Optyczne.pl

Partnerzy



proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.




Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - test obiektywu

28 lipca 2008

5. Aberracja chromatyczna

Duża ilość elementów niskodyspersyjnych nie pozwoliła Nikkorowi stać się liderem w kwestii korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Wręcz przeciwnie, z całej stawki to właśnie on wypada najgorzej. Zeiss w ogóle nie miał problemów w tej kwestii i praktycznie nigdzie nie przekraczał poziomu 0.07%, w większości przypadków „siedząc” w okolicach 0.03%. Wartości zmierzone u Canona także oscylowały od 0.04 do 0.07%. To poziomy w zasadzie niezauważalne na zdjęciach z życia wziętych.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Aberracja chromatyczna


Nikkor podobnymi osiągami może pochwalić się tylko dla ogniskowej 70 mm. Dla niej, na maksymalnym otworze, aberracja sięga trochę ponad 0.07% i bardzo szybko spada wraz z przymykaniem przysłony. Dla krótszych ogniskowych aberracja sięga poziomu w okolicy 0.1% z wyjątkiem trudnej kombinacji szerokiego kąta i maksymalnego otworu, gdzie odnotowaliśmy wartość prawie 0.13%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Znów jednak trzeba zachować skalę porównawczą. Obracamy się cały czas w okolicach wartości małych i średnich. Nikkor wypada, co prawda, gorzej od konkurentów, ale nawet w najgorszym z przypadków jego aberrację możemy określić mianem średniej.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Aberracja chromatyczna

Dodatkowo obiektyw nie pokazuje prawie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Widać to dość dobrze na zdjęciach do testowania autofokusa zaprezentowanych w rozdziale 10.