Choć trwa wakacyjny okres urlopowy, to każdy tydzień przynosi nam jakieś nowości. Jakby tego było mało, najnowsze plotki wskazują, iż producenci nie zwalniają tempa i jeszcze w tym miesiącu czeka nas kilka kolejnych premier.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
Canon
Nowe Obiektywy RF
W tym roku na rynku mają pojawić się jeszcze trzy kolejne obiektywy Canon RF. Będą to modele RF 15-35 mm f/2.8L IS USM, RF 24-70 mm f/2.8L IS USM oraz RF 85mm f/1.2L DS USM. Natomiast 2020 rok powinien przynieść nam RF 35 mm f/1.2L USM.
75 Mpix już niebawem
Serwis Canon Rumors zauważa, że wraz z premierą Sony A7R IV lustrzanki Canon EOS 5Ds straciły tytuł aparatów z matrycą pełnoklatkową o najwyższej rozdzielczości. W związku z tym pojawiły się doniesienia, że następca 5Ds zostanie wyposażony z matrycę o rozdzielczości 75 Mpix i co ciekawe, nie będzie to lustrzanka, a nowy bezlusterkowiec z rodziny EOS R, którego specyfikacja ma wyglądać następująco:
- matryca 75 Mpix Dual Pixel CMOS FF,
- tryb wysokiej rozdzielczości 400 Mpix wykorzystujący ruchy matrycy i podwójne piksele,
- wbudowana stabilizacja matrycy,
- tryb zdjęć seryjnych ok. 5-6 kl/s,
- ciekawe funkcje wideo,
- dwa sloty kart pamięci (prawdopodobnie nie będzie obsługi kart SD),
- nowe tryby symulacji filmów.
Nowa lustrzanka w sierpniu
Plotki głoszą, że jeszcze w tym miesiącu Canon zaprezentuje nową, amatorską lustrzankę. Podobno będzie to następca modelu EOS 800D, który miał swoją premierę ponad 2 lata temu.
DJI
Coś dla miłośników patentów
Do chińskiego urzędu patentowego wpłynął wniosek złożony przez firmę DJI, w którym opisano średnioformatowy bezlusterkowiec. Jeszcze kilka lat temu każdy miłośnik fotografii uznałby ten projekt za chińską podróbkę Hasselblada X1D, jednak trzeba pamiętać, że w 2017 legendarna szwedzka firma została kupiona właśnie przez DJI.
Fujifilm
Coś dla miłośników patentów
Firma Fujifilm zaproponowała w jednym z wniosków patentowych dotykowe koło nastaw umieszczone na górnej ściance aparatu. Zgodnie z pomysłem, dotknięcie odpowiedniego pola na kole aktywuje parametr, który następnie możemy ustawić kręcąc kołem.
GoPro
Nowa kamera na horyzoncie
Wygląda na to, że w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy na rynek trafi nowa kamera sportowa od firmy GoPro wyposażona w interfejs WiFi. Producent zgłosił bowiem do certyfikacji taki właśnie produkt o nazwie kodowej SPJB1.
Nikon
Nikon Z z matrycą APS-C
Od pewnego czasu pojawiają się nieoficjalne doniesienia na temat prac nad bezlusterkowcem Nikon Z wyposażonym z matrycę APS-C. Tym razem okazuje się, iż informacje te niebawem mogą okazać się prawdziwe. Wszystko za sprawą wniosku patentowego firmy Nikon, w którym opisano poniższy projekt aparatu.
Olympus
Olympus E-M5 Mark III
Najnowsze plotki wskazują, że premiera bezlusterkowca Olympus E-M5 Mark III nie będzie miała miejsca w tym miesiącu i bardziej prawdopodobny wydaje się w tym przypadku przełom września i października.
Panasonic
Nowe produkty
Mówi się, że jeszcze tego lata czekają nas dwie premiery od firmy Panasonic. Pierwsza z nich odbędzie się już w tym miesiącu i podobno przyniesie nowe obiektywy dla bezlusterkowców Lumix S. We wrześniu natomiast możemy spodziewać się nowego bezlusterkowca systemu Mikro Cztery Trzecie. Będzie to niewielki aparat o oznaczeniu GX880.
Sony
Kolejne aparaty niebawem
Firma Sony nie zwalnia tempa i podobno w ostatnim tygodniu tego miesiąca planuje zaprezentować dwa kolejne aparaty. Choć nie wiadomo dokładnie, jakie produkty poznamy, to z pewnością nie będą to bezlusterkowce A7s III i A9 II. Serwis Sony Alpha Rumors przewiduje, iż jedną z nowości może być zaawansowany Sony A6700, który prawdopodobnie został niedawno zgłoszony do certyfikacji pod nazwą kodową WW942051.
Tamron
Coś dla miłośników patentów
Firma Tamron złożyła dwa wnioski patentowe, w których opisano przeznaczone do pełnoklatkowych lustrzanek obiektywy 85 mm f/1.4 oraz 24-120 mm f/4.
TARMON czy TAMRON 😂
Myślę, że Autorowi chodziło o Traumon. Albo Enterol czy jakoś tam?
Wygląda to na koniec lustrzanek APS-C u Nikona.
Właściwie znacząca różnica jest tylko w wizjerze, reszta będzie chyba na plus, zwłaszcza AF.
Nowy Canon: „ ciekawe funkcje wideo” – na przykład crop w 4K? 😊
Maksiczku, wiele zdarzeń zwiastowało już koniec, nie tylko u Nikona zresztą, i jakoś po dziś dzień tego końca nie widać. Przecież Nikon miał już nie istnieć, pamiętasz?
Oczywiście, może się zdarzyć, że producenci - bez zważania na cokolwiek - uznają, że to koniec "czegoś tam" i my na to wpływu mieć nie będziemy, ale przyznam, że nie bardzo widzę racjonalne powody końca formatu DX w systemie DSLR.
e tam, jeszcze troche lustra pozyja z nami - nie mam nic przeciwko. Glownym powodem nadal jest dla mnie bateria. Jezeli bezlustra beda dorownywac lustrzankom pod wzgledem zdjec per aku, wtedy moze naprawde duzo sie zmienic. O wizjerze nie wspominam, bo jezeli ktos sie uprze ze nadal chce widziec jak w lustrzance to konstrukcje jak xpro sa jakims tam rozwiazaniem (oczwysicie, nie doskonalym)
@komor
Z matrycy 75mpix to może być monstrualny crop. 🤣
Zamiast cropować lepiej od razu kupić Olka albo kompakcik. Noo ale że co -nie ma prestiżu??
q3aki -->
ile robisz na tej magicznej baterii dslr, bo ja w bezlustrze robie 2200-2600 zdjec na jednym accu...
A tyle było, że ma być nowy super hipoer 90D, następca 80D i 7D II a tu okazuje się, że będzie 850D... różniący się od 800D kolorem pokrętła.
Jeżeli w tym roku Canon nie wyda następny 80D, 7D II to byłby to znak, że lustrzanki APS-C u Canona są skończone.
Seria następców 800D, 1000D nie ma znaczenia.
Nurtuje mnie jedna rzecz. Zobaczyłem sobie na fujirumors, te projekty graficzne nowego panelu dotykowego, ale nie to jest dla mnie najważniejsze, bo panel dotykowy to niech sobie tam jest, ciekawi mnie jednak bardziej co to za aparat jest na tym schemacie, bo fuji z takim dużym gripem ma tylko w chwili obecnej X-H1 no i GFX, natomiast po wizjerze bardziej przypomina serię X-H, bo średniformat ma bardziej podłużny ten wizjer, a taki krótki, to był w X-H1 no i X-T. Więc ciekawe jaka pierwsza kamera dostanie takie bajery czyżby na horyzoncie X-H2 ?? no chyba, że to będzie nowy X-T4 z takim większym gripem. Ciekawe...
@boa ksztusiciel
Chyba, ze bedzie, to jeszcze jakas inna kamera, bo w sumie kazdy dotychczasowy aparat fuji posiada z lewej strony pokrętło do ustawiania iso, a tu na schematach nie ma nic... ciekawe, a moze tak bedzie wyglądał X-Pro 3 :D
Jeżeli te "proroctwa" o upadku APS-C miałyby się spełnić, to by mogło oznaczać, że poniżej formatu FF na rynku zostaną tylko Fuji w APS-C właśnie, no i m43. Utrzymywanie przez jednego producenta formatów m43 i FF (Olek i Panas) czy APS-C i MF (Fuji) ma z pewnością większy sens, niż ciągnięcie APS-C razem z FF. Sony już to chyba zrozumiało i powoli można odnieść wrażenie, ze stara się wygaszać serię A6***. Nie zmienia tej oceny zapowiedź pojawienia się A6700. Tak-czy-siak, na rynku dzieje się dużo, można rzec: żyjemy w ciekawych czasach, a na pewno przełomowych.
Sony z całą pewnością nie wygasza APS-C :)
Mysle ze wiadomoscia roku jest aparat DJI. Inzynierow maja genialnych. Interfacy robia goscie z glowa a nie stare dziadki projektujacy sony Nikony czy canony.
A celofanki [SLT] ?
😆
@mgkiler
Już od kilku lat widać, że są skończone bo ich miejsce zajął EOS M i zakup lustrzanki APS-C Canona nie ma dzisiaj kompletnie sensu bo kolejne modele to coraz bardziej wykastrowane antyki.
Kaizen
Nothing sums up the Japanese philosophy of Kaizen more than the Sony RX100 series. It’s a philosophy of small changes adding up over time to produce big changes. In my opinion, it’s what holds the camera industry back.
link
Zgadzam sie z gosciem calkowicie. Czas na DJI. Maja szanse posprzatac Kaizeny EOS Cinema i inne produkty Sonyzerow.
Nikon to ma fantazje, FF na gniezdzie F i APSc na Z. Och, ze tez im sie chce.
Canon moze pokazac cos za porzadne pieniadze, wiec wszystko bedzie cacy.
Gdzies musi.
@Soniak10
"Sony już to chyba zrozumiało i powoli można odnieść wrażenie, ze stara się wygaszać serię A6***".
Nawet nie zdążyło jej na dobre rozpalić. W tym modelu coś dodali, w tamtym zabrali, ale w takim tempie ta seria się skończy zanim się na dobre zacznie.
@Soniak10, ,,Jeżeli te "proroctwa" o upadku APS-C miałyby się spełnić, to by mogło oznaczać, że poniżej formatu FF na rynku zostaną tylko Fuji w APS-C właśnie, no i m43.''
W mojej opinii tak będzie, wspomniałem o tym2 lat temu i zdania nie zmieniłem :)
link
Oficjalnie Sony może nie wygaszać APS-C, ale jest jak jest.
Sony nie raz coś wygaszało, ma doświadczenie.
Swoją drogą matryca od canona 75Mpix ostro grają, @Pokora jest skończony, będzie musiał znowu wzory przerabiać. Jak żyć gdy porównujesz się do pitagorasa a musisz wzory przerabiać z tygodnia na tydzień, tego nawet radio prezesa nie ogarnie.
link
@boa krzutsiciel
Nie, nie każdy fuji miał pokrętło iso z lewej (czy w ogóle).
W temacie aps-c: canon przed eosami r zdobył blisko połowę rynku bezluster, to pomio bogactwa w systemie sony i hajpu na fuji, na rynku bezluster aps-c jest liderem, fuji ma około 1/20 tego tortu, myślicie, że sony i canon odpuszczą?
@WueN, napisał:
"W temacie aps-c: canon przed eosami r zdobył blisko połowę rynku bezluster"
Możesz podać źródło tych rewelacji?
Ciekawe, czy ten DJI/Hasselblad będzie w podobnej cenie jak Fuji GFX 50R?
jeżeli tak, to by znaczyło, że tzw. "średni" format na serio "schodzi pod strzechy".
To pewnie zachwyciło by wielu, bo jednak świetnej dawnej optyki dla tego formatu jest sporo a i nowa w niewygórowanej cenie się coraz częściej objawia.
Cena D500 mocno spadła od końca zeszłego roku z 8 tys. do 6,5 tys.
Tak jakby Nikon zaczął wyprzedaż lustrzanek APS-C.
Wyprzedaje wszystkie lustrzanki, D7500 obecnie już za 3,5 tys. a D750 za 5,2 tys. !
***s***
DJI to jest za chude w uszach żeby cokolwiek zamiatać.
ApsC ma sens ale jedynie jako mniejszy korpus. W systemie. Nikon Z nie ma z tym sensu bo średnica bagnetu jest większa niż korpus niektórych m43 ;)
Dla spottersów, szczelne i solidne korpusy z sensorem APS-C, zawsze będą miały sens, właśnie ze względu na cropa (×1,5 - ×1,6).
Rozmiar i waga nie mają tu większego znaczenia, a nawet bywają atutem, przy równoważeniu długich i nielekkich obiektywów.
Na razie żaden z korpusów FF nie proponuje cropa ×1,5 w rozdzielczości 24 Mpx i w przyzwoitej jakości, której to jakości zwiększanie rozdzielczości sensora zupełnie nie służy.
@Jonny
"Na razie żaden z korpusów FF nie proponuje cropa ×1,5 w rozdzielczości 24 Mpx i w przyzwoitej jakości"
A7r IV daje 26 Mpix w cropie.
Co Ty nie powiesz ?
To D850 ma cropa ×1,5 w rozdzielczości jedynie 19 Mpx, a 5DM4 taki tytan ? ;-)
Co Ty nie powiesz ?
To D850 ma cropa ×1,5 w rozdzielczości jedynie 19 Mpx, a 5DM4 taki tytan ? ;-)
@Jonny
Tak się zafiksowalem na hejtowaniu Canona, że nie zauważyłeś, iż mate za przykład podał wyrób Sony.
@Dżozef
Potwierdzasz moje spostrzeżenia, że 4/3 to nie system a stan umysłu.
@handlowiecupc
Nie hejtuję marek, bo mam to serdecznie w tyle, ale jeżeli już mówimy o sensorze 61 Mpx, to warto wiedzieć, że nie jest to sensor do pracy w szuwarach i na wysokich wartościach ISO, które są tak pożądane przy fotografii przyrodniczej.
Dyfrakcja od f/5.6 też nie uplasuje korpusu z takim sensorem na półce spottersów, za to taki sensor, a nawet bardziej zagęszczony (75 Mpx), może znaleźć zastosowanie w studiu, gdzie dyfrakcja od f/5 nie stanowi problemu.
Powtórzę raz jeszcze pytanie: po cholerę te megapiksele? Gdybym nie miał sprzętu, który pozwala wydusić te niezwykłe rozdzielczości, to nie miałbym doświadczeń. ale mam. Mamyia z ichniejszym obiektywem pozwala wydusić jakieś 60 mpikselipo skanowaniu na skanerze Epson. Z Sinara wychodzi pewnie efektywne 100 mpikseli. I co? Nie mówię tu o schodach przy robieniu takich foci, ale do czego to? Sinar miał praktycznie raz zastosowanie, jak kumpel musiał zaliczyć fotografię wielkoformatową. Chodziło głównie o to, że mógł pokazać negatyw ;-) Praktycznie to wielki format daje nie rozdzielczość, ale GO. To jest zupełnie inny efekt gdy na f/8.0 mamy przejście do nieostrości bo nie robi się raptownie kompletny rozmaz, tylko długo po odejściu od punktu ostrości obraz jest czytelny. Natomiast rozdzielczość zauważymy, jak będziemy zdjęcia oglądać pod silnie powiększającą lupą. O ile oczywiście mamy papier, który tę rozdzielczość przeniesie. Atrakcja, gdy mamy zdjęcie zeskanowane i można jednym klikiem dać 1:1. Wówczas widać tę rozdzielczość. Ale nie widać zdjęcia :-)
Ktoś tego naprawdę potrzebuje? Bujda. Oglądałem w Biedzre nowe reklamowe oklejenia szyb. Mam wątpliwości, czy sery, pietruszki i inne przedmioty pożądania były robione na apsc :-) Może i komórą :-) Fotografie w dużej rozdzielczości widziałem w kilku sklepach na przestrzeni kilkunastu lat. Są to wyjątki. Wystawy foto zazwyczaj wystawiają fotografię artystyczną, gdzie jakość techniczna nie ma znaczenia. Owszem widziałem raz dawno temu wystawę dyplomową fotografii produktowej. Była to bardzo kiepska fotografia, choć faktycznie, zdjęcia były ostre :-) O ile pamiętam, średni format.
Kresem zdolności rozdzielczej oka są okolice 2 minut kątowych. Oczywiście, co jakiś czas jakiś matoł opowiada o liczeniu dpi i z tego wychodzą mu te ogromiaste megapiksele. Tyle, że ludzie odpowiedzialni za róznej maści wydruki wielkoformatowe już się połapali i wiedzą, że aby zobaczyć rozdzielczość trzeba podejść na 30 cm. A wówczas nie widać, co jest na zdjęciu w rozmiarze chocby tylko 80x120 cm. Szkoda płacić za użycie Sinara, skoro można posłać pannę Basię z nowym Samsungiem, przepuścić focię przez dobry program rozmnażający piksele i tzw pies z tzw kulawą nogą. W praktyce nic nie robimy, bo wysyła się focię do zakładu gdzie drukują, tamże rozmnożenie robi się z automatu, nawet kliknąć nie potrzeba. Powtórzę, byłem na wystawie "fotografii mobilnej", czyli komórczanej. Owszem, dawało się z bliska stwierdzić na wydrukach na pamięć mówię jakieś 80x120, że to mogła być komórka. Bo wycięło gdzieś liście na drzewie, gdzieś dachówki zniknęły, ale z odległości, z jakiej było widać co jest na zdjęciu, praktycznie nie do odróżnienia, do foci z aparatów choćby i fufu. Od zdjęć reklamujących np 5dm4.
Moim zdaniem te megapiksele to już od dawna rytuał.
@Jonny, napisał:
"Nie hejtuję marek, bo mam to serdecznie w tyle, ale jeżeli już mówimy o sensorze 61 Mpx, to warto wiedzieć, że nie jest to sensor do pracy w szuwarach i na wysokich wartościach ISO, które są tak pożądane przy fotografii przyrodniczej. "
Rzeczywiście to nie jest hejt, żeby to miało przynajmniej odrobine przypominać hejtowanie powinno być bardziej inteligentne.
Sensor do pracy w "szuwarach", co za bzdura, zawsze czym więcej informacji tym lepiej. Może nie jest to korpus do pracy w warunkach podwyższonej wilgotności oraz wydajności aku w trybie czuwania ale sensor jak najbardziej nadaje się do wszystkiego. Mógłbyś też przyswoić jak wygląda praca tego sensora na wyższych czułościach, to nie jest wiedza tajemna.
Mógłbyś też ogarnąć co dzieje się z szumamami przy downsamplingu, to też nie jest wiedza tajemna.
@Jonny, napisał:
"Dyfrakcja od f/5.6 też nie uplasuje korpusu z takim sensorem na półce spottersów"
Dyfrakcja problemem jest wszędzie, niezależnie od środowiska pracy, obojetnie czy są to "szuwary" czy studio.
@Jonny,po głupotach które wypisujesz widać, że nie byłeś ani w studio ani w "szuwarach", czymkolwiek się objawia siedzenie z aparatem w "szuwarach" ty masz o tym marne pojęcie.
@baron13, napisał:
"przepuścić focię przez dobry program rozmnażający piksele"
Tak, znam ten program. To się robi tak: fokus pokus, czary mary, twoje piksele mnozą się na potęgę z niczego jak pistalary. Ta sama zasada jak przy 500+ i 300+, oni ci zabiorą furę ale muszą oddać samolot.
@baron litości.
@Borat napisał:
"DJI to jest za chude w uszach żeby cokolwiek zamiatać."
Żebyś się chłopie nie zdziwił. Rynek dronów praktycznie właśnie DJI pozamiatał. Na rynek kamerek sportowych również wszedł z niemałym przytupem.
Poza tym myślę, że Chińczycy nie po to kupili Hasselblada, żeby na tym nie skorzystać. To tak jak z Volvo, które dzisiaj nawet produkowane są w Chinach. I nie można powiedzieć, że szwedzkiej marce nie wyszło to na dobre.
Być może więc zobaczymy niedługo Hasselblada w calkiem nowej odsłonie.
@baron13 Ja tak bym chcial. Sensor 200-500MP, dobry obiektyw z przodu jak w Leice, szeroki, 20mm bylo by cacy i do tego cropujemy.
I tak z 20mm dojdziemy do 200-400mm i dosc, oczywiscie na 20mm wiekszosc matrycy sie marnuje, ale matryca to tani kawalek krzemu wiec nie ma znaczenia.
Chyba ze nauczymy sie fajnie bindowac i na szerokim kacie bedzie super niskie ISO z bindowanych pixeli - to bylo byly superX2, a dalej bedzie jak Leica pokazala, i tam widze jedna z mozliwosci rozwoju.
Druga to mamy 500MP sensor a obok siebie przyklejone 8 stalek, kazdej zostaje po ok. 65 MP
I jak mamy ochote to robimy 1 zdjecie na raz na 8 ogniskowych.
Czas na pozbycie sie ruchomych szkiel, zoomow i innych protez.
@BlindClick
trochę Cię poniosło, a z tymi 8 stałkami to już nawet bardzo.
z innej beczki...
DS w oznaczeniu "RF 85mm f/1.2L DS USM", ktoś wie co dokładnie oznacza?
to będzie pewnie defocus .... coś tam
Oglądając przykłady na stronie canona, efekt wygląda jak z STF'a Sony.
@sanescobar
Ogarnij się chłopie, bo uchodzisz na tym portalu jedynie za plującego jadem nienawistnika, bez cienia wiedzy i zrozumienia tematu.
I niech ci już tak zostanie, jako że nie ma nadziei dla kogoś, komu wpadł do oka okruch stłuczonego szatańskiego lustra i wszystko postrzega inaczej, niż jest w rzeczywistości.
@Jonny, z dwojga złego lepiej tak niż opowiadać bzdury.
Wytłumacz mi w takim razie, dlaczego sensor sony z A7RIV nie nadaje się do pracy na wysokim iso?
Albo dlaczego dyfrakcja w studio nie przeszkadza a w szwurach jak najbardziej.
Jak ogarniesz obie bzdury wyjasni mi to w kolejności od 1 do 2, z czego "1" zdefiniuj jako bzdurę ze słabym iso na sensorze sony a "2" zdefiniuj jako dyfrakcję wystepującą tylko w szuwarach.
@Jonny: ale wiesz już, że taki aparat istnieje? No i ostrożnie z opowieściami o dyfrakcji.
Jak kupujesz aparat średnioformatowy analog w cenie gównianej lustrzanki lub bezlustra to po prostu masz czysty zysk bo masz rozdzielczość w niskiej cenie ,robiąc powiedzmy 100 slajdów rocznie musisz doliczyć 4 - 5 tyś ;
Jak szybko to zapycha dysk wie tylko sanescobar ; Wydaje się ze popularność FF z matrycą 75 mpx będzie mniejsza ale może się mylę , może sa osoby które dadzą tyle kasy co za korpus MF ; Zapewne dlatego pentax padnie i to już teraz na samą możliwość ze Canon wprowadzi ten korpus ; Innymi słowy zamiast jednego korpusu 50 mpx za 23 tys warto mieć dwa jeden 75 - do niskich czułości i drugi reporterski w sumie wyjdzie jakies 45 tysi ...tylko brać ; Dwa w jednym heee
@Jarun
Rynek dronów kilka lat temu jeszcze nawet nie istniał więc DJI był prekursorem tej branży. W fotografii i filmie trzeba walczyć firmami takimi jak Canon, Sony czy Arri, które są na rynku od lat mają miliony klientów, silną pozycję na rynku i o wiele większe możliwości finansowe oraz marketingowe.
@SKkamil, nie wiem po co pomysł w tej dyskusji na analoga. Nie jest tajemnicą, że zestaw dobiera się pod zadanie.
Pentax nie padnie od tego że wyszedł kolejny aparat z dużym upakowaniem pikseli na sensorze, są inne powody małej sprzedaży w tym segmencie u pentaxa.
Nie rozumiem po co to poddawać dyskusji przy okazji tej rozmowy.
No ale nie pierwszy raz się nie rozumiemy, ocenianie jakości szkieł pod względem gwiazdek przyznawanych na onecie i opinii zadowolonych na forum pentaxa z leciwych szkieł też jest dla mnie wątpliwe gdy w testach jest zupełnie inaczej.
No ale każdemu wedle potrzeb. Ocenianie pod względem "statystyki użytkowej" (cyt. by @SKkamil) optyki, która wypada gorzej od konkurencji na wykresach i w praktyce tez uwazam za oderwane od rzeczywistości.
@SKkamil
Średnioformatowy analog to dzisiaj zabawka dla hobbystów i artystów bo w profesjonalnych komercyjnych zastosowaniach i tak wszytko poddaje się obróbce cyfrowej.
No dokładnie o tym piszę Canon z tak upakowana matryca może będzie miał sporo zalet ale skoro dobiera się pod zadanie to sprzedaż będzie mała bo latwiej wypożyczyć ;
Odnosnie statystyki użytkowej i tp to nie oceniam tak zdjęć ..szukam zdjęcia z obiektywu który mnie interesuje w najwyższej rozdzielczosci i drukuję
@ SKkamil
Jak szybko to zapycha dysk wie tylko sanescobar ; Wydaje się ze popularność FF z matrycą 75 mpx będzie mniejsza ale może się mylę...
---------------------
Skoro już tak wróżmy, to IMHO ilość mpx w przyszłości będzie nadal rosła natomiast zmianie ulegać będzie ich przeznaczenie, sposób de-mozaikowania.
@sanescobar 5 sierpnia 2019, 08:22
@baron13, napisał:
"przepuścić focię przez dobry program rozmnażający piksele"
Nie będę Cię cytował, bo widzę, że ze szkoły pamiętasz tylko co to jest interpolacja, a o ekstrapolacji nie słyszałeś albo nie wiesz co to jest.
@Baron ma rację. Sam z tego korzystam czasem i znam ludzi, którzy to robią - zawodowych fotografów i w kontekście do druku.
@cedrys a zapmietałeś ze szkoły na czym polega interpolacja i że o przyroście nowych informacji nie możemy tutaj mówić.
Rozumiesz czym jest obraz z bardziej rozdzielczej matrycy a czym interpolacja z mniejszego materiału czy w tym czasie rzucałeś w szkołe kamieniami?
Można napisac wszystko nawet to ze Canon FF o tej samej liczbie pikseli jest lepszy od MF i lepiej wypada w tabelkach link
i ze obiektyw tej firmy są od brzegu do brzegu ostre grunt to dobre samopoczucie
@Jonny
Okazyjnie robię foty samolotom i zwierzakom używając 5D IV lub 1DX i Sigmy 150-600 os sport, czasem z tc 1.4x Sigmy (wychodzi 840/9). Wolę taki zestaw niż np. z 7D II, czy 1D IV. Zawsze można wykadrować zdjęcie, można używać iso 2500, od biedy 4000, a jakość i tak lepsza, niż to co daje 7D II, czy jakiś inny crop na 600/6.3, gdzie wychodzi odpowiednik 960 mm, a użyteczne iso, to może 1000.
@Jonny
"Co Ty nie powiesz ?
To D850 ma cropa ×1,5 w rozdzielczości jedynie 19 Mpx, a 5DM4 taki tytan ? ;-) "
Czytanie ze zrozumieniem to jednak trudna sztuka, ćwicz dalej.
@Johny
Nie to, żebym Cię za idiotę uważał, ale....
Jeżeli na powierzchni 23,6x15,5mm czyli ~370 mm^2 znajduje się 24 M pikseli, to o ile większy jest pojedyńczy piksel od tego z matrycy 36x24 z 61 M pikseli?
I dlaczego dyfrakcja dotyczyć ma tylko tej drugiej matrycy?
Ty już po maturze?
@Borat napisał:
"Rynek dronów kilka lat temu jeszcze nawet nie istniał więc DJI był prekursorem tej branży. W fotografii i filmie trzeba walczyć firmami takimi jak Canon, Sony czy Arri, które są na rynku od lat mają miliony klientów, silną pozycję na rynku i o wiele większe możliwości finansowe oraz marketingowe."
Wyobrażał sobie ktoś kilka lat temu, że Chińczycy będą na rynku motoryzacyjnym konkurowali z markami premium takimi jak Audi, BMW czy Mercedes ? A jednak, dzięki marce Volvo, nieźle sobie dzisiaj na tym rynku radzą.
I tak samo będzie na rynku aparatów fotograficznych. Klient do sklepu nie pójdzie po chińskie nie wiadomo co, tylko pójdzie do sklepu kupić Hasselblada.
A na rynku aparatów środnioformatowych nie ma w tej chwili zbyt dużej konkurencji. I jeśli DJI chce wejść w ten segment rynku, to myślę, że czekają nas bardzo ciekawe czasy.
@johndoe, to nie o maturę chodzi i wielkość piksela tylko o szuwary, tam dyfrakcji nie ma :)
@Jarun
Bo kupili Volvo w całości wraz całym zapleczem technologicznym bez tego dalej robili by gówno, które przy 50 km/h na godzinę zwija się w harmonijkę.
Jarun 5 sierpnia 2019, 14:56............Wyobrażał sobie ktoś kilka lat temu, że Chińczycy będą na rynku motoryzacyjnym konkurowali z markami premium takimi jak Audi, BMW czy Mercedes ? A jednak, dzięki marce Volvo, nieźle sobie dzisiaj na tym rynku radzą.
Z aparatami bedzie latwiej bo Canon i Sony tak zapuscili rynek - mam DJI Canon 6dmk2 oraz Sony a7sII i widze jak dzialaja interfacy komunikacji w tych urzadzeniach. Dronem jeszcze nie wyladuje a juz moge miec pociety film wrzucony na FB.
Canony i Sony projektuja stare dziadki ktorzy chyba dalej nie wiedza co to smartfon.
Canonowi sie nie dizwie bo zawsze byl oporny na nowinki ale Sony dziwie sie bardzo. Prekursor nowych technologii a teraz w turystycznych aparatach nawet GPSa nie ma.
@Baron napisał:
"Bo kupili Volvo w całości wraz całym zapleczem technologicznym bez tego dalej robili by gówno, które przy 50 km/h na godzinę zwija się w harmonijkę."
Tak, jak kupili Volvo, tak też kupili Hasselblada. Nie jestem jednak pewien, czy kupili go ze względu na "know how", czy tylko ze względu na legendę marki. DJI dysponuje bowiem i doskonałym zapleczem technologicznym jak i odpowiednimi zasobami finansowymi. Tylko kto by kupił taki aparat z logo DJI ? A legendarnego Hasselblada chcialoby mieć zapewne wielu. Toż to marka premium na rynku aparatów fotograficznych.
A jak DJI się za coś bierze, to raczej nie potrafi tego popsuć. Myślę, że będzie to wielki "comeback" firmy Hasselblad oraz upowszechnienie się aparatów średnioformatowych na skalę dotąd niespotykaną. Będzie się działo !
@sanescobar
Topaz A.I. Gigapixel całkiem dobrze radzi sobie z rozmnażaniem pikseli, przy sensownym (2 lub 3 krotnym) powiększeniu jakość zdjęcia jest zaskakująco dobra.
Ponawiam pytanie: co to są pistalary?
@thorgal, napisał:
"Topaz A.I. Gigapixel całkiem dobrze radzi sobie z rozmnażaniem pikseli, przy sensownym (2 lub 3 krotnym) powiększeniu jakość zdjęcia jest zaskakująco dobra."
Wiem, widziałem. Porównywałem nawet ten sam materiał downsamplowany niżej a potem pompowany do oryginału. Jednak trzeba rozróżnić o czym była ta dyskusja. Ja tam wole materiał powiedzmy z 61Mpix niż ten interpolowany z 24 :) szczególnie przy porządnej optyce.
@thorgal, napisał:
"Ponawiam pytanie: co to są pistalary? "
Myslę, że doskonale wiesz ale nie poruszam tematu, bo zauważyłem, że dla Ciebie kazdy kto nie jest po odpowiedniej stronie to lewak albo wywrotowiec, jest jednak trzecia droga, ta do nie ogarnięcia dla obu stron podziału :)
@mikmac
to powiedz mi z jakiego sprzetu korzystasz profesjonalnie, ze osiagasz takie przebiegi - niestetyu nie sta cmnie na posiadanie 5 systemow. to moze oswiecisz mnie i innych, bede wdzieczny
@JdG
Jak aparat ma solidny uchwyt to Ci nie ma prawa wypaść z ręki.
Właśnie po to są te solidne uchwyty, a nie płaskie badziewne obudowy.
> Jak aparat ma solidny uchwyt to Ci nie ma prawa wypaść z ręki. [mgkiler]
nie obraź się, ale na razie aparaty nie są zrośnięte z ręką i spaść mogą zawsze, póki działa siła grawitacji i jest jakaś różnica poziomów.
W przypadkach przeze mnie opisanych istnienie lub nie tzw. gripa nie miało żadnego znaczenia (aparat czasem też nosi się np. na pasku zawieszonym na ramieniu).
Sam grip też niczego nie gwarantuje - możesz przeprowadzić samodzielnie ćwiczenie w ruchu - idziesz i przypadkiem zawadzasz dłonią z aparatem o udo. Przy wadze zestawu 1 kg i odpowiedniej szybkości ruchu taki aparat może całkiem efektownie polecieć w dal.
@JdG
Nie wiem. Mnie nigdy nie upadł. Nosiłem czasem (choć rzadko, bo staram się tak nie robić) aparat tak, że trzymam tylko za uchwyt 3ma palcami bez kciuka i macham nim i nic mi nie wypada z rąk.
Widziałem jak profesjonalni fotografowie też tak trzymali swój sprzęt i nie bali się, że 3kg im się wysunie.
Solidny uchwyt naprawdę dużo daje.
Ale zwykle aparat trzymam poprawnie i starannie do tego zawsze staram się mieć pasek na szyj.
Nigdy nic mi jeszcze nie upadło. A fotografuje od 2002 roku.
Jak Ci może siła grawitacji ściągnąć aparat, który wisi na pasku?
Albo, który pewnie trzymasz za uchwyt?
Co do samego gripa, to mam mieszane uczucia, jakoś nigdy nie wydawał mi się konieczny, może z tego powodu że nie mam małych dłoni. Przy małych korpusach z pewnością jest zbędny.
@Jdg:
Dodam, że telefon za to upadł mi setkę razy.
Więc masz porównanie, że uchwyt ma znaczenie - telefon uchwytu nie ma żadnego.
Kompakt możliwe, że też by mi wypadł, bo nie trzyma się tak solidnie jak duży aparat.
Olympusą bliżej kształtem/masą/wymiarami do kompaktów więc pewnie dlatego Ci wypadają.
@JdG
OK. Przeczytaj moje 2 komentarze z 13:32 i 13:34.
A gripa dokupuje się właśnie jak się ma duże dłonie z 3 powodów:
-by mały palec nie musiał podtrzymywać od dołu od dolnej ścianki aparatu
-by łatwiej było kadrować w pionie
-baterie
@Jarun
"Tylko kto by kupił taki aparat z logo DJI ?"
Przecież są aparaty/kamery z logo DJI. Oni mają nawet swój własny bagnet (DL) i szkła. Ceny jednak nie należą do niskich.
"Myślę, że będzie to wielki "comeback" firmy Hasselblad oraz upowszechnienie się aparatów średnioformatowych na skalę dotąd niespotykaną. Będzie się działo !"
Jeżeli wydaje Ci się, że nagle pojawi się sprzęt z logo Hassla, matrycą 44x33 i w cenie przykładowo 1500-2000$ to proponuję ostudzić zapał.
No, ale prawdziwy średnioformatowy to mogliby zrobić :)
Jarun 5 sierpnia 2019, 20:01....A jak DJI się za coś bierze, to raczej nie potrafi tego popsuć. Myślę, że będzie to wielki "comeback" firmy Hasselblad oraz upowszechnienie się aparatów średnioformatowych na skalę dotąd niespotykaną.
Ja tam o srednim formacie w kwesti fotografii na razie nie mysle. Watpie zreszta zeby DJI bral sie za fotografie. Brdziej mysle ze DJI - ktory sam ma juz dobra opinie wsrod tych ktorzy matrycy uzywaja do ruchomych obrazow - bedzie szedl w kierunku video. Ma swietne rozwiazania stabilizacji. Takie osmo tylko z pelna (lub moze wieksza jeszcze ) klatka bez cropa i tych wszystkich canonowych kastrowan - to sie moze fajnie sprzedawac.
ja osobiscie czekam na Osmo z 1" matryca i lekkim zoomem - najlepiej z takim wpietym systemowo RX100Va (systemowo - tzn zeby byl AF z RXa a sledzienie obiektiow z Osmo.
@mgkiler
> OK. Przeczytaj moje 2 komentarze z 13:32 i 13:34.
> A gripa dokupuje się właśnie jak się ma duże dłonie z 3 powodów:...
wyluzuj chłopie, fotografuję już dziesiątki lat i nie muszę słuchać ani czytać podobnych epokowych mądrości.
> Olympusą bliżej kształtem/masą/wymiarami do kompaktów więc pewnie dlatego Ci wypadają.
dzięki za cenną diagnozę. Olympus w ciągu kilku lat użytkowania spadł mi raz w sposób spektakularny i nie miało to żadnego związku z jego kształtem, czy gripem lub jego brakiem. Dopóki działa ciążenie ziemskie, dopóty różne rzeczy spadają.
@***s***
"Watpie zreszta zeby DJI bral sie za fotografie. Brdziej mysle ze DJI - ktory sam ma juz dobra opinie wsrod tych ktorzy matrycy uzywaja do ruchomych obrazow - bedzie szedl w kierunku video"
Za klasyczną fotografię może nie, może chcą mieć kompleksowe rozwiązania pod własnym szyldem na dość lukratywnym i szybko rosnącym rynku obrazowania przemysłowego na platformach lotniczych, a mają tu konkurencję w postaci Leica Geosystems, która nota bene wykorzystuje ich drony:
link
czy Phase One Industrial:
link
@sanescobar
"Wytłumacz mi w takim razie, dlaczego sensor sony z A7RIV nie nadaje się do pracy na wysokim iso?
Albo dlaczego dyfrakcja w studio nie przeszkadza a w szwurach jak najbardziej."
Jeżeli trzeba ci to objaśniać, to znaczy ni mniej, ni więcej tylko tyle, że na fotografii znasz się jak świnia na gwiazdach, i że lepiej żebyś milczał, bo przynajmniej nie będziesz się tak sromotnie kompromitował.
Poproś redakcję optycznych oobjaśnienia, z być może dadzą radę ci to wyłożyć tak, aby to do ciebie dotarło.
Ode mnie tymczasem tyle.
PS.
Tylko kompletny matoł może nie wiedzieć, że w studiu nie używa się mniejszych otworów przysłon od f/4, chyba że fotografuje się grupę.
@Jonny, napisał:
"Jeżeli trzeba ci to objaśniać, to znaczy ni mniej, ni więcej tylko tyle, że na fotografii znasz się jak świnia na gwiazdach, i że lepiej żebyś milczał, bo przynajmniej nie będziesz się tak sromotnie kompromitował."
Skoro jesteśmy już po imieniu a wyżej już dwie osoby nazwały cię "idiotą" to zapytam cię jeszcze raz::
Jaka jest różnica w wielkości piksela na aps-c przy 24MP vs FF na 61Mp?
Jak to się ma dyfrakcji w szuwarach\ matole?
@Jonny, napisał:
"Poproś redakcję optycznych oobjaśnienia, z być może dadzą radę ci to wyłożyć tak, aby to do ciebie dotarło. "
Nie trzeba, ja chce usłyszeć te wyjasnienia od matoła, który nie umie złożyć prostej proporcji do kupy. Lubie patrzeć jak idiota robi z sibie kompletnego matoła. Napisz ładnie jakiemu upakowaniu pikseli na aps-c przy 24MP otrzymamy przy tej samej wielkości piksela na FF.
@Jonny, napisał:
"Tylko kompletny matoł może nie wiedzieć, że w studiu nie używa się mniejszych otworów przysłon od f/4, chyba że fotografuje się grupę."
No to musisz być więcej niż matołem, galeria optyczna pełna jest zdjęć ze studia wykonanymi poniżej f4, nawet te od redaktora tego portalu :)
Nie mówie o skrajnych przypadkach jak to z f1.4 ale f2.8 to norma, widać gówno wiesz o pracy w studio.
To co @Jonny, matole zacząć ci linkować? Wiesz ile tego jest na necie?
Mogę linkować też swoje ze studia z przedziału do f2.8. Widac matole, że nigdy zdjęć nie robiłeś. No ale gdy nie umie się proporcji sklecić to o czym mowa.
f/2.8 to większy otwór przesłony niż f/4.
*przysłony
@tempor, w studio używa się własciwie kazdej wartości przysłony, zalezy co się robi. Czym innym jest portret, czym innym jest dokumentcja makro czy zdjęcia produktowe. Nie chodzi nawet o to jakie wartości są dopuszczalne na podstawie durnych tez można dowieść wszystkiego.
Najgorzej jak matoł mówi o dyfrakcji występującej tylko w "szuwarach".
@Jonny
"i że lepiej żebyś milczał, bo przynajmniej nie będziesz się tak sromotnie kompromitował."
Napisał to ten, co ma problemy z czytaniem i nie odróżnia A7r IV od 5D MkIV.
No i też się z chęcią dowiem, dlaczego aps-c 24 Mpix nadaje się do fotografii przyrodniczej, a ff 61 Mpix już nie.
Czy tylko ja potrafię czytać ze zrozumieniem ?
"Do chińskiego urzędu patentowego wpłynął wniosek złożony przez firmę DJI, w którym opisano średnioformatowy bezlusterkowiec" -
Oznacza to ni mniej, ni więcej, że DJI złożył wniosek o rejestrację w urzędzie patentowym ŚREDNIOFORMATOWEGO BEZLUSTERKOWCA. Nie kamerę video, nie nowe Osmo z 1" matrycą, nie nowego drona tylko ŚREDNIOFORMATOWEGO BEZLUSTERKOWCA !
DJI wchodzi na rynek fotografii. Gdyby nie mial zamiaru tego robić, to po jakiego grzyba kupowalby Hasselblada ?
To tak, jakby chińczycy kupili Volvo nie mając zamiaru wejść na rynek motoryzacyjny.
@Jarun
"DJI wchodzi na rynek fotografii."
No ale on już na nim przecież jest w postaci właśnie Hassela, natomiast z tego wniosku nie wynika, czy będzie to aparat pod marką DJI.
@sanescobar
Ja tylko sprostowałem kwestię techniczną. Johnny pisał o mniejszym OTWORZE przysłony, a nie o mniejszej przysłonie :)