Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - test obiektywu

5 sierpnia 2008

4. Rozdzielczość obrazu

Wszystkie testowane przez nas obiektywy klasy 1.4/50 miały problemy z uzyskaniem dobrej jakości obrazu na maksymalnym otworze. Canon 1.4/50 USM docierał tam do niespełna 21 lpmm, a testowane na 10-megapikselowych matrycach Nikkor, Pentax i Sony obierały wartości z zakresu 25.1-26.7 lpmm, co na 8-megapikselowej matrycy Canona 20D, który został użyty do testu Sigmy, odpowiada mniej więcej poziomowi 23-25 lpmm.

Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - Rozdzielczość obrazu


Jak widać z powyższego wykresu, wynik 28 lpmm uzyskany przez Sigmę, jest więc bezapelacyjnie najlepszym w stawce. Czy powinniśmy się nim zachwycać? Zachwycać może nie, bo poziom przyzwoitości ustawiamy zwykle w okolicach 30 lpmm, ale na kilka ciepłych słów Sigma z pewnością zasłużyła. Warto tutaj wspomnieć, że Canon EF 35 mm f/1.4L, na maksymalnym otworze, notował wynik 31.1 lpmm, co pokazuje, że da się uzyskiwać dobrej jakości obrazy przy f/1.4. Choć nie należy zapominać, że ów Canon jest trzy razy droższy od testowanej Sigmy.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Po lekkim przymknięciu, Sigma zachowuje się świetnie. Dla zakresu przysłon od f/2.8 do f/5.6 dostajemy MTFy na poziomie 44 lpmm, a więc w okolicach najwyższych wartości notowanych na Canonie 20D. Tutaj Sigma wyraźnie dominuje nad Canonem 1.4/50, który tylko ocierał się o poziom 40 lpmm. Nikkor, Pentax i Sony konkurują z Sigmą w biciu rekordów dla przysłon f/4.0-5.6, lecz na f/2.8 zauważalnie jej ustępują.

Jak widać z zaprezentowanego powyżej rysunku, brzeg kadru jest u Sigmy trochę gorszy od centrum, choć wynika to bardziej nie ze słabego zachowania na brzegu, lecz raczej z rekordów bitych w środku kadru. Trzeba odnotować fakt, że już od f/2.0 dostajemy użyteczne obrazy o MTF-ach na poziomie 30 lpmm i wyższych. Pozostałe obiektywy tej klasy poziom 30 lpmm przekraczały dopiero dla f/2.8. W tej kategorii Sigma również wydaje się więc wypadać lepiej od konkurentów.

Pod koniec, ale nie na sam koniec, tradycyjnie już, prezentujemy wycinki naszej tablicy testowej uzyskane w oparciu o pliki JPG, zapisywane równolegle z RAW-ami używanymi do wygenerowania wykresów rozdzielczości.

Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - Rozdzielczość obrazu

Tym razem rozdział ten zakończymy ciekawym porównaniem. W naszej redakcji mieliśmy, w jednej chwili, do dyspozycji, oprócz testowanej Sigmy, Canona EF 50 mm f/1.4 USM oraz Zeissa Planara 50 mm f/1.4 T* na mocowaniu Nikona. Ten ostatni, za pomocą przejściówki, został podłączony do Canona 20D, co pozwoliło na wykonanie bezpośredniego, scenkowego pojedynku wszystkich trzech instrumentów. Jego wyniki prezentujemy poniżej.

Centrum kadru - f/1.4
Canon 1.4/50 USM
Zeiss Planar 1.4/50
Sigma 1.4/50 HSM
Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - Rozdzielczość obrazu Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - Rozdzielczość obrazu Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - Rozdzielczość obrazu
Centrum kadru - f/2.8
Canon 1.4/50 USM
Zeiss Planar 1.4/50
Sigma 1.4/50 HSM
Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - Rozdzielczość obrazu Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - Rozdzielczość obrazu Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - Rozdzielczość obrazu

Kusząc się o interpretację zamieszczonych wycinków, można zauważyć, że Zeiss wypada najlepiej, choć jego przewaga nad Sigmą jest minimalna. Oba te instrumenty dystansują za to Canona bardzo wyraźnie.