Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6
27 maja
2020 15:34

W ofercie firmy Panasonic pojawił się nowy zmiennoogniskowy obiektyw przeznaczony do bezlusterkowców z bagnetem L - model Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6

Klasycznie obiektywy zmiennoogniskowe przeznaczone do współpracy z pełnoklatkowymi matrycami zaczynają się albo od 16-17 albo od 24-28 mm. Obiektywy plasujące się gdzieś pomiędzy to rzadkość, co powoduje, że najnowsza premiera Panasonika o zakresie 20-60 mm jest tym ciekawsza. Spójrzmy jak przedstawiają się najważniejsze parametry tego obiektywu:

  • Ogniskowa: 20-60 mm,
  • Światłosiła: f/3.5 - 5.6,
  • Pole widzenia: 94.5 - 39.7 o,
  • Ostrość od: 0.15 m,
  • Maksymalne powiększenie: 1:2.3,
  • Maksymalna wartość przysłony: 22,
  • Liczba listków na przysłonie: 9,
  • Mechanizm autofokusa: AF,
  • Konstrukcja: 11 elementów / 9 grup, 3 soczewki ze szkła ED, 2 asferyczne, 1 soczewka UHR,
  • Rozmiar filtra: 67 mm,
  • Dostępne mocowania: L-mount,
  • Wymiary: 77 x 87 mm,
  • Waga: 350 g,

Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6


Komentarze czytelników (51)
  1. Kmicic
    Kmicic 27 maja 2020, 15:43

    jakoś te ostatnie ploteczki szybko się sprawdziły

  2. ryszardo
    ryszardo 27 maja 2020, 15:49

    Jeden z najciekawszych obiektywów z tym mocowaniem.

    Z 'typowym' 70-200/4 tworzyłby wyborny zestaw podróżny, ale niestety Panasonic S 70-200/4 to wielki i ciężki kloc z filtrem 77 mm i do kompletu z tym pasuje jak pięść do nosa. Mniejszych korpusów również brak :/

  3. PDamian
    PDamian 27 maja 2020, 16:09

    Ciekawe czy zrobią do pary ciemne 60-180 za trochę więcej niż te 600$
    bo S 70-200/4 to 8 tys zł.

  4. komor
    komor 27 maja 2020, 16:28

    Nie lepsze byłoby 20-60 ze stałym f/4? W końcu cały ten system L nie ma zabawkowych korpusów na wycieczkę, tylko duże kloce dla bardziej świadomych (mam nadzieję) użytkowników. Czy nie lepszy byłby więc model ze stałym światłem, kosztem nieco większej wagi i powiedzmy 72 mm średnicy filtra?

  5. Amadi
    Amadi 27 maja 2020, 16:33

    Fakt, f/4 kosztem odrobinę większego szkła byłoby dobrym pomysłem.
    A generalnie jako filmowcowi bardzo mi się taki zakres ogniskowych podoba. Do vlogowania czy ciasnych pomieszczeń 24 mm to czasem za wąsko, a szkła typu 16-35 są mało uniwersalne. Tu mamy złoty środek, tylko tego światła szkoda.

  6. olaieryk
    olaieryk 27 maja 2020, 16:48

    Wymiary: 77 x 87 mm,
    Waga: 350 g,
    Całkiem mały jak na UWA FF.
    Bardzo ciekawa propozycja dla krajobrazów.

  7. PDamian
    PDamian 27 maja 2020, 16:53

    @komor
    Ale oni nie mieli do tej pory taniego kiciaka. link
    Najtańsza była Sigma 24-70/2.8 i Panas 24-105/4 link

  8. tripper
    tripper 27 maja 2020, 17:07

    Super, oby więcej takich ciekawych obiektywów.

    To teraz do pary korpus typu GX8 i Panas będzie mógł zacząć walczyć w sektorze aparatów dla mas.

    Otoczka profesjonalizmu może dodaje Panasowi prestiżu, ale chyba też skutecznie zniechęca typowych entuzjastów, którzy niekoniecznie chcą tachać kilogramowe puszki z gigantycznymi i drogimi szkłami.

    Wiadomo ile to cudo ma kosztować?

  9. tripper
    tripper 27 maja 2020, 17:18

    Znalazłem, $600. To pewnie 600 EUR w Europie i ekwiwalent w złotówkach.

  10. PDamian
    PDamian 27 maja 2020, 17:43

    700€ link

  11. PDamian
    PDamian 27 maja 2020, 17:49

    ...choć tu piszą że 669 Euro link

  12. Deadi
    Deadi 27 maja 2020, 18:33

    Nic tylko brać na kilogramy ;)

  13. thorgal
    thorgal 27 maja 2020, 18:46

    Ile to będzie po przeliczeniu na m4/3?

  14. Deadi
    Deadi 27 maja 2020, 18:46

    Dużo za dużo :D

  15. Amadi
    Amadi 27 maja 2020, 19:00

    Jakby było światło 3.5 w całym zakresie to byłby prawie idealny ekwiwalent (w tutejszym rozumieniu) Leiki DG Vario-Summilux 10-25 mm f/1.7 ASPH ;)

  16. ziggy
    ziggy 27 maja 2020, 19:00

    @thorgal
    Jeśli pytasz o ekwiwalent zbieranego światła to 1,7-2,8. Zabawne, że w m4/3 Panas ma zooma o podobnych zakresie kątów widzenia ale stałym świetle 1,7. Teraz wszelkiej maści przeliczacze będą mieli twardy orzech do zgryzienia ;)

  17. ziggy
    ziggy 27 maja 2020, 19:02

    @Amadi
    I kosztowałby tyle co ona :)

  18. PDamian
    PDamian 27 maja 2020, 19:35

    Twardy, jak twardy?
    link

  19. tripper
    tripper 27 maja 2020, 19:43

    @PDamian

    Rzeczywiście 669: link

    Trochę drożej niż za oceanem, ale i tak cena spoko jak na uszczelnione szkło o tak nietypowych parametrach. Jeszcze body za 1600 EUR (albo trochę więcej jak uszczelniane) i będzie w sam raz zestawik do konkurowania z Nikonem, Canonem i Sony :-)

  20. lord13
    lord13 27 maja 2020, 19:43

    @tripper
    "Otoczka profesjonalizmu może dodaje Panasowi prestiżu, ale chyba też skutecznie zniechęca typowych entuzjastów, którzy niekoniecznie chcą tachać kilogramowe puszki z gigantycznymi i drogimi szkłami."

    Mniej więcej to samo pisałem z tydzień temu w odniesieniu do Panasa 10-25/1.7, że m4/3 mógłby powalczyć nietypowymi szkłami i o ile zakres bardzo ciekawy, to światło f/1.7 zabiło sens tego szkła, bo jak ktoś będzie chcieć lepszej wydajności/mniejszej GO w zoomie, to pójdzie w ff, bo wyjdzie taniej i lżej. No i minął tydzień i mamy pełnoklatkowy zoom, który na szerokim końcu ma szansę dać podobne rezultaty, przy tym jest ponad 2x tańszy i o połowę lżejszy.

  21. Deadi
    Deadi 27 maja 2020, 20:04

    Panasonic ewidentnie i w porę zrozumiał, że m43 to uliczka ślepa albo jednokierunkowa, dlatego jak z resztą widać dość skutecznie i odważnie wszedł w zdecydowanie bardziej korzystny i przyszłościowy format jakim jest FF. Mógł iść w półśrodki (APSC), ale podejrzewam, że ekonomicznie to i tak byłoby nieopłacalne i bez przyszłości. Jego kulawy brat (Olympus) nadal będzie kulawym bratem, który chyli się ku upadkowi. Kibicuje jako dawny posiadacz LS60 :)

  22. focjusz
    focjusz 28 maja 2020, 01:00

    @Deadi ile razy można wałkować te wasze fobie. Format 4/3 to dobry kompromis między jakością a rozmarem i jako taki jest dużo LEPSZE UZUPEŁNIENIE FF niż APC-C które zwłaszcza w wydaniu Canona miało wcale nie tak dużo większą matrycę a rozmiar obiektywów musial być wyraźnie większy - a to przecież obiektywy to powód że zestawy lustrzankowe zawsze były byraźnie większe i cięższe.
    To żę przez kilka lat po wprowadzeniu Panasonic mie mógł nadgonić w matrycach Canona a potem Nikona to nie była wina formatu !

  23. DonYoorando
    DonYoorando 28 maja 2020, 01:41

    co nas nie zabije......
    widzę że 2020 to rok najgorszych obiektywów w historii digital foto...
    jestem
    widziałem wiele potworków produktowopodobnych od panasa, blendery za 600euro, szczoteczki do zębów za 400, golarki do twarzy za 700... ewidentnie trwa wojna o wyprodukowanie najdurniejszych i zarazem najdroższych badziewstw...
    ..tak serio... ile jest warty taki kloc w systemie canona albo nikona albo ....sony,
    kto w ogóle kupuje ff dla 20-60 3.5 5.6... kolejny pozer dla napisu panaso nic ... nie w 2020, totalna klapa i wstyd dla marki...można zejść jeszcze niżej..?

  24. handlowiecupc
    handlowiecupc 28 maja 2020, 06:53

    Koleś, skąd żeś ty się udawał? Ten obiektyw to jedyny powód dla którego mógłbym mieć ochotę wejść w FF. Tam jak przed laty do Sonego przekonał mnie Czesio 16-80. Ciężar mniejszy niż Tami 17-50 do Aps-c a szerokość znacznie większa. W podróż jak znalazł. Ciemny? I dobrze. Dzięki temu jest właśnie lekki i mały, a do landszaftów raczej mała GO nie jest potrzebna. Słońca zazwyczaj też wystarcza.

  25. tadeusz69
    tadeusz69 28 maja 2020, 07:38

    Zabrakło wielu istotnych informacji : np.tego że jest w pełni uszczelniony przed kurzem, zachlapaniem itd.

    link


    Bardzo fajny , poręczny obiektyw z ciekawym zakresem ogniskowych !

  26. lord13
    lord13 28 maja 2020, 07:44

    @DonYoorando
    A tak poza tym to na oddziale wszystko w porządku?
    Pierwszy w historii zoom ff o takim zakresie (bardzo użytecznym trzeba dodać), po prostu fajna uniwersalna propozycja, a ten bełkocze o jakichś tragediach.

  27. tadeusz69
    tadeusz69 28 maja 2020, 07:48

    Jeszcze raz sam link ale po angielsku



    link

    są też mtf oraz sample

  28. Amadi
    Amadi 28 maja 2020, 09:13

    @tadeusz69 - dzięki, dorzuciłem parę screenów. Wczoraj jeszcze nie było tych informacji

  29. Jarun
    Jarun 28 maja 2020, 09:27

    Nie jestem użytkownikiem systemu FF Panasonica, ale obiektyw mi się podoba. Ma sens.
    Jak na FF jest lekki, a przy tym ma bardzo ciekawy zakres ogniskowych. A jego światłosiła ? Do robienia widoczków nic jaśniejszego nie potrzeba. Jeśli będzie przyzwoity optycznie, to moim zdaniem, sprawdzi się super jako kitowy obiektyw do systemu.

  30. Deadi
    Deadi 28 maja 2020, 09:36

    @focjusz
    28 maja 2020, 01:00 

    "@Deadi ile razy można wałkować te wasze fobie. Format 4/3 to dobry kompromis między jakością a rozmarem i jako taki jest dużo LEPSZE UZUPEŁNIENIE FF niż APC-C które zwłaszcza w wydaniu Canona miało wcale nie tak dużo większą matrycę a rozmiar obiektywów musial być wyraźnie większy - a to przecież obiektywy to powód że zestawy lustrzankowe zawsze były byraźnie większe i cięższe.
    To żę przez kilka lat po wprowadzeniu Panasonic mie mógł nadgonić w matrycach Canona a potem Nikona to nie była wina formatu !"

    Chłopie, ale o jakich fobiach Ty gadasz? przecież m43 ewidentnie zaczyna się kurczyć, Olympus już poddał się na rynku koreańskim, kolejne czekają w kolejce. Idą trudnę czasy, więc tym bardziej przecenione m43 nie da rady przetrwać na tak specyficznym rynku foto, na którym używanego sprzętu jest masa, a nowe telefony deptają po piętach zwłaszcza na szerokim kącie i quazi portrecie. Poza tym nikt nie ma fobii, przynajmniej nikt z posiadaczy większych formatów niż m43 :) Ja to bym się raczej bał o posiadaczy m43, bo wydaje mi sie, że ten system skończy podobnie jak jego poprzednik, ba! Pentax wyda jeszcze kilka APSC po tym jak m43 oficjalnie skończy żywot :D

    M43 jako uzupełnienie ma sens tylko i wyłącznie jako małe body z w miarę ciemnymi (małymi) szkłami - wtedy jest małe i niekoniecznie (w miarę) tanie. Problem, że jakość takiego zestawu jest porównywalna z telefonami obecnych czasów, tylko specyficzne warunki no i zoom jeszcze dają przewagę m43 nad telefonem. Więc biorąc pod uwagę jakość i cenę to i tak nawet w kieszonkowym wydaniu m43 traci zwyczajnie sens. Jeżeli odpalimy m43 w wydaniu jasnym i wysokiej jakości to wielkość przestaje być argumentem, a cena zabija. To dość specyficzny towar w obecnych czasach, czego najlepszym przykładem jest plastikowy E-M5III za 5400zł. A wystarczyłoby tylko zamiast 5 dać 3 i myślę, że postrzeganie m43 zmieniłoby się o 180*.

    Już wcześniej pisałem, że lustrzanka (zestaw) APSC (a są przecież jeszcze bezlustra APSC) może byc podobnych rozmiarów co m43 oferując tym samym o wiele lepsze możliwości obrazowania. Teraz jak widać FF też zaczyna wchodzić w "mikro" świat, bo ten obiektyw to właśnie idealny przykład innowacyjnego szkła, które prawie nie waży.

  31. tripper
    tripper 28 maja 2020, 10:26

    @lord1327
    "Mniej więcej to samo pisałem z tydzień temu w odniesieniu do Panasa 10-25/1.7, że m4/3 mógłby powalczyć nietypowymi szkłami i o ile zakres bardzo ciekawy, to światło f/1.7 zabiło sens tego szkła"

    To troszeczkę inna historia, bo ten 10-25 celował w dużej mierze w osoby używające aparatów z serii GH wraz ze SpeedBoosterem i Sigmą 18-35. I jako taki to świetna opcja, mimo wysokiej ceny. Dla tych nielicznych bawiących się w fotografię eventową pewnie też spoko. Ale masz rację, to nie jest obiektyw dla przeciętnego amatora. A niejeden amator by chciał taki zakres (włącznie ze mną).

    Dlatego mnie osobiście bardzo interesuje ten Olympus 8-25/4 który pojawił się na ich roadmapie. f/4, więc powinien być mniejszy, lżejszy i tańszy niż PanaLeica, a przy tym lepszy zakres. Dla mnie to by była idealna opcja "na miasto". Standardowe zoomy niespecjalnie mnie pociągają (dlatego z tego typu zoomów mam tylko Panasowego naleśnika 14-42). Póki co żongluję i jak chcę szerzej to biorę 9-18, ale niespecjalnie lubię to szkło (beznadziejna minimalna odległość ostrzenia, irytujący mechanizm składania, za krótki na długim końcu).

  32. lord13
    lord13 28 maja 2020, 10:34

    @tripper
    "więc powinien być mniejszy, lżejszy i tańszy niż PanaLeica"

    Na cenę poniżej 1000$ bym nie liczył.

    "Póki co żongluję i jak chcę szerzej to biorę 9-18"

    A najlepsze (i to nie w dobrym tego słowa znaczeniu) jest to, że ten Olek 9-18 po tylu latach na rynku kosztuje tyle, co właśnie zaprezentowany pełnoklatkowy Panas o odpowiedniku 10-30.

  33. tripper
    tripper 28 maja 2020, 10:50

    @lord13
    "Olek 9-18 po tylu latach na rynku kosztuje tyle, co właśnie zaprezentowany pełnoklatkowy Panas o odpowiedniku 10-30."

    No nie za bardzo, jednak 520 EUR to nie 670 EUR.

    Ale zgodzę się, że to jeden z najgorzej wycenionych obiektywów w m4/3 i sam bym go w takiej cenie nigdy nie kupił, bo moim zdaniem po prostu nie jest tyle wart.

    Aczkolwiek nie jest trudno kupić go taniej o ile się ma trochę cierpliwości. Ja dałem mniej niż 400 EUR parę lat temu. Teraz za mniej więcej tyle można go kupić chociażby tu: link

    Olympus też dosyć regularnie daje na niego promocje, nawet w Polsce (a w ogóle wysokie ceny w PL to temat na osobną dyskusję).

  34. PDamian
    PDamian 28 maja 2020, 11:50

    Olympus 8-25/4 nie mógłby być tańszy od 12-45/4 (650$*) czy Panasa 7-14/4 (900$*).
    Pewnie byłoby to coś w okolicach P 8-18/2.8-4 (1100$*) czy 12-100/4 (1300$*).

    *początkowe ceny

  35. lord13
    lord13 28 maja 2020, 12:05

    @tripper
    "No nie za bardzo, jednak 520 EUR to nie 670 EUR."

    Pisałem o "normalnej" dystrybucji w PL:
    link
    To podchodzi pod 600 €

  36. DonYoorando
    DonYoorando 28 maja 2020, 13:40

    ...trochę mnie poniosło z tą negatywną opinią..
    ... przecież jeżeli ktoś od lat czekał na panasonikowy, każdy obiektyw od nich to ukryta leica, ciemny, duży i drogi zooooom, to może się nim zacząć już niebawem cieszyć... a za 15lat może się zdecyduje i zaszaleje na 2470 2.8 plus 16 35 albo 14... taki niewyobrażalny hardcore fotograficznego sprzętu... albo nawet 50 1.4 ...
    ...nie ma co szaleć, lepiej przez pierwsze 10 lat chodzić z aparatem na ramieniu i ciemnogrodem 20-60, i pstrykać fotki jak pocztóweczki..

  37. Jarun
    Jarun 28 maja 2020, 14:59

    @Deadi, napisał:
    „przecież m43 ewidentnie zaczyna się kurczyć, Olympus już poddał się na rynku koreańskim, kolejne czekają w kolejce.”

    Nikon jakiś czas temu „poddał się” na rynku brazylijskim i o czym ma to niby świadczyć ?

    Odkąd m4/3 się pojawiło na świecie słyszę ciągle, że za chwilę zniknie, bo ten system nie ma sensu. A tym czasem tylko w tym roku mieliśmy kilka fajnych premier np.:

    1. Olympus OM-D E-M1 Mark III link
    2. Olympus OM-D E-M5 Mark III link
    3. Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO link
    4. link
    5. link

    i zapowiedzi przyłączenia się kolejnych firm do standardu m4/3 : link

    Zresztą baza obiektywów, jak na system, który "zwija się" z rynku już od kilku lat, jest całkiem przyzwoita: link
    Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie :-)


    @Deadi, napisał:
    „M43 jako uzupełnienie ma sens tylko i wyłącznie jako małe body z w miarę ciemnymi (małymi) szkłami - wtedy jest małe i niekoniecznie (w miarę) tanie. Problem, że jakość takiego zestawu jest porównywalna z telefonami obecnych czasów, tylko specyficzne warunki no i zoom jeszcze dają przewagę m43 nad telefonem. Więc biorąc pod uwagę jakość i cenę to i tak nawet w kieszonkowym wydaniu m43 traci zwyczajnie sens. Jeżeli odpalimy m43 w wydaniu jasnym i wysokiej jakości to wielkość przestaje być argumentem, a cena zabija. To dość specyficzny towar w obecnych czasach, czego najlepszym przykładem jest plastikowy E-M5III za 5400zł. A wystarczyłoby tylko zamiast 5 dać 3 i myślę, że postrzeganie m43 zmieniłoby się o 180*. „

    To faktycznie fobia i …. kompletny brak znajomości systemu m4/3.

  38. Legoman
    Legoman 28 maja 2020, 16:02

    @Jarun - spędź dwa tygodnie w Korei Południowej, później dwa w Brazyli, poczujesz różnice. O ile z Brazylii wrócisz żywy. To przekłada się także na inwestycje i zainteresowanie rynkiem.

    Sam opisywany wyżej obiektyw mnie się nie podoba. Korpusy FF Panasonica sprawiają znakomite i profesjonalne wrażenie, podpinanie do nich szkła o takich parametrach to nieporozumienie, ale może rynek go oczekuje?

  39. Deadi
    Deadi 28 maja 2020, 16:29

    Korea:
    Ludność:
    51 454 000 ludności
    505,1 osób/km²
    PKB:
    1693 mld USD
    per capita 32 775 USD

    Brazylia:
    Ludność:
    210 677 000
    24,7 osób/km²
    PKB:
    2055 mld USD
    per capita 9895 USD

    Chcesz więcej porównań czy wolisz wyjaśnienie czym te kraje się od siebie różnią pod względem gospodarczym w kontekście rynku zbytu sprzętu fotograficznego?

    Tak dla ciekawostki podam Polskę :D

    Ludność:
    38 386 000
    123 osób/km²
    PKB:
    593,2 mld USD
    per capita 15 629 USD

    Czyli paradoksalnie jesteśmy gdzieś pomiędzy Brazylią i Koreą, choć tak naprawdę przy Korei jesteśmy Pikusiem, co możemy sobie tylko wyobrazić jak ważne w kontekście globalnym i z punktu widzenia gospodarczego było posunięcie Olympusa. A te ich premiery to wiesz... Przecież logiczne jest to, że nie znikną nagle, ich sprzęt jak sieć sprzedaży również. Dobrze to widać po Ricohu (Pentaxie), ale oni to mam wrażenie hobbystycznie bawią się w fotografię i nikt się tam zbytnio nie napina na wyniki i parcie :) Poza tym Ricoh raczej stawia na inną branżę niż foto, więc mogą robić z działem foto co chcą.
    Olympus jako pewnego rodzaju legenda zbytnio nie ma takiej opcji i albo coś zacznie działać albo skończy jak Minolta albo... Kodak. Z resztą Pentax tak właśnie skończył, to znaczy został wykupiony w porę przez Ricoha, podobnie jak Minolta przez Sony. Patrzenie na dziś i na jutro to za krótko, bo wizję trzeba mieć na 3-5 lat do przodu. CiN zrozumiały to budując od zera swoje systemy ML w małym jak i dużym formacie. Wspomniany Panasonic również zrozumiał, że na m43 daleko nie zajedzie.
    Nie w obecnych czasach i realiach, gdzie sprzęt foto czeka raczej wyspecjalizowanie, a segment amatorski za moment przepadnie w czeluściach telefonów z dziwnymi oczkami na pleckach. To się już praktycznie stało/dzieje z kompaktami - te lepsze jeszcze jakoś się trzymają, choć mam wrażenie, że to już też ich kres. Amatorskie lustrzanki już też odliczają swoje miesiące i to nie jest kwestia jazdy po m43, a po prostu znaku czasów. Bo trzeba sobie wprost powiedzieć, że system m43 w 90% to sprzęt amatorski w profesjonalnej cenie. Może to brzmi brutalnie, ale niestety taka jest prawda

  40. janek_w
    janek_w 28 maja 2020, 17:46

    Zawsze chciałem mieć takie coś!

  41. Jarun
    Jarun 28 maja 2020, 20:29

    @Deadi napisał:
    „Olympus jako pewnego rodzaju legenda zbytnio nie ma takiej opcji i albo coś zacznie działać albo skończy jak Minolta albo... Kodak. Z resztą Pentax tak właśnie skończył, to znaczy został wykupiony w porę przez Ricoha, podobnie jak Minolta przez Sony. Patrzenie na dziś i na jutro to za krótko, bo wizję trzeba mieć na 3-5 lat do przodu. CiN zrozumiały to budując od zera swoje systemy ML w małym jak i dużym formacie. Wspomniany Panasonic również zrozumiał, że na m43 daleko nie zajedzie. „

    Nikon zrozumiał i pewnie to właśnie dlatego nie ma ani jednego aparatu ML Nikona w najlepiej sprzedającej się dziesiątce w Japonii w marcu i w kwietniu 2020 :
    link
    link

    Powtórzę to, co już ktoś tu wcześniej napisał: jeśli coś ma zniknąć z rynku, to będzie to APS-C (poza Fujifilm), a nie m4/3.
    Sam przechodziłem przez różnej wielkości matryce i APS-C jest najbardziej pozbawione sensu. Wielkość obiektywów zbliżona lub taka sama jak w FF a jakość obrazka w zasadzie tylko NIEZAUWAŻALNIE lepsza niż m4/3.
    Obecnie posiadam zarówno APS-C Nikona jak i m4/3 (Olympus i Panasonic). Jeśli miałbym zrezygnować z któregoś systemu, to byłoby APS-C Nikona. I właściwie z niego rezygnuję powoli rozglądając się znów za FF Nikona (np. D750).
    Panasonic poszedł dobrą drogą- FF i m4/3 to dwa systemy, które świetnie się uzupełniają.
    APS-C - ani to małe i lekkie, ani obrazkiem dużo lepsze od m4/3.

    Ale to tylko moje zdanie i rozumiem, że inni mogą mieć odmienną opinię.

  42. Deadi
    Deadi 28 maja 2020, 22:44

    @Jarun, ale APSC jest wyraźnie tańsze od m43 i w tym tkwi największy szkopuł. Znajdź odpowiednik 17-50 2.8 w m43, który nie przekroczyłby 1000zł.

  43. lord13
    lord13 29 maja 2020, 08:14

    @Jarun
    "Nikon zrozumiał i pewnie to właśnie dlatego nie ma ani jednego aparatu ML Nikona w najlepiej sprzedającej się dziesiątce w Japonii w marcu i w kwietniu 2020 :"

    Po raz kolejny udowadniasz, ze nie umiesz czytać i nawet nie rozumiesz co sam wklejasz. Oczywiście, że w marcu jest Z50, dopiero w kwietniu wypadł. Chociaż patrząc na ofertę Nikona w zakresie aps-c to i tak sukces, że w marcu się tam znalazł.

  44. Jarun
    Jarun 29 maja 2020, 10:15

    @lord13 napisał:
    „Po raz kolejny udowadniasz, ze nie umiesz czytać i nawet nie rozumiesz co sam wklejasz.”

    po raz kolejny udowadniasz, że na każdy błąd lub niedopatrzenie forumowego adwersarza reagujesz chamskimi docinkami. Widać, że nie jesteś wstanie zrozumieć, że one naprawdę nic nie wnoszą do dyskusji.


    link

  45. Arek
    Arek 29 maja 2020, 10:20

    Wracając do merytoryki - o co proszę...

    Zaskakująco nieskomplikowana konstrukcja optyczna jak na takie bardzo ciekawe parametry.

  46. sanescobar
    sanescobar 29 maja 2020, 12:41


    @Jarunek, napisał:
    "Nikon jakiś czas temu „poddał się” na rynku brazylijskim i o czym ma to niby świadczyć ? "

    Dokładnie o niczym, bo to dwie różne sytuacje, których zdajesz się nie rozumieć. Jak zwykle porównanie jak to twoje z AF-C z niemrawym Azjatą w kuchni albo szkłami które dzieli różnica 20 lat od premiery.



    @Legoman, napisął:
    28 maja 2020, 16:02

    "@Jarun - spędź dwa tygodnie w Korei Południowej, później dwa w Brazyli, poczujesz różnice. O ile z Brazylii wrócisz żywy. To przekłada się także na inwestycje i zainteresowanie rynkiem. "

    @Jonny, jeżeli twoim zdaniem różnice wynikające z wycofania się obu firm z dwóch różnych rynków zamykają się w spędzaniu urlopu w obu i tym kto wyjdzie z tego cały to może przejedź się na bliski wschód.
    Często tam jeżdżę i widzę nieraz wiekszą patologie niż w fawelach.


    Takie analizy to możecie sobie oboje razem z @Jarunem wpychać pod beret. Ręcę opadają jak się to czyta.

    @lord13, napisał:
    "Po raz kolejny udowadniasz, ze nie umiesz czytać i nawet nie rozumiesz co sam wklejasz. Oczywiście, że w marcu jest Z50, dopiero w kwietniu wypadł. Chociaż patrząc na ofertę Nikona w zakresie aps-c to i tak sukces, że w marcu się tam znalazł. "

    Daremny trud, przykład idzie z góry.

    ----------------------------

    a w temacie :)
    Taka dośc nietypowa ogniskowa ale waga dość niska jak na ten system.

  47. BlindClick
    BlindClick 29 maja 2020, 17:49

    @Deadi
    “Bo trzeba sobie wprost powiedzieć, że system m43 w 90% to sprzęt amatorski w profesjonalnej cenie”
    Bo chodzi o to co zawsze, tanio zrobic, drogo sprzedac.
    Po co robic 1kg szkla, jak moza 300g sprzedac za prawie to samo, zwlaszcza jak 90% nie potrzebuje tej roznicy, a wystarcza zludzenie.

    A na temat.
    Och, na cos takiego czekalem, 20-100 bym chcial z takim swiatlem, 350g to naprawde malo na obiektyw ff. 20-60mm dobre na poczatek, fajny ruch, (znowu NiC,S etc – nie wpadly na ten pomysl, jedynie swieza krew sie odwazyla na cos nowego) chyba jest wiecej ludzi co chca miec zooma od 20mm a nie o 24mm.

    Ciesze sie ze powstal taki obiektyw, a jednoczesie jestem wsciekly ze nic takiego nie ma i pewnie nie bedzie na nikona.

  48. Deadi
    Deadi 29 maja 2020, 22:49

    Mimo wszystko trzeba poczekać na jakość obrazka i cenę :)
    Zachwycamy się nietuzinkowym zakresem, ale to wciąż raczej szkło dla entuzjastów tudzież bogatych turystów ;) chociaż najważniejsze będzie co pokaże na 20mm, bo jeśli będzie znakomite to wtedy może zyskać dużo szersze grono zainteresowanych. Wszak ciemne szkła także mogą być PRO ;)
    Tak sobie przeliczyłem i wyobraziłem szkiełko APSC 14-40 o świetle stałym 2.8 albo 3.5 (4) - byłoby chyba przyspawane, zwłaszcza gdzieś na wyjazdach ;)

  49. SKkamil
    SKkamil 31 maja 2020, 07:54

    Na mój gust jednak realnie to Brazylia wygląda lepiej niż Polska ; Siła nabywcza to jednak też szara strefa która w Brazyli pewnie wynosi co najmniej 20 % dodatkowego pKB , rząd az tak bardzo z tym nie walczy ; Rynek zbytu spory choc tam 500 plus nie dostajesz tylko sobie bierzesz ;

  50. olaieryk
    olaieryk 31 maja 2020, 11:03

    Jestem ciekaw czy jakieś inne jeszcze firmy wejdą w mocowanie L?

  51. przybylskipawel
    przybylskipawel 11 grudnia 2020, 17:49

    Czy technicznie wykonalne byłoby szkło, którego bebechy byłyby z grubsza skopiowane z Panaleiki 10-25mm, ale na pełną klatkę? Takie 20-50mm f/3.5. Jest nadzieja, że się coś takiego pojawi? Czy realne byłoby zrobienie szkła 20-50 f/2.8? A 20-60 f/2.8?, 20-60 f/3.5? Zastanawiam się, czy do GH5S po prostu kupić 10-25 f/1.7 Czy może spróbować S5? Filmowanie koncertów po kościołach. Potrzebne szerokie kardy (od około 90-95 stopni), ale bez przesady, zoom z szeroką stałą przesłoną. Body z dual ISO. Nie stać mnie na Sony A7SIII.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.