobie fotografa, to focista poradził sobie jak najbardziej: wywalił innowacyjny sprzęt, co prawda nie przez okno z szóstego piętra, jak miał ochotę, ale do plecaka, wziął staruszkę-luszczankę psiakrew i jakoś poszło. Jak byłem testerem sprzętu, to uznawałem kwestię wizjera za trzeciorzędną. Bo robiłem wyłącznie zdjęcia testowe. Coś nie szło, zwalałem, na to, że trzeba się do ergonomii aparatu przyzwyczaić. Jak się wziąłem za konkretne focie, to musiałem się zastanowić w czym rzecz. Dodam jeszcze kwestię postępu w wizjerach. Sprawdzałem np średni format Fuji, katowałem go dość długo, tym niemniej po kilku sekundach już widziałem, że to coś ma te same kłopoty, co pierwsze kompakty. Zarówno dynamika wizjera, jak i to klatkowanie wadzą jedynie nieco mniej. Ciekaw byłem zwłaszcza dynamiki. Po skierowaniu aparatu na okno widziałem, że nic nie widzę :-) Albo wnętrze pomieszczenia, albo to co za oknem. Ze zdjęć dało się wycisnąć trochę więcej i to osobna sprawa, że ten aparat chciałbym mieć pomimo wszelkich wad. Ale, że udało się zniwelować dziecięce choroby EVF, to mitologia. Nie zmieniło się nic w technologii i nie ma zmian w produkcie.
    A co do klawiatury, to spróbuj sobie wklepać choćby w dużą klawiaturę elektroniczną tak powiedzmy 40 tyś znaków ;-) Akurat co do klawiatury, to wypróbowałem cały szereg wynalazków np te "ergonomiczne", łamane, rozwijane itd i wiem, że różnice w szybkości pisana wynoszą jak dla mnie ponad 2 razy. Tu są pewnie kwestie indywidualne, ale ja jednak lubię po prostu dużą i ciężką. Do łamanej trzeba się przyzwyczaić, ta zwijana z konieczności. Jak nie ma innej. A na telefonie piszę się w rzeczywistości w ślimaczym tempie. na normalnej klawiaturze mniej więcej w tempie mowy człowieka, dwoma kciukami da się napisać kilka akapitów. Mierzyliśmy to kiedyś, wychodzi chyba 1/6 tempa z normalnej klawiatury. No ale współczesny człowiek nie czyta nie pisze, ogląda filmy z jutuba.
    A, wracając do foci, to cóż, jeśli niem racji to czemu nie ma foci? Rzuciłem skrajny przykład, jerzyk. I mamy jedną sztukę w odpowiedzi, jak wyprorokowałem. Ale nie chodzi o jerzyki, chodzi o to, by na zdjęciach była jakaś akcja. Nawet takie:
    link
    jest z jakimś limitem czasowym. Jak coś przeszkadza, to rzuca się na zdjęcia. Np warto sobie poogladać zdjęcia z epoki MF typu start 66. Bardzo wiele mamy z niskiej perspektywy, statycznych, bo wizjer kominkowy wymuszał pozycję fotografującego i że był ciemny nie pozawalał na szybkie łalanie ostrości. LF ma swoją bardzo wyraźną tematykę. Owszem robiono tym zdjęcia reporterskie (graflex, chciałbym mieć :-)) ale jeśli to były pojedyncze strzały. Człowiek skaczący przez kałużę ( to zdjęcie ma inny tytuł) powstał dopiero w epoce małego obrazka i dość szybkiego celownika dalmierzowego.

  84. Bordzisz
    Bordzisz 25 lipca 2018, 13:39

    @baron
    Ty piszesz o lupie cyfrowej (dodatkowym cropie) czy lupie na ekran live view? Tak czy siak dalej nie kumam co Ci lata w EVF a nie lata w OVF ;) Dalej nie napisałeś co było problematycznego w sesji z modelką...

    " Po skierowaniu aparatu na okno widziałem, że nic nie widzę :-)"
    A no to tak samo jak sensor aparatu. Patrząc przez EVF wiesz co zarejestruje sensor. Możesz zablokować ekspozycję w innym miejscu, zmienić tryb pomiaru, albo w lżejszych przypadkach manewrować kompensacją. Chcesz mi powiedzieć, że lepiej jest zrobić zdjęcie na którym nic nie widać i wyciągać to wszystko suwakami w post procesie?

    " A na telefonie piszę się w rzeczywistości w ślimaczym tempie. na normalnej klawiaturze mniej więcej w tempie mowy człowieka, dwoma kciukami da się napisać kilka akapitów. Mierzyliśmy to kiedyś, wychodzi chyba 1/6 tempa z normalnej klawiatury."

    Dlatego powstały klawiatury smyrane typu Swype/Swiftkey/Gboard. Przyzwyczajenie się do tego zajmuje mniej więcej godzinę. Tempo pisania... nieosiągalne dla żadnej klawiatury w której fizycznie wciskasz pojedyncze przyciski ;) Postęp panie, tylko trzeba się z nim najpierw pogodzić.

    "A, wracając do foci, to cóż, jeśli niem racji to czemu nie ma foci?"

    Daje linka FB do fotki sprzed kilku dni kolesia z jednej z grup, zrobionych a6000 (ze słabym EVF) z kitowego 55-210. Jakość netowa słaba, ale pokazuje chyba to co chciałeś zobaczyć ;)
    link

  85. baron13
    baron13 25 lipca 2018, 19:44

    @Bordzisz: Co mi lata ? :-) Mówię o efekcie, który wynika wprost ze sposobu, w jaki jest tworzony ruchomy obraz w wizjerze, czy na wyświetlaczu. To film. Czyli seria wyświetlanych jedno po drugim zdjęć. Jeśli kolejne obrazy na zdjęciach różnią się nie za wiele oko poskłada to w całość i zobaczymy ruch. Co się stanie, gdy obserwujesz ptaka obojętnie czy na wyświetlaczu czy w wizjerze z równoważnikiem ogniskowej ~ 2500 mm? Ptak na kolejnych klatkch prawie na pewno, jeśli trzymasz aparat w rękach znajdzie się w zupełnie różnych miejscach kadru. Dlaczego? Ponieważ przy takiej ogniskowej nawet pewnie trzymany aparat przemieści się wystarczająco dużo w czasie pomiędzy kolejnymi klatkami. Zobaczysz serię chaotycznie wyświetlanych obrazów, nie będziesz wstanie skorygować ruchu dłoni, bo te obrazy zbyt się od siebie różnią, żeby niosły informację o ruchu.
    A co do linka, nie wiem, czy pooglądałeś zdjęcia. Ja się wysiliłem, jest tam jedno takie zdjęcie. Może nie zrobił go przypadkiem, ale po necie krążą np zdjęcia robione z czasami ~1/100 sekundy z piorunem w kadrze. Więcej szczęścia, jak rozumu.

  86. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 25 lipca 2018, 19:50

    @Bordzisz,

    "Tak czy siak dalej nie kumam co Ci lata w EVF a nie lata w OVF"

    W OVF mu nie lata bo nie ma lupy, ot taka kolejna "zaleta" OVF ;)

    135(Samyang) z lupą (na FF) da się robić normalnie zdjęcia, nawet kiedy jest ciemno, nic nie lata, nic nie klatkuje. Nawet z nad głowy, tyle, że na peakingu - a ten nie jest zbyt dobry w przypadku tego obiektywu. Nie wiem co baron ma, że mu lata i klatkuje..

    "" Po skierowaniu aparatu na okno widziałem, że nic nie widzę :-)"
    A no to tak samo jak sensor aparatu. Patrząc przez EVF wiesz co zarejestruje sensor. Możesz zablokować ekspozycję w innym miejscu, zmienić tryb pomiaru, albo w lżejszych przypadkach manewrować kompensacją. Chcesz mi powiedzieć, że lepiej jest zrobić zdjęcie na którym nic nie widać i wyciągać to wszystko suwakami w post procesie? "

    Tu jest kolejna baronowa bzdura, oko ma 10EV (w obrębie jednej sceny, czyli to co w danym momencie widzisz przez OVF). Matryce: po 14EV, wystarczy włączyć DRO na full i widzisz większą dynamikę niż oko - w obrębie sceny, wiadomo, że jak zmienisz kadr, zmieni się ekspozycja i znowu widzisz więcej - oko też przymyka i otwiera źrenicę.

  87. JdG
    JdG 25 lipca 2018, 19:59

    > Nie wiem co baron ma, że mu lata i klatkuje..
    (by grzegorz_maj):

    nic nie ma, to przecież teoretyczne rozważania *barona*; wedle jego teorii się nie da i już.
    A w praktyce, to jak każdy widzi.

    To częste zjawisko w przypadku teorii i praktyki, zwłaszcza w przypadku teorii dogmatycznych.

  88. destylator
    destylator 25 lipca 2018, 20:51

    "Tu jest kolejna baronowa bzdura, oko ma 10EV (w obrębie jednej sceny, czyli to co w danym momencie widzisz przez OVF). Matryce: po 14EV, wystarczy włączyć DRO na full i widzisz większą dynamikę niż oko - w obrębie sceny, wiadomo, że jak zmienisz kadr, zmieni się ekspozycja i znowu widzisz więcej - oko też przymyka i otwiera źrenicę."

    Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem - matryca ma lepszą dynamikę niż oko? Nie zgodzę się, np. zdjęcia krajobrazowe robione przy zachmurzonym niebie. Albo wypalone niebo, albo niedoświetlone to co pod niebem. A oko widzi dobrze i to i to. Albo sceny z silnymi kontrastami - oko widzi dobrze i i światłach o cieniach, a robiąc fotkę trzeba wybrać, czy niewypalone światła i czarno w cieniu, czy ładnie w cieniach i przepał w świetle. Albo się ratować HDR.

  89. Bordzisz
    Bordzisz 25 lipca 2018, 21:13

    @baron
    Dalej nie wiem o jaką lupę w ovf Ci chodzi, więc nie potrafię tego skomentować. Ale jeśli piszesz o cyfrowym zoomie, to korzystałem kilkukrotnie z CIZ w Sony i sprawowało się to całkiem sympatycznie.

    "A co do linka, nie wiem, czy pooglądałeś zdjęcia. Ja się wysiliłem, jest tam jedno takie zdjęcie. Może nie zrobił go przypadkiem, ale po necie krążą np zdjęcia robione z czasami ~1/100 sekundy z piorunem w kadrze. Więcej szczęścia, jak rozumu."

    W jego publicznej galerii jest chyba tylko to jedno zdjęcie, a nie mam jak zalinkować innych bo pojawiały się w komentarzach do dyskusji w zamkniętej grupie. W każdym razie widziałem więcej jego ptaszych zdjęć i były świetne, chociaż to zalinkowane wcześniej pokazuje najlepiej uchwycony moment. Oczywiście, że jest w tym sporo szczęścia, co autor sam przyznał. Ale w żadnym przypadku to nie EVF był ograniczeniem. Wejdź sobie w jakąś przeglądarkę flickr wpisz a6000/gx80/G7 birds I zobacz co ludzie pstrykają (celowo wybrałem modele z kiepskimi wizjerami).

  90. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 25 lipca 2018, 21:43

    @destylator,

    "Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem - matryca ma lepszą dynamikę niż oko? Nie zgodzę się, np. zdjęcia krajobrazowe robione przy zachmurzonym niebie. Albo wypalone niebo, albo niedoświetlone to co pod niebem. A oko widzi dobrze i to i to. "

    Na pewno? kiedy przekadrujesz okiem raz na chmury raz na "to co pod niebem" wtedy masz więcej niż 10EV. spróbuj tego samego, kiedy aparat jest na statywie.

  91. 25 lipca 2018, 21:52

    @Bordzisz, weź przestań z nim gadać, tylko popatrz na wpisy sprzed lat, wrzucając Google nasze (moje, jego, innych) nazwy kont i portalu. Ja z nim nie gadam i nie chce mi się też linkować tamtych rozmów, ani w ogóle tego czytać. Od wielu lat to samo pierdolenie wbrew argumentom (jemu chyba żarówka miga, przecież to prąd przemienny, nie ma inaczej, 50 Hz). Widać tutaj to ma być taki Hyde Park, gdzie można truć co się komu podoba, no ale skoro Optyczni chcą brać takie przykład z Angoli, to sami sobie świadectwo wystawiają.

  92. 25 lipca 2018, 21:53

    Dodam jeszcze tyle, że jeśli ktoś z moderacji ma zamiar kasować mój którykolwiek wpis, to ma skasować całe moje konto bez zbędnych dyskusji.

  93. mate
    mate 25 lipca 2018, 22:34

    @destylator
    "Albo wypalone niebo, albo niedoświetlone to co pod niebem. A oko widzi dobrze i to i to."

    Widzi dobrze, bo składa hdr-y w czasie rzeczywistym. Samo oko jest stosunkowo prymitywnym przyrządem optycznym, jednak stoi za nim zajebisty "photoshop" w postaci mózgu, który dość sprawnie (choć też nie jest wolny od wad) przetwarza obraz.

  94. baron13
    baron13 25 lipca 2018, 22:42

    @Bordzisz: Lupa w EVF, czy wyświetlaczu elektronicznym. Bo w optycznym nie ma problemu. Obojętnie, czy patrzysz na wyświetlacz czy w wizjer. Efekt determinuje sposób wyświetlania obrazu. Natomiast mogę powiedzieć, że ok, są ludzie którzy jakoś potrafią sobie poradzić z tym. Ja np potrafię sfotografować w locie szybkie ptaki:
    link
    za pomocą manualnego lustra. Bynajmniej nie jest to dowód na to, że to jest dobra metoda. Fatalna. Powiem tak mimo tego, że pewnie będę to robił jeszcze wiele, wiele razy. Pytałem, czy ptasiarze, którzy używają np Olympusów ze względu na mały rozmiar obiektywów mają na to jakiś sposób. Odpowiedź jest taka, że owszem przeszkadza, jak cholera, ale jak się ma ze sobą jakiś aparat, to szansa na zrobienie zdjęcia jest jednak większa, niż wówczas, gdy się go nie ma :-) Ot i masz powód dla którego jednak się znajdują takie zdjęcia. Podobnie jak focie robione manualami ptakom w locie.
    Jeśli chodzi o kontrast w wizjerze, to bynajmniej nie chodzi o to, żeby zrobić zdjęcie, gdzie będzie pole jasne i ciemne. Chodzi o to, by obserwować kadr. Ktoś np wylezie z tego ciemnego, albo da jakiś znak. Tak, można kombinować, obserwuje się na dwa oka jedno przy wizjerze drugie gołe ślepie, ale mimo to zdecydowanie zdrowiej, jak widzisz na oba.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.