Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital ED 70-300 mm f/4.0-5.6 - test obiektywu

4 września 2008

3. Budowa i jakość wykonania

Wbrew temu czego możemy oczekiwać, Olympus nie zaskakuje nas ani małymi rozmiarami ani małą wagą. Wygląda on bardzo podobnie do zaprojektowanych pod pełną klatkę i wyposażonych w stabilizację obrazu obiektywów klasy 70-300 mm ze stajni Canona, Nikona, Sigmy czy Tamrona. Gdy porównamy go do Sigmy 70-300 mm APO, która tak jak Olympus nie ma stabilizacji, szybko okaże się, że także w przypadku niektórych teleobiektywów małe gabaryty i waga sprzętu systemu 4/3 często okazują się mitem. Zachęcam do rzucenia okiem na poniższą tabelę i porównanie parametrów poszczególnych obiektywów. Warto tutaj uwzględnić fakt, że Nikkor i Canon, choć troszkę cięższe od Olympusa, są wyposażone w stabilizację obrazu i ultradźwiękowe silniki autofokusa. Gdy spojrzymy na drugą tabelę, która pokazuje porównanie obiektywów nie wyposażonych w stabilizację i silniki ultradźwiękowe, okazuje się, że Olympus jest zarówno większy jak i cięższy od swoich pełnoklatkowych odpowiedników.

Olympus Zuiko Digital ED 70-300 mm f/4.0-5.6 - Budowa i jakość wykonania


Z drugiej strony Olympusowi trudno odmówić solidności wykonania. Z pokazanych w powyżej podlinkowanej tabeli obiektywów, on sprawia wrażenie najbardziej masywnego i solidnego. Gdybym miał obstawiać, który z nich przeżyje upadek, powiedzmy z dwóch metrów, postawiłbym swoje pieniądze właśnie na Olympusa. Czy faktycznie przeżyłby on taki upadek, nie wiem, bo nie próbowałem.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Idąc od strony metalowego bagnetu, najpierw, na korpusie obiektywu znajdziemy potężny pierścień do zmiany ogniskowej, który powoduje, że wraz z jej wzrostem wysuwa się przedni układ soczewek. Pierścień chodzi z oporem trochę większym od średniego, ale pozwala na wygodną pracę.

Olympus Zuiko Digital ED 70-300 mm f/4.0-5.6 - Budowa i jakość wykonania

Powyżej pierścienia do zmiany ogniskowej znajdziemy rzecz niezbyt częstą w obiektywach ZD, czyli przełącznik AF/MF. Tutaj zdecydowano się na jego zastosowanie, ze względu na inne zakresy pracy. Przy automatycznym ustawianiu ostrości, mechanizm może pracować w zakresie od 1.2 metra do nieskończoności, a przy trybie manualnym od 0.96 metra do nieskończoności. W tej kategorii Olympus wypada lepiej od Canona i Nikkora, choć wciąż ustępuje Sigmie, która daje nam minimalny dystans wynoszący 0.95 metra i to także w trybie AF. Wewnątrz Olympusa znajdziemy 14 elementów ustawionych w 10 grupach. To dokładnie tyle samo co u Sigmy, a mniej niż u Canona i Nikkora, choć to akurat nie dziwi, bo stabilizacja obrazu wymaga zwykle bardziej skomplikowanych układów. Literki ED na obiektywie Olympusa świadczą o zastosowaniu elementów niskodyspersyjnych, których są aż trzy sztuki.

Olympus Zuiko Digital ED 70-300 mm f/4.0-5.6 - Budowa i jakość wykonania

Kupujący, w zestawie, otrzymuje oba dekielki i osłonę przeciwsłoneczną.

Olympus Zuiko Digital ED 70-300 mm f/4.0-5.6 - Budowa i jakość wykonania