Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - test obiektywu

28 lipca 2008

9. Odblaski i transmisja

Zacznijmy od wykresu transmisji i porównania go z transmisją innego obiektywu o takich samych parametrach, a mianowicie z Sigmą 24–70 mm f/2.8 EX DG HSM.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Odblaski i transmisja

Porównanie to dla Nikkora jest dość bolesne. Sigma nie dość, że ma więcej grup soczewek, a więc więcej granic powietrze-szkło do pokrycia, to i tak wypada o kilka procent lepiej i to w całym najistotniejszym zakresie od 430 do 700 nm.

----- R E K L A M A -----

Maksymalnie 90% transmisji przy 22 granicach powietrze-szkło obecnych w Nikkorze nie jest powodem do dumy, bo to oznacza, że na jednej granicy tracimy około 0.5%. W niebieskiej części widma ta strata powiększa się do aż 1%. Biorąc pod uwagę, że najlepsze powłoki jakie zdarzyło nam się testować miały straty na poziomie 0.2–0.3%, Nikkorowi sporo do tych najlepszych brakuje.

Nie ma też mowy o żadnych zafarbach dawanych przez optykę producentów niezależnych. Kształt i nachylenie krzywych transmisji Nikkora i Sigmy są prawie identyczne (zauważalne różnice pojawiają się dopiero w podczerwieni), w związku z tym jeśli na zdjęciach pojawia się jakiś zafarb, to dokładnie taki sam w przypadku obu tych obiektywów.

Tak zachwalane przez producenta powłoki nie tylko przeciętnie wypadły w przypadku transmisji, a nie dały także rady do końca pozbyć się odblasków, przy pracy pod ostre światło. Widać je dla każdej ogniskowej, choć ani ich ilość, ani intensywność nie jest wyjątkowo mocna. Porównanie do Sony, Sigmy i Canona wypada jednak na niekorzyść Nikkora.

Rzućmy najpierw okiem jak sytuacja wygląda na mniejszej matrycy Nikona D200.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Odblaski i transmisja

Poniżej prezentujemy natomiast ujęcia z pełnoklatkowego Nikona D3x.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Odblaski i transmisja


Ogólna tendencja jest taka, że o wyraźne artefakty łatwiej po mocnym przymknięciu przysłony. W okolicach maksymalnego otworu ostrych flar jest mniej, za to ogólny kontrast obrazu mniejszy.