Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - test obiektywu

28 lipca 2008

5. Aberracja chromatyczna

Duża ilość elementów niskodyspersyjnych nie pozwoliła Nikkorowi stać się liderem w kwestii korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Wręcz przeciwnie, z całej stawki to właśnie on wypada najgorzej. Zeiss w ogóle nie miał problemów w tej kwestii i praktycznie nigdzie nie przekraczał poziomu 0.07%, w większości przypadków „siedząc” w okolicach 0.03%. Wartości zmierzone u Canona także oscylowały od 0.04 do 0.07%. To poziomy w zasadzie niezauważalne na zdjęciach z życia wziętych.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Aberracja chromatyczna


Nikkor podobnymi osiągami może pochwalić się tylko dla ogniskowej 70 mm. Dla niej, na maksymalnym otworze, aberracja sięga trochę ponad 0.07% i bardzo szybko spada wraz z przymykaniem przysłony. Dla krótszych ogniskowych aberracja sięga poziomu w okolicy 0.1% z wyjątkiem trudnej kombinacji szerokiego kąta i maksymalnego otworu, gdzie odnotowaliśmy wartość prawie 0.13%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Znów jednak trzeba zachować skalę porównawczą. Obracamy się cały czas w okolicach wartości małych i średnich. Nikkor wypada, co prawda, gorzej od konkurentów, ale nawet w najgorszym z przypadków jego aberrację możemy określić mianem średniej.

Nikon Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED - Aberracja chromatyczna

Dodatkowo obiektyw nie pokazuje prawie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Widać to dość dobrze na zdjęciach do testowania autofokusa zaprezentowanych w rozdziale 10.